سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نا هماهنگی در شیوه تربیت مادر و پدر چه تاثیری بر نوجوان دارد؟

 

نوجوانان چند مرحله متفاوت را در مسیر رشدشان طی می کنند و همزمان که رفتارشان تغییر می کند ، ممکن است لازم باشد که نحوه ی ایجاد انضباط هم متناسب با آن عوض شود .

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره ازدواج نوجوان در اوایل نوجوانی تشنه آزادی است و حد و مرز ها را می سنجد و ارزش های والدین را انکار می کند . و یا ممکن است شلخته باشد و وظایف محوله را انجام نمی دهد و یا ممکن است اگر از او انتقادی شود یا او را تحت فشار قرار دهیم حرف ما را نادیده می گیرد و بیشتر این فشار ها در مرحله رشد ، طبیعی تلقی می شوند . برخی از موارد در این دوران بسیار اهمیت دارند و والدین نیز برای داشتن ارتباط موثر با فرزندانشان باید از این موارد آگاه باشند

قبل از هر پند و اندرزی، خودتان الگو باشید.

طبق تحقیقات مطب روانشناسی مهم ترین کاری که ما می توانیم در زمینه تقویت اعتماد به نفس نوجوانانمان انجام دهیم این است که خود از اعتماد به نفس قوی و سالمی برخوردار باشیم. اما متاسفانه دوران نوجوانی بچه ها اغلب، مصادف است با بحران دوران میانسالی و شغلی ما، و در این دوران ما پیوسته با دو راهی ها و تصمیم گیری های بیمناک رو به رو هستیم که تاثیر عمیقی روی آینده فرزندمان می گذارد. اعتماد به نفس شما در مواردی که دچار رنجش هستید، آسیب پذیر تر است . در صورتی که از منابع دیگری هم زخم های هیجانی به شما وارد شده باشد برای نمونه احتمال این که در صورت مقابله با توهین یا بی توجهی نوجوانتان محکم و استوار باقی بمانید، خیلی کم است. چنانچه هنوز از لطمه ای که به علت نزاع با همسرتان به شما وارد شده یا یاسی که در محیط کار به شما وارد شده و یا تحقیر هایی که در نوجوانی متحمل شده اید، همگی از مواردی هستند که باعث آسیب پذیری شما می شوند. پس سعی کنید که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

نا هماهنگی در شیوه تربیت مادر و پدر چه تاثیری بر نوجوان دارد؟

بر اساس مطالعات مشاور روانشناس     طبق نظر مشاور روانشناس اگر والدین در تنبیه و توبیخ فرزند نا هماهنگ عمل کنند، مثلا اگر پدر سخت گیری کند و مادر دل سوزی کند، آن وقت نوجوان ارزیابی اشتباهی از پدر خواهد داشت و این منجر به تنفر از پدر، سرپیچی از پدر و یا فرار از خانه خواهد شد. این شرایط تضاد آمیز باعث می‌شود که رابطه بیشتر با مادر، و دوری بیشتر از پدر را به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان رابطه شان با مادرشان بهتر است و هم فرزندان دختر و هم پسر، با مادرشان رابطه بهتری دارند زیرا که معتقد هستند مادر ها رفتار بهتری نسبت به پدر ها داشته و نقش مهم تری را در تربیت ایفا می کنند. نوجوانان فکر می کنند که مادرشان آن ها را بهتر از پدر می فهمد و بنابراین صمیمیت و پیوند بهتری با او دارند و یکی از دلایل این مسئله را باید در زمان با هم بودن مادران و فرزندان جست و جو کرد ، چیزی که پدر ها معمولا از آن غفلت می‌کنند. ارتباط پدران و فرزندان به دامنه ی محدودی از اهداف مفید مثل مدرسه، ورزش و آینده خلاصه می شود و این در حالی است که با مادرشان بسیار بیشتر از پدرشان در مورد مسائل شخصی و کاربردی گفت و گو می کنند. 

از زبان دقیق و صحیح استفاده کنید.

اغراق نکنید و به موارد منفی شاخ و برگ ندهید و از به کار بردن عبارلت نادرست و منفی اجتناب کنید و از عبارات مثبت و مناسب برای توصیف خود و اطرافیانتان استفاده کنید.

تفریح مناسب:

طبق نظر مشاور روانشناس یکی از روش های موثر در کاهش خستگی و نیرو گرفتن انتخاب تفریح مناسب است. تفریحاتی که با هیجان همراه هستند سطح برانگیختگی فرد را بالا می برند ولی باید مراقب بود که ایجاد هیجان با شرایط بدنی و روانی هماهنگ باشد تا مشکلات دیگری برای فرد ایجاد نکند.

ورزش:

تحقیقات مرکز مشاوره ازدواج نشان می دهد که ورزش و فعالیت های بدنی هدفدار می توانند روش های مناسبی برای کاهش اضطراب و استرس و حتی احساس افسردگی باشند و به بالا بردن روحیه مک می کند. در واقع با ورزش کردن هم بر سلامت بدن خود و بهبود سیستم بدن کمک می شود و هم سلامت روان را بهبود می بخشد. زیزا که ورزش باعث افزایش سرتونین در بدن می شود و این سرتونین باعث افزایش شادی در بدن می شود و از بروز افسردگی و بسیاری از اختلالات دیگر می کاهد.