سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبق نظر مشاور روانشناس طلاق والدین جه تاثیری به بچه ها می گذارد

 

تاثیر منفی ضعیف شدن ارتباط ها:    

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره ازدواج طلاق در مواردی خانواده و ارتباط بین فرزندان با والدین و دیگر افراد را تضعیف می کند . در غالب اوقات جدایی والدین منجر به استفاده از راهبرد های مدیریت تعارض به صورت مخرب ، بر روی روابط فرد تاثیر می گذارد . و همچنین جدایی والدین مشکلاتی را برای فرزندان در زمینه ی روابط اجتماعی ایجاد می کند . روابط فرد با شبکه ی اجتماعی و اطرافیان را سرمایه اجتماعی می گویند . و بر این باور هستند که سرمایه اجتماعی مانند هر سرمایه ی دیگر ، در خوشبختی کودک ، به خصوص دستاورد های اموزشی آثار مهمی دارد که طلاق این سرمایه را با مشکلاتی مواجه می کند.

سازگاری و انطباق:

همه ی انسان ها در زندگی با تغییرات و رویداد های خوشایند و نا خوشایند رو به رو می شوند که زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد . افراد در برابر رویداد های تنش زا واکنش های گوناگون از خود نشان می دهند . یعنی در برابر رویداد تنش زای واحد ، بعضی گرفتار اختلالات وخیم روانی یا جسمانی می شوند ، در حالی که بعضی دیگر در برابر همان رویداد دچار اختلالی نمی شوند بلکه چنین رویدادی را فرصتی خواستنی برای چالش و کوشش به شمار می آورند . در واقع هر تغییری قابل توجه در زندگی عادی به طور بالقوه آغاز گر دوره ای از تنش و فشاز روانی است و بروز تنش بیش از همه به طرز برخورد شخص با تغییر به وجود آمده است. 

دلخوری و نارضایتی از والد غایب:

گاهی اقدامات والد غایب پیش از جدایی و پس از آن به خشم و نفرت فرزندان از وی می انجامد برخی از فرزندان طلاق به دلیل اقدامات والد غایب پیش از طلاق و پس از آن نسبت به او احساس خشم و نفرت می کنند این احساس ها سبب می شود که فرزندان نسبت به آن والد احساس خشم و تنفر و بد بینی داشته باشد و از او فاصله بگیرد و در شرایطی که به کمک وی احتیاج دارد ، نتواند از آن برخوردار شود.

تجربه احساس تنهایی و انزوا:

طبق مطالعات مطب روانشناسی فرزندان در خانواده های طلاق احساس تنهایی می کنند و دلشان برای والدینی که از آن ها جدا شده اند تنگ می شود . معمولا چنین والدینی به قدری گرفتار مشکلات خود هستند که به فرزندانشان نمی رسند . نبود همدم ، احساس فشار و بی پناه بودن از جمله این موارد می باشد . از آن جایی که توجه و درک و همدلی لازم از سوی والدین دریافت نمی شود شرایط دشواری را به همراه خواهد داشت.

ترس و احساس نا امنی:

بر اساس مطالعات مشاور روانشناس بعد از طلاق ممکن است کودکان و نوجوانان احساس کنند امنیتی که فضای خانواده برای آن ها داشته از بین رفته است و این نا امنی در جنبه های مختلف زندگی احساس می شود و بسته به این که فرزندان با کدام یک از والدین زندگی می کنند تفاوت هایی به همراه دارد. زمانی که کودک با مادر خود زندگی کند از لحاظ بعد مادی دچار احساس اضطراب و نا امنی می شود و در حالت کلی بسته به این که هر کدام از والدین چه مسئولیت هایی در قبال فرزندان خود داشته اند این احساسات متفاوت خواهد بود. تاثیر طلاق به این صورت است که آن ها ممکن است نتوانند مشکلات خود را حل کنند و حس امنیت را در خود ایجاد کنند و همیشه فکر می کنند که زندگی حالت ثبات و مساعدی نخواهد داشت و هر لحظه منتظر به هم ریخته شدن زندگی شان هستند.

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره ازدواج در حالت کلی تحقیقات حاکی از آن است که والدینی که جدا شده اند در مقایسه با والدین دیگر کمتر به فرزندان خود محبت می کنند و محدودیت بیشتری نیز برای آن ها قائل هستند . کمتر توقع رفتار آگاهانه از فرزندان خود دارند و کمتر می توانند بر فرزندان خود کنترل داشته باشند بچه ها دوست دارند با هر دو نفر یعنی پدر و مادر در یک فضا به عنوان خانواده خوب زندگی کنند و زمانی که این میسر نباشد دچار بحران های اساسی و حتی بی اعتمادی نسبت به دیگران خواهند شد. اگر که تصمیم به جدایی و طلاق دارید و در آن جدی هستید لطفا از فرزندانتان غافل نشوید و با این باور اشتباه که بچه ها متوجه نمی شوند بی اهمیت نباشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.