سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا رها کردن و بی خیالی موجب لذت بردن از زندگی می شود؟

احساس نیاز به کنترل طبیعی است. این چیزی است که همه ما ذاتاً آن را می‌خواهیم و زمانی بهترین احساس را داریم که بدانیم دقیقاً در همه زمینه‌های مختلف زندگی‌مان چه می‌گذرد. احساس نیاز به کنترل طبیعی است. این چیزی است که همه ما ذاتاً آن را می‌خواهیم و زمانی بهترین احساس را داریم که بدانیم دقیقاً در همه زمینه‌های مختلف زندگی‌مان چه می‌گذرد. با این حال، درک این نکته مهم است که ما هرگز نمی توانیم همه چیز را کنترل کنیم. براساس نظر روانشناس مشاوره تلاش برای انجام این کار منجر به بسیاری از احساسات منفی مختلف می شود، زمانی که همه چیز دقیقاً آنطور که ما سعی می کنیم آنها را مجبور کنیم پیش نمی روند . راه‌های زیادی برای افزایش شادی در زندگی وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین و ملموس‌ترین راه‌ها رها کردن کنترل است. چرا باید این کار را انجام دهیم، و چگونه شروع کنیم؟ ما همه چیزهایی را که باید بدانید در مورد اینکه چرا باید از کنترل همه چیز در زندگی خود دست بردارید، و اقداماتی که می توانید برای رسیدن به آن انجام دهید، را در ادامه مرور خواهیم کرد.

چرا احساس نیاز به کنترل می کنیم؟

تمایل به اینکه بتوانیم محیط و شرایط خود را کنترل کنیم در آگاهی ما ریشه دوانده است. به این دلیل است که هر چه بیشتر درباره دنیای خود بدانیم، احساس امنیت بیشتری می کنیم. از طرف دیگر، هر چه کمتر بدانیم، بیشتر احساس ترس می کنیم. نیاز به کنترل مستقیماً ریشه در ترس دارد - به ویژه ترس از آنچه ممکن است خارج از کنترل ما اتفاق بیفتد.

چگونه تلاش برای کنترل بر زندگی ما تأثیر منفی می گذارد؟

شاید طبیعی باشد که بخواهیم همه چیز را کنترل کنیم، اما این کار باعث سلامتی نمی شود. نتایج زیادی وجود دارد که نشان می دهد، تلاش برای کنترل همه چیز می تواند در دراز مدت نتیجه معکوس داشته باشد. بیایید نگاهی به برخی از برترین ها بیندازیم.

افزایش استرس و اضطراب

افرادی که سعی می کنند همه چیز را کنترل کنند ممکن است استرس و اضطراب بیشتری نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند، تجربه کنند.  یک مطالعه اشاره کرد که وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود برای افرادی که احساس نیاز به کنترل دارند، ویرانگرتر است تا برای کسانی که نیاز کمتری به کنترل دارند.

رضایت کمتر

احساس نیاز به کنترل و نداشتن آن می تواند باعث نارضایتی ما شود.

 

انتقاد بیشتر

براساس نظر روانشناس خانواده از آنجایی که هیچ راهی برای کنترل همه چیز در زندگی وجود ندارد، اهمیت دادن بیش از حد به اینکه چیزهای خارج از کنترل شما چگونه پیش می‌روند، می‌تواند منجر به افزایش انتقاد درباره هر اتفاقی شود. از این گذشته، وقتی نتایجی را که می خواهید کنترل نکنید، منطقی است که آنها را دوست نداشته باشید. به نوبه خود، انتقادپذیرتر بودن می‌تواند ما را عصبی‌تر کند، و چرخه‌ای بی‌پایان و مارپیچ ایجاد می‌کند که در آن به تدریج از زندگی خود ناراضی‌تر می‌شویم. همچنین انتقاد از دیگران می تواند برای افرادی که با افسردگی و اضطراب سروکار دارند مضر باشد و آنها را به انتقاد بیشتر از خود سوق دهد.

چه چیز هایی را می توان با رها کردن بدست آورد؟

اکنون که می دانید نیاز به کنترل چقدر می تواند بر زندگی ما تأثیر بگذارد، جای تعجب نیست که از کنار گذاشتن آن چیزهای زیادی می توان به دست آورد. دست کشیدن از نیاز به کنترل اغلب به عنوان تسلیم نامیده می شود. یکی از نمونه‌های آن کتاب «آزمایش تسلیم» مایکل سینگر است که در آن نویسنده توضیح می‌دهد که وقتی از تلاش برای کنترل همه چیز دست کشید، چگونه زندگی او بهبود یافت. در اینجا برخی از مزایای ترک نیاز به احساس کنترل بر همه چیز آورده شده است.

افزایش آرامش و آرامش

وقتی در نظر بگیرید که تلاش برای کنترل همه چیز باعث استرس و اضطراب می شود، منطقی است، زیرا آرامش و اضطراب متضاد یکدیگر هستند.

آمادگی بهتر برای موارد غیرمنتظره

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج و فردی، وقتی کمتر در مورد یک نتیجه خاص برای یک موقعیت قرار دارید، در مکان بهتری برای مدیریت هر نتیجه ای خواهید بود. افرادی که کنترل را کنار گذاشته و تسلیم شده اند، به راحتی می توانند هر غافلگیری را که زندگی برایشان ایجاد می کند، تحمل کنند.با داشتن دلبستگی کمتر، آنها بیشتر می توانند با جریان حرکت کنند. این بدان معناست که هر چقدر که زندگی از هم بپاشد، شما خوب خواهید بود، نه اینکه حس خوب بودن خود را به نتایج خاصی وابسته کنید که ممکن است خارج از کنترل شما باشند.

ارتباطات پیشرفته با خود و دیگران

از آنجایی که تلاش برای کنترل همه چیز باعث می شود انتقاد بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشید، کنار گذاشتن این کنترل شما را قادر می سازد تا در سطوح عمیق تری با دیگران ارتباط برقرار کنید. دلیلش این است که شما عشق و پذیرش خود و دیگران را به نتایج خاصی گره نمی‌زنید. به سادگی با اجازه دادن به مردم آنگونه که هستند، و با اجازه دادن به خود که به چگونگی پیش آمدن هر موقعیتی وابسته نشوید، می توانید آزادانه تر عشق بورزید. این هم در مورد دوست داشتن دیگران و هم به خودتان صدق می کند.

سخن پایانی

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید بیش از حد درگیر مسائل و کنترل کردن هستید، بهترین کار این است که به یک مرکز مشاوره خوب مراجعه کنید و از درمانکران آن مجموعه استفاد کنید. کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.حواستان باشد که ناامید شدن از یک رابطه خیلی بهتر از تحقیر کردن خود است!  زندگی قرار نیست آسان باشد و هیچگاه هم آسان نبوده، اما اگر عمیق شویم و ببینیم که پشت هر اتفاق چه پیامی برای ما وجود دارد می توان این مسیر را با احساسات و هیجانات خوشایندتری ادامه داد و درسهایی جاودانه از آن گرفت. نترسید و اجازه دهید که زندگی را واقعا زیست کنید و بودن خویش را احساس کنید چرا که این موضوع  اصلی ترین هدف شما از زندگی است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3