سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق امن و ناامن چیست وچه نشانه هایی دارد؟

  از نظر تجربه عشق و بودن در رابطه عاشقانه اتفاقی است مطلوب و دوست داشتنی. عشق به علت تغییراتی که در حال و هوا، روحیات و خلق وخوی آدمی ایجاد می کند همیشه مرموز و اتفاقاتی جذاب و به یاد ماندنی است. می گویند از نظر تجربه عشق و بودن در رابطه عاشقانه اتفاقی است مطلوب و دوست داشتنی. عشق به علت تغییراتی که در حال و هوا، روحیات و خلق وخوی آدمی ایجاد می کند همیشه مرموز و اتفاقاتی جذاب و به یاد ماندنی است. می گویند با عشق هر چیزی شدنی و ممکن است، شاید بخاطر همین؛ انسانها همیشه به دنبال عشق هستند؛ آنها می خواهند ببینند که یک غریبه چطور می تواند آنها را بیشتر ازخودشان دوست داشته باشد؟ اما عشق براساس نگاه مشاور روانشناسی همانطور که می تواند انسان را از زمین بکند و به سمت آسمانها ببرد؛ گاهی برعکس عمل می کند و به زمین می زند! عشق زمانی خوب است که سالم باشد در غیر اینصورت آدمی را زجر می دهد و مدام درگیر می کند! اگر شما نیز درگیر یک رابطه عاشقانه هستید؛ این مقاله می تواند به شما کمک کند، پس لطفا تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

 

5 نشانه عشق ناامن:

یک) بار رابطه تنها بر دوش یک نفر است: گفته می شود عشق همه چیز را آسان می کند و دلیل این موضوع این است که زوجین با یکدیگر قدرت پیدا می کنند و مشکلات وموانع را با انرژی عجیبی حل و فصل می کنند اما زمانی که این زوجین عشق یکسان و برابری را درک نمی کنند همه چیز بر دوش یک نفر قرار داده می شود که این بار اضافی طرف مقابل را از پای در می آورد.

دو) افراد دراین رابطه آسیب احساسی میبینند: براساس نظرروانشناس خانواده احساسات انسان آنچیزی هستند، که آدمی را شکل می دهند. بودن در رابطه ای که احساسات آدمی را در نظر نمی گیرد به تدریج فردیت را از بین می برد.  

سه) زوجین احساس عصبانیت و دیده شدن دارند: با توجه به توضیحی که در بالا نداده شود می توان درک کرد که دیدن یکدیگراز نشانه های یک عشق ناسالم است.

چهار) در برابر مشکلات و مسائل سکوت می کنند تا تعارضی ایجاد نشود: وقتی که انسانها از یک رابطه احساس امنیت نمیگیرند کم کم سکوت را جایگزین صحبت کردن می کنند.

پنج) پارتنر عاطفی در این رابطه اولویت نیست و در مرتبه بعدی قرار می گیرد: عشق زمانی معنای عشق می دهد که زوجین اولویت یکدیگر باشند زمانی که این اتفاق نمی افتد؛ کم کم آن رابطه برهم می ریزد.

5 نشانه عشق امن:

یک) آزادی و حال خوب یکدیگر اولویت است: هر انسان سالمی دوست دارد تا برای خود صاحب آزادی باشد. چرا که هر انسان منحصر به فرد است و آرزوهایش با فرد دیگری فرق دارد. شاید در ابتدای رابطه پرسیدن چنین سوالی که کجایی؟ یا اینکه این لباس رو نپوش چون من دوست ندارم؛ جذاب باشه و فکر کنیم که پارتنرمان از روی دوست داشتن همچین حرفی را می زند اما ادامه دار شدن این موضوع آزادی و حال خوب را از انسان می گیرد و به جای اینکه رابطه منبع انرژی و حال خوب باشد؛ خسته کننده و آزاردهنده می شود.

دو) ایجاد فضایی امن برای داشتن ارتباط عاطفی: برای اینکه با شخصی احساس نزدیکی کنیم ابتدا نیاز است تا در رابطه با او؛ احساس امنیت کنیم. این فضای امناست که به زوجین جسارت تجربه های با هم بودن می دهد.

سه) ما برای شنیدن و دیدن یکدیگر تلاش می کنیم: یکی از مهم ترین نیازهایی که انسانها از ابتدا به دنبال آن هستند و به آن احتیاج دارند این است که "احساس مهم بودن" کنند. زمانی که کودک هستیم از والدین انتظار می رود که به این احساس توجه کنند وقتی هم که بزرگ می شویم؛ از شریک عاطفی خود انتظار داریم تا این احساس را در ما زنده نگه دارد. برای هر انسانی مهم است که احساس کند، عقاید؛ باورها؛ احساسات و اتفاقاتی که برای او اتفاق می افتد برای شخص دیگری جز خودش مهم است و با جان و دل به آنها گوش می دهد.

چهار) صادقانه با یکدیگر صحبت میکنیم: اولین مرحله رشد؛ ایجاد اعتماد است. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج آنچیزی که سازنده اعتماد است، صداقت است. برای اینکه رابطه عاشقانه کار کند، نیاز است که زوجین با یکدیگر صادق باشند تا بتوان یک رابطه را از ابتدا دقیق و مرتب بنا کرد.

پنج) من تلاش می کنم تا به نیازهای خود توجه کنم و برای خوشحالی خودم بجنگم تا از این طریق به احساسات و نیازهای دیگران نیز اهمیت بدهم: جمله معروفی است که می گوید برای اینکه دیگران را دوست داشته باشیم ابتدا باید خود را دوست داشته باشیم. زمانی که انسان برای خود ارزش قائل است و به نیاز های خود توجه می کند طبیعتا این حس را به دیگران نیز تعمیم می دهد و نیازهای آنان را نیز مهم می شمارد.

سخن پایانی:

اگر اکنون در یک رابطه عاشقانه هستید اما نمی توانید تشخیص دهید که آیا در یک رابطه سالم هستید یا ناسالم! بهترین کار این است که به یک  مرکز مشاوره خوب مراجعه کنید و از درمانکران آن مجموعه استفاد کنید. کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.حواستان باشد که ناامید شدن از یک رابطه خیلی بهتر از تحقیر کردن خود است!  زندگی قرار نیست آسان باشد و هیچگاه هم آسان نبوده، اما اگر عمیق شویم و ببینیم که پشت هر اتفاق چه پیامی برای ما وجود دارد می توان این مسیر را با احساسات و هیجانات خوشایندتری ادامه داد و درسهایی جاودانه از آن گرفت. نترسید و اجازه دهید که زندگی را واقعا زیست کنید و بودن خویش را احساس کنید چرا که این موضوع  اصلی ترین هدف شما از زندگی است. هر اتفاقی به علت دلیل مشخصی در زندگی شما رخ داده است پس به حوادث و مشکلات به چشم یک راهنما که می تواند شما را به سمت زندگی محبوب تان هدایت کند، نگاه کنید و از مبهم بودن مسیر نترسید و به خود اعتماد کنید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3