سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ده نشانه که براساس نظر مشاور روانشناس بیانگر کمال گرایی است!

کمال گرا فردی است که شخصیتی دارد که برای بی عیب و نقص بودن تلاش می کند. این اغلب از طریق تثبیت نقص ها، تلاش برای کنترل موقعیت ها، سخت کوشی یا انتقاد از خود یا دیگران انجام می شود.کمال گرا فردی است که شخصیتی دارد که برای بی عیب و نقص بودن تلاش می کند. این اغلب از طریق تثبیت نقص ها، تلاش برای کنترل موقعیت ها، سخت کوشی یا انتقاد از خود یا دیگران انجام می شود. براساس نظر و نگاه مشاور روانشناس اگر از خود می‌پرسید که آیا کمال‌گرا هستید یا نه، احتمال زیادی وجود دارد که حداقل تا حدی کمال‌گرا باشید. همچنین به دلیل معانی مثبت کلمه "کامل"، احتمال زیادی وجود دارد که روی هویت کمال گرا بودن سرمایه گذاری کنید. این مقاله به این موضوع می پردازد که کمال گرایی چیست و چرا گاهی اوقات می تواند تأثیر منفی بر زندگی شما داشته باشد. همچنین نکاتی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید در تعدیل برخی از این ویژگی ها کار کنید و استراتژی هایی را برای رسیدن به هدف خود بیاموزید.

مشکلات کمال گرا بودن

مشکل کمال گرایی - و دلیلی که می خواهید بدانید آیا شما دارای ویژگی های کمال گرایی هستید یا خیر - این است که افراد کمال گرا در واقع تمایل به دستیابی به کمتر و استرس بیشتری نسبت به افراد معمولی دارند. کمال گرا بودن، رسیدن به هدف کامل بودن یا حتی رسیدن به بهترین های شخصی را چالش برانگیزتر می کند. کمال گرایی ناسالم با تمرکز بیش از حد بر کنترل مشخص می شود. افراد ممکن است به شدت حساس شوند و درگیر اطمینان از بی عیب بودن همه چیز شوند، که می تواند منجر به تلاش برای کنترل موقعیت ها یا افراد شود. این می تواند به استرس کمک کند و بر روابط بین فردی تأثیر بگذارد. استرس ناشی از این سطح از کمال گرایی می تواند منجر به احساس اضطراب شود و با پیامدهایی مانند اعتماد به نفس پایین، اختلالات خوردن، اختلالات خواب و ناراحتی روانی مرتبط است.

خلاصه

کمال گرایی ناسالم می تواند دستیابی به اهداف شما را دشوار کند. همچنین می تواند منجر به نگرانی، استرس، اضطراب و افسردگی، در میان سایر پیامدهای منفی بالقوه شود.

10ویژگی کمال گرایی

کمال گرایان بسیار شبیه افراد موفق هستند، اما با برخی تفاوت های کلیدی!

در زیر ده ویژگی گویای کمال گرایان آمده است که ممکن است بتوانید آن ها را در خود یا افرادی که می شناسید تشخیص دهید. آیا هیچ کدام از اینها آشنا به نظر می رسد؟

 

فکر کردن به همه یا هیچ

افراد کمال گرا، مانند افراد موفق، تمایل به تعیین اهداف عالی دارند و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده و تحقیقات، سخت برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. با این حال، یک فرد موفق می تواند با انجام یک کار عالی و دستیابی به برتری (یا چیزی نزدیک به آن) راضی باشد، حتی اگر اهداف بسیار عالی او به طور کامل برآورده نشده باشند. کمال گرایان چیزی کمتر از کمال نمی پذیرند. "تقریبا کامل" به عنوان شکست در نظر گرفته می شود.

بسیار انتقادگر بودن

کمال گراها بیش از حد، از خود و دیگران انتقاد می کنند تا افراد موفق. در حالی که افراد موفق به موفقیت‌های خود افتخار می‌کنند و تمایل دارند از دیگران حمایت کنند، کمال‌گراها معمولا اشتباهات و نواقص را تشخیص می‌دهند. آنها به عیوب نگاه می کنند و در دیدن هر چیز دیگری مشکل دارند. وقتی "شکست" اتفاق می افتد، آنها نسبت به خود و دیگران بیشتر قضاوت کننده و سختگیر هستند.

خلاصه

افراد کمال گرا اغلب می توانند از خود انتقاد کنند، اما ممکن است نسبت به دیگران نیز بیشتر قضاوت کنند.

احساس تحت فشار قرار گرفتن بابت ترس

افراد موفق معمولاً به سمت اهداف خود و تمایل به دستیابی به آنها کشیده می شوند. آنها از هر قدمی که در مسیر درست برداشته می شود خوشحال هستند. از سوی دیگر، افراد کمال گرا تمایل دارند از ترس نرسیدن به اهداف خود به سمت اهداف خود سوق داده شوند و چیزی کمتر از یک هدف کاملاً محقق شده را شکست می دانند.

داشتن استانداردهای غیر واقعی

متأسفانه، اهداف یک کمال گرا همیشه حتی معقول نیست. در حالی که افراد با موفقیت بالا می توانند اهداف خود را بالا تعیین کنند، شاید از لذت رفتن کمی بیشتر پس از رسیدن به اهداف لذت ببرند، کمال گراها اغلب اهداف اولیه خود را دور از دسترس قرار می دهند.

 

تمرکز فقط بر روی نتایج

افراد موفق براساس اطلاعاتی که توسط روانشناسی ازدواج بدست آمده است می توانند از روند تعقیب یک هدف به همان اندازه یا بیشتر از رسیدن واقعی به هدف لذت ببرند. برعکس، کمال گرایان هدف را می بینند نه چیز دیگری. آنها آنقدر نگران رسیدن به هدف و اجتناب از شکست وحشتناک هستند که نمی توانند از روند رشد و تلاش لذت ببرند.

احساس افسردگی در اثر اهداف محقق نشده

کمال گراها نسبت به افراد با موفقیت بسیار کمتر شاد و راحت هستند. در حالی که افراد موفق می توانند نسبتاً به راحتی از ناامیدی عقب نشینی کنند، کمال گرایان تمایل دارند خیلی بیشتر خود را شکست دهند و وقتی انتظارات بالای آنها برآورده نشد، در احساسات منفی غوطه ور شوند.

خلاصه

زمانی که همه چیز آنطور که آنها پیش می‌رفتند پیش نمی‌رود، معمولاً کمال‌گراها برای ادامه کار تلاش می‌کنند

سخن پایانی:

اگر بعد از خواندن مقاله بالا متوجه شدید که شما نیز فرد کمال گرایی هستید حتما با یک درمانگر صحبت کنید و به بهترین مرکز مشاوره مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که فرایند زندگی یک چالش و پر از فراز و نشیب است. اگر هم اکنون در سربالایی زندگی قرار دارید، به خود فرصت دهید و با تلاش کردن اوضاع را بهتر کنید. به این موضوع توجه داشته باشدی که کمال گرایی بسیار آسیب زا است و برخلاف باور عموم، یک ویژگی مثبت نیست، بله صفتی است که می تواند شما را از یک فرد هدفمند، تبدیل به یک فرد منزوی کند.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3