سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به چه دلیل براساس نگاه روانشناس خوب مردم افسرده می شوند؟

افسردگی افراد را در هر سن، موقعیت اقتصادی و نژادی تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر افسردگی شایع است - به ویژه در نوجوانان - برخی افراد افسرده می شوند اما برخی دیگر نه. چرا؟ افسردگی افراد را در هر سن، موقعیت اقتصادی و نژادی تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر افسردگی شایع است - به ویژه در نوجوانان - برخی افراد افسرده می شوند اما برخی دیگر نه. چرا؟ بسیاری از اتفاقات و موارد بر افسردگی فرد تأثیر می گذارد و براساس نظر روانشناس خوب نمی توان تنها به یک مورد اکتفا کرد. برخی از آن‌ها زیست‌شناسی هستند - چیزهایی مانند ژن‌های ما، شیمی مغز و هورمون‌ها. برخی از آنها محیط است، از جمله نور روز و فصول، یا موقعیت های اجتماعی و خانوادگی که با آن مواجه هستیم. و برخی از آنها شخصیت است، مانند نحوه واکنش ما به رویدادهای زندگی یا سیستم های حمایتی که برای خود ایجاد می کنیم. همه این موارد می تواند به شکل گیری اینکه آیا یک فرد افسرده می شود یا نه کمک می کند.

ژن ها

تحقیقات نشان می دهد که افسردگی در خانواده ها وجود دارد. برخی از افراد ژن هایی را به ارث می برند که به افسردگی کمک می کند. اما هر کسی که یکی از اعضای خانواده اش مبتلا به افسردگی است نیز به آن مبتلا نمی شود. و بسیاری از افراد بدون سابقه خانوادگی افسردگی هنوز هم افسرده می شوند. بنابراین ژن ها یک عامل هستند، اما تنها دلیل افسردگی نیستند.

شیمی مغز

مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی به ارسال پیام بین سلول های عصبی در مغز کمک می کند. برخی از انتقال دهنده های عصبی خلق و خو را تنظیم می کنند. هنگامی که فردی افسرده است، این انتقال دهنده های عصبی ممکن است در عرضه کم باشند یا به اندازه کافی موثر نباشند.

ژن‌ها و شیمی مغز را می‌توان به هم متصل کرد: داشتن ژن‌های افسردگی ممکن است احتمال ابتلا به مشکل انتقال‌دهنده عصبی را که بخشی از افسردگی است، در فرد افزایش دهد.

استرس، سلامتی و هورمون ها

مواردی مانند استرس، مصرف الکل یا مواد مخدر و تغییرات هورمونی نیز بر شیمی و خلق و خوی ظریف مغز تأثیر می گذارد.

برخی از شرایط سلامتی ممکن است علائمی شبیه افسردگی ایجاد کنند. به عنوان مثال، کم کاری تیروئید باعث ایجاد خلق و خوی افسرده در برخی افراد می شود. مونو می تواند انرژی فرد را تخلیه کند. هنگامی که شرایط سلامتی توسط پزشک تشخیص داده می شود و تحت درمان قرار می گیرد، علائم مشابه افسردگی معمولا ناپدید می شوند. خواب کافی و ورزش منظم اغلب تأثیر مثبتی بر فعالیت انتقال دهنده های عصبی و خلق و خوی دارد.

نور روز و فصول

نور روز بر نحوه تولید ملاتونین و سروتونین در مغز تأثیر می گذارد. این انتقال دهنده های عصبی براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده به تنظیم چرخه خواب و بیداری، انرژی و خلق و خوی فرد کمک می کنند. زمانی که نور روز کمتر باشد، مغز ملاتونین بیشتری تولید می کند. وقتی نور روز بیشتر باشد، مغز سروتونین بیشتری تولید می کند.

روزهای کوتاه‌تر و ساعات طولانی‌تر تاریکی در پاییز و زمستان ممکن است باعث شود بدن ملاتونین بیشتر و سروتونین کمتری داشته باشد. این عدم تعادل چیزی است که شرایط را برای افسردگی در برخی افراد ایجاد می کند - وضعیتی که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شود. قرار گرفتن در معرض نور می تواند به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به SAD کمک کند.

رویداد زنده

مرگ یکی از اعضای خانواده، دوست یا حیوان خانگی گاهی اوقات فراتر از اندوه عادی است و منجر به افسردگی می شود. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج و خانواده، سایر رویدادهای دشوار زندگی - مانند زمانی که والدین طلاق می گیرند، جدا می شوند یا ازدواج مجدد می کنند - می توانند باعث افسردگی شوند. اینکه آیا موقعیت‌های دشوار زندگی منجر به افسردگی می‌شود یا نه، می‌تواند بستگی زیادی به این دارد که چگونه یک فرد می‌تواند با آن کنار بیاید، مثبت بماند و حمایت دریافت کند.

خانواده و محیط اجتماعی

برای برخی افراد، یک جو خانوادگی منفی، استرس زا یا ناخوشایند می تواند منجر به افسردگی شود. سایر موقعیت های زندگی پر استرس - مانند فقر، بی خانمانی یا خشونت - نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. برخورد با قلدری، آزار و اذیت، یا فشار همسالان باعث می شود برخی افراد احساس انزوا، قربانی شدن یا ناامنی کنند. چنین موقعیت هایی لزوماً منجر به افسردگی نمی شوند، اما مواجهه با آنها بدون تسکین یا حمایت می تواند افسردگی را آسان تر کند.

واکنش به موقعیت های زندگی

زندگی پر از فراز و نشیب است. استرس، دردسرها و ناکامی‌ها اتفاق می‌افتد (اما امیدوارم نه خیلی مکرر). نحوه واکنش ما به مشکلات زندگی بسیار مهم است. دیدگاه یک فرد می تواند به افسردگی کمک کند - یا می تواند به محافظت در برابر آن کمک کند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که دیدگاه مثبت به عنوان محافظی در برابر افسردگی عمل می‌کند، حتی برای افرادی که دارای ژن‌ها، شیمی مغز یا موقعیت‌های زندگی هستند که آنها را در معرض خطر ابتلا به آن قرار می‌دهد. عکس این موضوع نیز صادق است: افرادی که تمایل دارند بیشتر منفی فکر کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی باشند. ما نمی‌توانیم ژن‌ها، شیمی مغز یا برخی دیگر از مواردی را که به افسردگی کمک می‌کنند، کنترل کنیم. اما ما بر نحوه دیدن موقعیت ها و نحوه مقابله با آن ها کنترل داریم. تلاش برای مثبت اندیشی - مانند اعتقاد به اینکه راهی برای دور زدن هر مشکلی وجود دارد - به دفع افسردگی کمک می کند. توسعه مهارت های مقابله ای و سیستم حمایتی از روابط مثبت نیز همینطور است. این چیزها به ایجاد انعطاف‌پذیری کمک می‌کنند (کیفیتی که به افراد کمک می‌کند حتی در موقعیت‌های سخت به خوبی عمل کنند).

در اینجا سه ??راه برای ایجاد انعطاف پذیری وجود دارد:

سعی کنید به تغییر به عنوان بخشی چالش برانگیز و عادی از زندگی فکر کنید. وقتی مشکلی پیش آمد، برای حل آن اقدام کنید.

به خود یادآوری کنید که شکست ها و مشکلات موقتی و قابل حل هستند. هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست.

یک سیستم پشتیبانی بسازید. در صورت نیاز از دوستان و خانواده کمک بخواهید (یا فقط یک شانه برای گریه کردن). در صورت نیاز به آنها پیشنهاد کمک بدهید. این نوع دادن و گرفتن روابط قوی ایجاد می کند که به افراد کمک می کند طوفان های زندگی را پشت سر بگذارند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز درگیر افسردگی هستید، درمان گرفتن می تواند بسیار کمک کننده باشد. یک مرکز روانشناسی خوب، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با درمانگرانی حاذق و حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3