سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه براساس نظر بهترین روانشناس با افکار خودکشی مقابله کنیم ؟

اگر افکار خودکشی دارید مهم نیست در حال حاضر چه دردی را تجربه می کنید، این را بدانید که تنها نیستید. بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود افکار خودکشی داشته ایم.اگر افکار خودکشی دارید مهم نیست در حال حاضر چه دردی را تجربه می کنید، این را بدانید که تنها نیستید. بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود افکار خودکشی داشته ایم. احساس خودکشی یک نقص شخصیتی نیست، و به براساس بهترین روانشناس و درمانگر، به این معنی نیست که شما دیوانه، ضعیف یا ناقص هستید. این فقط به این معنی است که شما در حال حاضر بیشتر از آنچه می توانید با آن کنار بیایید، درد دارید. اما با گذشت زمان و حمایت، می توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و درد و احساس خودکشی از بین خواهد رفت  . برخی از بهترین، تحسین‌شده‌ترین، مورد نیازترین و با استعدادترین افراد در جایی بوده‌اند که شما اکنون هستید. بسیاری از ما زمانی که دچار افسردگی شده‌ایم و هیچ امیدی نداریم، به این فکر کرده‌ایم که جان خود را بگیریم. اما درد افسردگی قابل درمان است و امید را می توان تجدید کرد.

مهم نیست در چه موقعیتی هستید، افرادی هستند که به شما نیاز دارند، مکان هایی که می توانید تغییر ایجاد کنید و تجربیاتی که می توانند به شما یادآوری کنند که زندگی ارزش زیستن دارد. مواجهه با مرگ و عقب نشینی از لبه پرتگاه به شجاعت واقعی نیاز دارد. می‌توانید از این شجاعت برای رویارویی با زندگی، یادگیری مهارت‌های مقابله برای غلبه بر افسردگی و یافتن قدرت برای ادامه دادن استفاده کنید.

به یاد بیاورید که:

احساسات شما ثابت نیستند - آنها دائماً در حال تغییر هستند. احساسی که امروز دارید ممکن است با احساسی که دیروز داشتید یا فردا یا هفته آینده چه احساسی دارید نباشد.

غیبت شما باعث ایجاد غم و اندوه در زندگی دوستان و عزیزان می شود.

چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز می توانید در زندگی خود انجام دهید.

مناظر، صداها، و تجربیاتی در زندگی وجود دارند که این توانایی را دارند که شما را به وجد بیاورند و بالا ببرند - و شما از دست خواهید داد.

توانایی شما برای تجربه احساسات لذت بخش با توانایی شما در تجربه احساسات ناراحت کننده برابر است.

چرا احساس خودکشی می کنم؟

بسیاری از انواع دردهای عاطفی می تواند منجر به افکار خودکشی شود. دلایل این درد برای هر یک از ما منحصر به فرد است و توانایی کنار آمدن با درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همه ما متفاوت هستیم. با این حال، دلایل رایجی وجود دارد که ممکن است ما را به سمت افکار و احساسات خودکشی سوق دهد.

 

چرا خودکشی می تواند تنها گزینه به نظر برسد؟

اگر نمی‌توانید به راه‌حل‌هایی غیر از خودکشی فکر کنید، به این معنا نیست که راه‌حل‌های دیگری وجود ندارد، بلکه در حال حاضر نمی‌توانید آنها را ببینید. درد عاطفی شدیدی که در حال حاضر تجربه می‌کنید می‌تواند تفکر شما را منحرف کند، بنابراین دیدن راه‌حل‌های ممکن برای مشکلات سخت‌تر می‌شود - یا ارتباط با کسانی که می‌توانند حمایت کنند.

بحران خودکشی تقریباً همیشه موقتی است

اگرچه ممکن است به نظر برسد که درد و ناراحتی شما هرگز پایان نخواهد یافت، اما  براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده و تحقیقات، مهم است که بدانید بحران ها معمولا موقتی هستند. راه حل ها اغلب پیدا می شوند، احساسات تغییر می کنند، رویدادهای مثبت غیر منتظره رخ می دهد. به یاد داشته باشید: خودکشی یک راه حل دائمی برای یک مشکل موقت است. به خودتان زمان لازم را بدهید تا همه چیز تغییر کند و درد فروکش کند.

حتی مشکلاتی که ناامیدکننده به نظر می رسند راه حل دارند

شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی همگی با تغییر در شیوه زندگی، درمان و دارو قابل درمان هستند. اکثر افرادی که به دنبال کمک هستند می توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و بهبود یابند.حتی اگر قبلاً برای اختلالی تحت درمان قرار گرفته‌اید، یا قبلاً برای حل مشکلات خود تلاش کرده‌اید، بدانید که اغلب قبل از یافتن راه‌حل یا ترکیبی از راه‌حل‌های مناسب، لازم است رویکردهای مختلف را امتحان کنید. به عنوان مثال، زمانی که دارو تجویز می شود، یافتن دوز مناسب اغلب نیاز به یک روند مداوم تنظیم دارد. قبل از اینکه راه حلی را که برای شما مناسب است پیدا کنید، تسلیم نشوید. تقریباً همه مشکلات قابل درمان یا حل هستند.

این اقدامات فوری را انجام دهید

اگر در این لحظه احساس خودکشی می کنید، لطفاً این پنج مرحله را دنبال کنید:

 

مرحله اول: قول بدهید که در حال حاضر کاری انجام ندهید

حتی اگر در حال حاضر درد زیادی دارید، بین افکار و عمل خود فاصله بگیرید. به خودتان قول بدهید: "24 ساعت صبر می کنم و در این مدت هیچ کار جدی انجام نمی دهم." یا یک هفته صبر کنید

افکار و اعمال دو چیز متفاوت هستند - افکار خودکشی شما نباید به واقعیت تبدیل شوند. هیچ ضرب الاجلی وجود ندارد، هیچ کس شما را مجبور نمی کند تا فوراً به این افکار عمل کنید. صبر کن. صبر کنید و بین افکار خودکشی و اقدام خودکشی فاصله بگذارید.

 

مرحله دوم: از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید

اگر مواد مخدر یا الکل مصرف کرده باشید، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور ازدواج و خانواده، افکار خودکشی می توانند حتی قوی تر شوند. هنگامی که احساس ناامیدی می کنید یا به فکر خودکشی هستید، مهم است که از داروهای بدون نسخه یا الکل استفاده نکنید.

مرحله سوم: خانه خود را ایمن کنید

چیزهایی را که می توانید برای آسیب رساندن به خود استفاده کنید، مانند قرص، چاقو، تیغ یا اسلحه گرم بردارید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، به جایی بروید که در آن هستید

 

مرحله چهارم: این احساسات خودکشی را برای خود نگه ندارید

بسیاری از ما دریافته‌ایم که اولین قدم برای مقابله با افکار و احساسات خودکشی این است که آنها را با کسی که به آن اعتماد داریم در میان بگذاریم. ممکن است یکی از اعضای خانواده، دوست، درمانگر، عضو روحانی، معلم، پزشک خانواده، مربی یا یک مشاور با تجربه در انتهای خط کمک باشد.

فردی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و به او بگویید که چقدر اوضاع بد است. اجازه ندهید ترس، شرم یا خجالت شما را از درخواست کمک باز دارد. و اگر اولین کسی که با او تماس گرفتید به نظر نمی‌رسد درک کند، شخص دیگری را امتحان کنید. فقط صحبت کردن در مورد اینکه چگونه به این نقطه از زندگی خود رسیده اید، می تواند فشار زیادی را که در حال ایجاد است را از بین ببرد و به شما کمک کند راهی برای مقابله پیدا کنید.

مرحله پنجم: امید داشته باشید

حتی افرادی که اکنون به اندازه شما احساس بدی دارند، می توانند از این احساسات جان سالم به در ببرند. در این مورد امیدوار باشید. بدون توجه به اینکه در حال حاضر چقدر از خود نفرت، ناامیدی یا انزوا دارید، شانس بسیار خوبی وجود دارد که با این احساسات زندگی کنید. فقط زمان لازم را به خودتان بدهید و سعی نکنید به تنهایی پیش بروید. اگر نیاز به کمک دارید یکی از بهترین کارها، مراجعه به یک مرکز مشاوره مانند کلینیک‌ روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد آماده کمک و‌ همراهی است. در انتها بدانید مه زندگی شما را اعمال شما رقم می‌زنند نه افکار شما!

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3