سفارش تبلیغ
صبا ویژن

براساس نظر دکتر روانشناس استرس های محیط کار کدامند؟

آیا با اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی یا مشکلات دیگری در محل کار دست و پنجه نرم می کنید؟ راه‌هایی برای کنار آمدن با محل کار سمی، کاهش استرس ناشی از دورکاری و بهبود تعادل بین کار و زندگی وجود دارد. 

آیا با اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی یا مشکلات دیگری در محل کار دست و پنجه نرم می کنید؟ راه‌هایی برای کنار آمدن با محل کار سمی، کاهش استرس ناشی از دورکاری و بهبود تعادل بین کار و زندگی وجود دارد. براساس نظر دکتر روانشناس و درمانگر، محیط کار یکی از محیط های اصلی و تاثیر گذار در زندگی هر انسانی است. در بزرگسالی بیشتر وقت انسان در محیط کار و معاشرت با همکاران سپری می شود. اگر شما نیز به علت شرایط استرس آمیز جهان مدرن، درگیر اضطراب و استرس محیط کار می باشید، این مطلب می تواند به شما کمک کند.

ارتباط بین کار و سلامت روان

کار می تواند نقش مهمی در سلامت و رفاه کلی شما داشته باشد. علاوه بر مزایای مالی، شغل شما می تواند به زندگی شما معنا، ساختار و هدف بیافزاید. همچنین می تواند حس هویت را برای شما به ارمغان بیاورد، عزت نفس شما را تقویت کند و یک خروجی اجتماعی مهم را ارائه دهد. با این حال، کار در یک محیط منفی می تواند تأثیر معکوس داشته باشد و آسیب زیادی به سلامت عاطفی شما وارد کند. ساعات طولانی، کمبود کارکنان، عدم حمایت و آزار و اذیت در محل کار می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد و به مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و سوء مصرف مواد کمک کند. این مشکلات تنها با همه‌گیری و تغییرات عمده در عادات کاری ما در چند سال گذشته تشدید شده است. بسیاری از ما ماه‌ها را صرف تطبیق با عوامل استرس‌زای جدید کار از راه دور کرده‌ایم، به‌عنوان مثال، اکنون مجبور شده‌ایم دوباره خود را با رفت‌وآمد و کار در محل تطبیق دهیم. این باعث می شود ما احساس تنش، ناراحتی و نگرانی در مورد آینده و نحوه گذراندن روزهای خود کنیم. همانطور که کار می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد، سلامت روان شما نیز می تواند بر کار شما تأثیر بگذارد و بر عملکرد شغلی و بهره وری شما تأثیر بگذارد.

برای بسیاری از ما، بسیاری از موارد در مورد محیط کار ما خارج از کنترل ما باقی می ماند. براساس اطلاعات بدست آمده از خانواده تراپی و دکتر روانشناس، فرهنگ در محل کار توسط کسانی ایجاد می شود که در موقعیت های ارشد بالاتر از ما هستند و ما اغلب احساس می کنیم نمی توانیم بدون ترس از قضاوت یا به خطر انداختن شغل خود صحبت کنیم. اما چه مشکلات سلامت روان شما ناشی از محل کار شما باشد یا از جای دیگری ناشی شود و بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از خود و محافظت از رفاه خود انجام دهید. با استفاده از این نکات می توانید یاد بگیرید که با کارفرمای خود در مورد سلامت روان صحبت کنید، با چالش های رایج در محل کار کنار بیایید، انعطاف پذیری خود را افزایش دهید و بهتر تلاش کنید تا پتانسیل خود را در محل کار و فراتر از آن برآورده کنید.

 

عوامل خطر محیط کار برای سلامت روان

چالش های رایج مرتبط با کار که می توانند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند عبارتند از:

ساعات طولانی و غیرقابل انعطاف

 کمبود کارکنان به دلیل کاهش کار یا جاهای خالی پر نشده، یا حجم کاری روزافزون.

کار از راه دور بدون تفکیک واضح بین زمان کاری و شخصی.

یک محل کار سمی که باعث قلدری، آزار و اذیت یا سوء استفاده می شود.

فقدان آموزش یا راهنمایی برای نقشی که از شما انتظار می رود انجام دهید.

ارتباطات محدود یا نامشخص مدیریت در مورد وظایف، اهداف یا تصمیم گیری.

فقدان پشتیبانی، کمبود تجهیزات یا سایر منابع شغلی، یا شیوه های کاری ناایمن.

علائم و نشانه های یک مشکل سلامت روان در محل کار

همه ما گهگاه روزهای بدی را در محل کار داریم، روزهایی که به نظر می رسد هیچ چیز درست پیش نمی رود. ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید، احساس استرس بیش از حد، تحریک پذیری یا قدردانی نکنید، یا انرژی و انگیزه لازم برای انجام حتی ابتدایی ترین کار را نداشته باشید. اما اگر روز به روز چنین احساسی دارید، می‌تواند نشانه‌ای از اشتباه باشد.

بسیاری از مشکلات سلامت روان می توانند به آرامی در شما ایجاد شوند. شما می توانید آنقدر به احساس گیجی، مضطرب و سرخوردگی در محل کار عادت کنید که شروع به احساس "عادی" کنید. اما نادیده گرفتن علائم اولیه یک مشکل باعث از بین رفتن آن نمی شود. به مرور زمان بدتر می شود و شما را در برابر بیماری ها و سایر مشکلات سلامتی آسیب پذیر می کند و باعث فرسودگی شغلی می شود و به عملکرد شغلی، روابط و زندگی خانگی شما آسیب می رساند.

در حالی که علائم مشکلات سلامت روان می تواند بسته به شرایط و فردی که آنها را تجربه می کند بسیار متفاوت باشد، مهم است که از هرگونه تغییر در نحوه تفکر، احساس و رفتار خود آگاه باشید. اگر چندین مورد از علائم زیر را در خود (یا در یک همکار یا کارمند) شناسایی کنید، می تواند نشان دهنده این باشد که وقت آن رسیده است که برای کمک بخواهید.

 

مشکل در تمرکز و تفکر: در تمرکز بر روی کارها مشکل دارید یا مشکلاتی در حافظه، تفکر یا حتی تغییر در الگوهای گفتار خود دارید.

تغییر در اشتها یا الگوی خواب شما: مبارزه با بی خوابی، خواب بیش از حد، تغییرات ناگهانی در میزان غذا خوردن، یا تکیه بیشتر و بیشتر به مواد مخدر و الکل برای مقابله.

تغییرات در خلق و خوی شما: شما احساس ناامیدی، درماندگی، در لبه یا نوسانات خلقی غیر مشخص یا حتی افکار خودکشی می کنید.

از دست دادن علاقه به فعالیت ها: علاقه خود را به جنبه‌هایی از کارتان که قبلاً از آنها لذت می‌بردید از دست می‌دهید، سرگرمی‌هایی را که قبلاً دوست داشتید کنار می‌گذارید یا از دوستی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی کنار می‌روید. این می تواند با بی تفاوتی آشکار همراه باشد.

ترس یا عصبی بودن: یکی از ملاک های مهم که براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره قبل عروسی و تحقیقات نشان دهنده مشکل در محیط کار می باشد؛ ترس یا عصبی بودن است. در محل کار یا از نظر اجتماعی نسبت به دیگران بیش از حد مشکوک هستید یا در موقعیت های خاص به طور ناگهانی عصبی و ترسیده اید.

افزایش حساسیت: شما به مناظر و صداها حساس تر هستید و سعی می کنید از هر موقعیتی که بیش از حد تحریک کننده است اجتناب کنید.

رفتار غیر معمول: شما احساس می کنید که ارتباط خود را با محیط اطراف خود قطع کرده اید، رفتار غیرمعمول، غیرعادی یا خارج از کنترل از خود نشان می دهید، چیزهایی را می بینید یا می شنوید که واقعی نیستند.

دردهای غیر قابل توضیح مانند سردرد، ناراحتی معده یا درد عضلانی.

سخن پایانی:

کلینیک روانشناسی انتخاب نو یک کلینیک روانشناسی خوب در شهر تهران است که با داشتن درمانگرانی حاذق و حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز می توانید با قسمت پذیرش تماس بگیرید تا برای شما با یکی از درمانگران این مجموعه، وقت گذاشته شود.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3