سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه براساس نظر مشاور روانشناس از نگرانی دست برداریم؟

آیا شما گرفتار نگرانی های مداوم و افکار مضطرب هستید؟ این نکات می تواند به آرام کردن ذهن نگران شما و کاهش اضطراب کمک کند. نگرانی ها، شک ها و اضطراب ها بخشی عادی از زندگی هستند. آیا شما گرفتار نگرانی های مداوم و افکار مضطرب هستید؟ این نکات می تواند به آرام کردن ذهن نگران شما و کاهش اضطراب کمک کند. نگرانی ها، شک ها و اضطراب ها بخشی عادی از زندگی هستند. طبیعی است که نگران یک صورت حساب پرداخت نشده، یک مصاحبه شغلی آینده یا اولین قرار ملاقات باشید. اما نگرانی معمولا زمانی است که مداوم و غیرقابل کنترل باشد و بیش از حد می شود. شما براساس نظر مشاور روانشناس هر روز نگران «چه میشد» و بدترین سناریوها هستید، نمیتوانید افکار مضطرب را از سرتان بیرون کنید، و این در زندگی روزمره تان اختلال ایجاد میکند. نگرانی مداوم، تفکر منفی و همیشه انتظار بدترین ها می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد. این می تواند قدرت عاطفی شما را کاهش دهد، احساس بی قراری و پرش را در شما ایجاد کند، باعث بی خوابی، سردرد، مشکلات معده و تنش عضلانی شود و تمرکز در محل کار یا مدرسه را دشوار کند. ممکن است احساسات منفی خود را نسبت به افرادی که به شما نزدیکتر هستند از بین ببرید، با الکل یا مواد مخدر خود درمانی کنید، یا سعی کنید با قرار گرفتن در مقابل صفحات مجازی، حواس خود را پرت کنید. نگرانی مزمن همچنین می تواند یکی از علائم اصلی اختلال اضطراب فراگیر باشد ، یک اختلال اضطراب رایج که شامل تنش، عصبی بودن و یک احساس کلی ناراحتی است که کل زندگی شما را رنگ می کند.

اگر گرفتار نگرانی و تنش شدید هستید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای خاموش کردن افکار مضطرب انجام دهید. نگرانی مزمن یک عادت ذهنی است که می توان آن را ترک کرد. شما می توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که آرام بماند و از منظری متعادل تر و کمتر ترسناک به زندگی نگاه کند.

چرا دست کشیدن از نگرانی اینقدر سخت است؟

نگرانی مداوم می تواند عوارض سنگینی داشته باشد. می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد و در طول روز شما را متشنج و عصبی کند. و حتی با وجود اینکه از احساس خرابی عصبی متنفر هستید، باز هم متوقف کردن آن بسیار دشوار است. برای اکثر افراد نگران مزمن، افکار مضطرب ناشی از باورهایی هستند - اعم از منفی و مثبت - که شما در مورد نگرانی دارید:

باورهای منفی در مورد نگرانی:  ممکن است براساس نظر روانشناس ازدواج و خانواده، باور داشته باشید که نگرانی دائمی شما مضر است، که شما را دیوانه می کند یا بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد. یا ممکن است نگران این باشید که تمام کنترل خود را بر نگرانی خود از دست خواهید داد - این نگرانی شما را فرا خواهد گرفت و هرگز متوقف نمی شود. در حالی که باورهای منفی یا نگرانی در مورد نگرانی، بر اضطراب شما می افزاید و نگرانی را ادامه می دهد، باورهای مثبت در مورد نگرانی می تواند به همان اندازه آسیب زا باشد.

 

باورهای مثبت در مورد نگرانی: براساس نظر بهترین مشاور خانواده و فردی، ممکن است باور داشته باشید که نگرانی شما به شما کمک می کند از چیزهای بد اجتناب کنید، از مشکلات جلوگیری می کند، شما را برای بدترین ها آماده می کند یا به راه حل ها منجر می شود. شاید به خود بگویید که اگر به مدت کافی در مورد مشکلی نگران باشید، در نهایت می توانید آن را کشف کنید؟ یا شاید متقاعد شده اید که نگرانی کاری مسئولانه است یا تنها راه برای اطمینان از اینکه چیزی را نادیده نمی گیرید؟ اگر فکر می کنید که نگرانی شما هدف مثبتی را دنبال می کند، ترک عادت نگرانی دشوار است. هنگامی که متوجه شدید که نگرانی مشکل است، نه راه حل، می توانید کنترل ذهن نگران خود را دوباره به دست آورید.

نحوه توقف نگرانی

یک دوره "نگرانی" روزانه ایجاد کنید:

زمانی که اضطراب و نگرانی بر افکار شما مسلط است و حواس شما را از کار، مدرسه یا زندگی خانگی منحرف می کند، کار سختی است که در فعالیت های روزانه خود موثر باشید. اینجاست که استراتژی به تعویق انداختن نگرانی می تواند کمک کند. به جای تلاش برای متوقف کردن یا خلاص شدن از شر یک فکر مضطرب، به خود اجازه دهید که آن را داشته باشید، اما تمرکز در آن را به بعد موکول کنید.

یک "دوره نگرانی" ایجاد کنید. زمان و مکان مشخصی را برای نگرانی انتخاب کنید. باید هر روز یکسان باشد (مثلاً در اتاق نشیمن از ساعت 5:00 تا 5:20 بعد از ظهر) و آنقدر زود باشد که درست قبل از خواب شما را مضطرب نکند. در طول دوره نگرانی خود، اجازه دارید در مورد هر چیزی که در ذهن تان است نگران باشید. با این حال، بقیه روز یک منطقه بدون نگرانی است.

نگرانی های خود را بنویسید:

 اگر در طول روز فکر یا نگرانی نگران کننده ای به ذهن تان خطور کرد، آن را به اختصار یادداشت کنید و سپس به روز خود ادامه دهید. به خود یادآوری کنید که بعداً برای فکر کردن در مورد آن وقت خواهید داشت، بنابراین فعلاً نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. همچنین، نوشتن افکار تان - روی یک پد یا روی تلفن یا رایانه - کار بسیار سخت تری نسبت به فکر کردن به آنهاست، بنابراین نگرانی های شما به احتمال زیاد قدرت خود را از دست می‌دهند.

در طول دوره نگرانی به "لیست نگرانی" خود بروید:

اگر افکاری که یادداشت کرده اید همچنان شما را آزار می دهند، به خود اجازه دهید در مورد آنها نگران باشید، اما فقط برای مدت زمانی که برای دوره نگرانی خود تعیین کرده اید. همانطور که نگرانی های خود را به این روش بررسی می کنید، اغلب ایجاد دیدگاه متعادل تری برای شما آسان تر می شود. و اگر نگرانی های شما دیگر مهم به نظر نمی رسند، به سادگی دوره نگرانی خود را کوتاه کنید و از بقیه روز خود لذت ببرید.

سخن پایانی:

اگر بعد از خواندن این مقاله متوجه شدید که فرد نگرانی هستید و نیاز دارید تا درمان بگیرید یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به مراکز مشاوره و صحبت کردن با یک درمانگر حرفه ای و حاذق است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو با داشتن درمانگرانی حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3