سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه براساس نظر بهترین روانشناس با افکار منفی کنار بیاییم؟

احساسات منفی واکنش های عاطفی ناخوشایند و مختل کننده هستند. نمونه هایی از احساسات منفی عبارتند از غم، ترس، خشم یا حسادت. این احساسات فقط ناخوشایند نیستند. 

احساسات منفی واکنش های عاطفی ناخوشایند و مختل کننده هستند. نمونه هایی از احساسات منفی عبارتند از غم، ترس، خشم یا حسادت. این احساسات فقط ناخوشایند نیستند. آنها همچنین عملکرد زندگی عادی روزمره شما را دشوار می کنند و براساس نظر بهترین روانشناس و تحقیقات، در توانایی شما برای دستیابی به اهداف اختلال ایجاد می کنند. توجه به این نکته ضروری است که هیچ احساسی، از جمله احساسات منفی، ذاتاً بد نیست. کاملاً طبیعی است که این چیزها را در شرایط یا موقعیت های خاص احساس کنید. وقتی این احساسات پایدار هستند و در توانایی شما برای زندگی عادی اختلال ایجاد می کنند، مشکل ساز می شوند. همه افراد گهگاهی احساسات منفی را احساس می کنند، اما در برخی موارد، این احساسات ممکن است نشانه ای از یک بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا در این مقاله انواع مختلف احساسات منفی و عوامل ایجاد کننده آنها را مورد بحث قرار دهیم. همچنین راه های ناسالم مقابله ای که باید از آنها اجتناب کنید و همچنین راه های سالم تری برای مقابله با این احساسات دشوار را بررسی خواهیم کرد.

انواع احساسات منفی

تعدادی از احساسات مختلف وجود دارد که اغلب به عنوان احساسات منفی شناخته می شوند. در حالی که چنین احساساتی اغلب یک واکنش طبیعی به تجربیات یا رویدادهای خاص هستند، این احساسات معمولاً ناراحت کننده و ناخوشایند هستند. برخی از انواع رایج احساسات منفی عبارتند از:

خشم

اضطراب یا ترس

بی تفاوتی

تحقیر، نفرت یا انزجار

حسادت

ناامنی

پشیمانی یا گناه

غم، اندوه یا تنهایی

شرم و خجالت زدگی

چرا احساسات منفی ایجاد می شوند؟

احساسات منفی می توانند از منابع مختلفی سرچشمه بگیرند. گاهی اوقات آنها نتیجه تجربیات یا رویدادهای خاص هستند. به عنوان مثال، ممکن است از اینکه تیم مورد علاقه تان در یک بازی پیروز نشده ناراحت شوید یا از اینکه شریک زندگی تان برای یک تاریخ برنامه ریزی شده دیر کرده است عصبانی باشید.

با این حال، احساسات منفی نیز می تواند ناشی از:

تعارض و مشکلات رابطه: مشکلاتی که از روابط بین فردی ناشی می شوند، یکی از دلایل رایج احساسات منفی هستند. چنین چالش هایی می تواند در روابط با دوستان، خانواده، همکاران یا رابطه عاطفی ایجاد شود.

نیازهای برآورده نشده: زمانی که نیازهای شما برآورده نمی شود - خواه این نیازها ماهیتی فیزیکی، عاطفی، اجتماعی، روانی یا معنوی داشته باشند - طبیعی است که غم، خشم، تنهایی، حسادت و سایر احساسات ناراحت کننده را تجربه کنید.

مهارت های مقابله ای ضعیف: استرس روزمره براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده و تحقیقات، می تواند منجر به طیف گسترده ای از احساسات ناراحت کننده شود، اگر مهارت های مقابله ای برای مدیریت آن را نداشته باشید. مهارت های مقابله ای ضعیف نه تنها راهی ناکارآمد برای مدیریت استرس و احساسات منفی است، بلکه اغلب باعث بدتر شدن مشکل یا ایجاد مشکلات جدید در موقعیت می شود.

راه های ناسالم مقابله با هیجانات منفی!

متأسفانه، مردم اغلب به روش‌های غیرمفید یا حتی مخرب برای مقابله با احساسات منفی روی می‌آورند. برخی از این موارد عبارتند از:

نادیده گرفتن احساسات: نادیده گرفتن احساسات سالم ترین راه برای مقابله با آنها نیست. به طور کلی، این باعث ناپدید شدن آنها نمی شود، بلکه می تواند باعث شود که آنها به شکلی متفاوت ظاهر شوند.

نشخوار فکری: نشخوار فکری شامل خشم، رنجش و سایر احساسات ناخوشایند است. این کار، عواطف منفی را تقویت می کند، اما پیامدهای سلامتی نیز به همراه دارد. بنابراین ضروری است که به احساسات خود گوش دهید و سپس برای رها کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

کناره‌گیری یا اجتناب: وقتی چیزی ناراحت‌کننده است، ممکن است سعی کنید از آن اجتناب کنید تا مجبور نباشید آن احساسات ناخوشایند را تجربه کنید. برای مثال، اگر چیزی باعث اضطراب شما می شود، ممکن است سعی کنید از چیزی که این احساسات را تحریک می کند اجتناب کنید. مشکل این است که این مقابله اجتنابی باعث بدتر شدن احساسات منفی شما در دراز مدت می شود.

رفتارهای مخرب یا مخاطره آمیز: در حالی که با احساساتی روبرو هستید که با آنها  کنار نمی آیید، این مشکل می توانند سلامت جسمی و عاطفی شما را با مشکل مواجه کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که برای مقابله با آن به رفتارهای مخاطره آمیزی مانند مصرف مواد یا آسیب رساندن به خود متکی باشید.

چگونه با احساسات منفی کنار بیاییم؟

خوشبختانه راه های موثرتری برای مقابله با احساسات دشوار وجود دارد. این استراتژی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با آن کنار بیایید و در عین حال توانایی شما برای تنظیم احساسات را نیز بهبود بخشد.

احساسات خود را درک کنید

به درون خود نگاه کنید و موقعیت هایی را که استرس و احساسات منفی در زندگی شما ایجاد می کنند مشخص کنید. نگاه کردن به منبع احساس و واکنش شما می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. هدف اصلی از احساسات شما براساس نظر مشاور ازدواج خوب و کارآمد این است که شما را به دیدن مشکل وادار کنند تا بتوانید تغییرات لازم را ایجاد کنید.

آنچه را که می توانید تغییر دهید

هنگامی که احساسات خود و علت آن را بهتر درک کردید، می توانید اقداماتی را برای حل مشکل شروع کنید. به حداقل رساندن یا حذف برخی از محرک های استرس ممکن است باعث شود کمتر احساس منفی کنید.

برخی از راه هایی که شما ممکن است این کار را انجام دهید عبارتند از

کاهش استرس شغلی، اغلب با واگذاری وظایف، ایجاد مرزها و جستجوی حمایت

یادگیری شیوه های ارتباط قاطعانه برای مدیریت مشکلات رابطه

تغییر الگوهای افکار منفی از طریق فرآیندی به نام بازسازی شناختی.

یک خروجی پیدا کنید

ایجاد تغییرات در زندگی شما می تواند احساسات منفی را کاهش دهد، اما محرک های استرس شما را از بین نمی برد. همانطور که در زندگی خود تغییراتی ایجاد می کنید تا ناامیدی کمتری ایجاد کنید، همچنین باید راه های سالمی برای مقابله با این احساسات پیدا کنید.

احساسات خود را بپذیرید

یادگیری پذیرش احساسات منفی نیز راهی موثر برای مدیریت این احساسات دشوار است. پذیرش یعنی اذعان به اینکه احساس ترس، عصبانیت، غمگینی یا ناامیدی داریم. به جای تلاش برای اجتناب یا سرکوب این احساسات، به آنها اجازه می دهید بدون اینکه روی آنها تمرکز کنید وجود داشته باشند.

خلاصه

سخن پایانی

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که بعد از خواندن این مقاله متوجه شده اید که درگیر افکار و احساسات منفی هستید، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسی و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب و معتبر است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3