سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا کودک شما با استرس دست و پنجه نرم می کند؟!

به عنوان یک پدر و مادر، تقریبا هیچ چیز دلخراش تر یا چالش برانگیزتر از زمانی نیست که فرزندتان استرس دارد. گاهی اوقات واضح است که کودک شما استرس را تجربه می کند - او بیشتر از حد معمول رفتار می کند، گریه می کند، یا غریزه والدین شما به شما می گوید که آنها درگیر موضوعی هستند.

 به عنوان یک پدر و مادر، تقریبا هیچ چیز دلخراش تر یا چالش برانگیزتر از زمانی نیست که فرزندتان استرس دارد. گاهی اوقات واضح است که کودک شما استرس را تجربه می کند - او بیشتر از حد معمول رفتار می کند، گریه می کند، یا غریزه والدین شما به شما می گوید که آنها درگیر موضوعی هستند. اما براساس نظر و نگاه روانشناسان مشاور در موارد دیگر، مشخص نیست که کودک شما استرس دارد و ممکن است شما احساس سردرگمی کنید. از این گذشته، بیشتر کودکان نمی توانند والدین خود را بنشانند و به آنها بگویند که استرس دارند. نه تنها این، بلکه استرس در کودکان همیشه به همان شکل استرس در بزرگسالان ظاهر نمی شود. اگر از خود پرسیده اید «آیا فرزندم با استرس دست و پنجه نرم می کند؟»، تنها نیستید. بیایید نگاهی بیندازیم که استرس در کودکان چگونه به نظر می رسد: علائم و نشانه ها، چه چیزی باعث استرس می شود و چگونه می توان با آن کنار آمد.

علائم استرس در کودکان

همه ما هر از گاهی استرس را تجربه می کنیم، اما در بزرگسالی معمولاً می توانیم تشخیص دهیم که استرس داریم. ممکن است متوجه تنش در بدن، سردرد، ضربان قلب تند و احساس کلی ترس و ناراحتی شویم. اما بچه ها اغلب کلماتی برای بیان احساسات خود ندارند و ممکن است نتوانند تشخیص دهند که آنچه احساس می کنند استرس است.اما، براساس نظر مشاور تخصصی خانواده درست مانند بزرگسالان، کودکان در واکنش به موقعیت های دشواری که در زندگی آنها اتفاق می افتد، استرس را تجربه می کنند. به عنوان والدین آن‌ها، مهم است که یاد بگیریم این علائم و نشانه‌ها را بشناسیم تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم تا با این مشکلات کنار بیایند.

علائم فیزیکی

کودکی که استرس دارد ممکن است مشکل خواب داشته باشد. با وجود خستگی، ممکن است در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل داشته باشند

ممکن است متوجه تغییراتی در عادات غذایی فرزندتان شوید: ممکن است به میزان قابل توجهی کمتر غذا بخورد یا ممکن است خیلی بیشتر غذا بخورد.

کودکانی که استرس را تجربه می کنند بیشتر مستعد کابوس ها و دوره های شب ادراری هستند

آنها ممکن است از سردرد و شکم درد شکایت کنند. کودکان در سن مدرسه ممکن است در مواقع استرس به طور مکرر به مطب پزشک مراجعه کنند.

علائم رفتاری

کودکی که استرس دارد ممکن است بیشتر مستعد فروپاشی باشد، و ممکن است کمتر از قوانین شما در خانه پیروی کند.

فرزند شما ممکن است مایل نباشد در فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برد شرکت کند و ترجیح دهد در خانه بماند.

کودکان بزرگتر ممکن است نتوانند تکالیف خود را در زمانی که استرس دارند انجام دهند. آنها ممکن است حاضر به انجام کارهای خانه خود نباشند.

فرزند شما ممکن است به رفتارهای کمتر بالغی که به نظر می رسید از آنها بزرگتر شده بود، عقب نشینی کند.

عادات جدید و مضطرب مانند مکیدن شست، برداشتن بینی و جویدن ناخن ممکن است در کودکان کوچکتر وجود داشته باشد.

بچه های بزرگتر ممکن است رفتار پرخاشگرانه و حتی قلدری از خود نشان دهند.

بچه های بزرگتر ممکن است افت قابل توجهی در نمرات یا عملکرد تحصیلی خود داشته باشند.

علائم عاطفی

فرزند شما ممکن است به طور غیرعادی بدخلقی باشد—یک ثانیه شاد و در ثانیه بعد بدخلق

کودکان بزرگتر ممکن است عصبانی، تحریک پذیر باشند.

کودکان مضطرب ممکن است بیشتر به والدین خود بچسبند و احساس کنند قادر به امتحان چیزهای جدید یا ملاقات با افراد جدید نیستند.

کودک شما ممکن است نتواند احساسات خود را کنترل کند و به طور کلی احساسی تر به نظر برسد

کودک شما ممکن است مقادیر زیادی از نگرانی و اضطراب را تجربه کند.

چه چیزی باعث استرس در کودکان می شود؟

اگر کودک شما علائم استرس را نشان می دهد، می خواهید هر کاری که در توان دارید انجام دهید تا به او کمک کنید احساس بهتری داشته باشد. یکی از اولین و مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید براسا‌س نظر مشاوران قبل ازدواج و تحقیقات انجام شده این است که سعی کنید بفهمید چرا کودک شما ممکن است احساس استرس کند.

شناسایی علت استرس فرزندتان اولین قدم برای کمک به او برای مقابله و مقابله با استرس است.

برخی از دلایل احتمالی استرس در کودکان عبارتند از:

زندگی بیش از حد برنامه ریزی شده—فعالیت های بیش از حد زیاد و زمان کافی نداشتن

فشار تحصیلی یا اجتماعی از مدرسه

داشتن مشکل در جدایی از والدین (اضطراب جدایی)

استرس مالی در خانواده یا والدینی که استرس کاری را تجربه می کنند

نگرانی در مورد سلامت یا رفاه یکی از عزیزان

طلاق یا جدایی والدین

مرگ یکی از عزیزان

نقل مکان و/یا راه اندازی یک مدرسه جدید

تجربه بی خانمانی یا بی ثباتی مسکن

زندگی در خانه یا محله ناامن

تجربه بلوغ و سایر تغییرات بدن

مشکلات در محافل دوستان کودک، از جمله مشاجره و فشار همسالان

تجربه قلدری

نگرانی و ترس در مورد رویدادهای ترسناک جهان، از جمله جنگ ها و تیراندازی های جمعی

بسیاری از دلایل استرس ناشی از تجربیات زندگی است که کودک مستقیماً آن را تحمل می کند. اما کودکان اسفنجی هستند و می توانند استرس را از اطرافیان خود دریافت کنند، که به نوبه خود باعث استرس آنها می شود. بنابراین آگاهی از اینکه ممکن است تحت چه استرسی قرار داشته باشید و توجه داشته باشید که چگونه این موضوع بر کودک شما تأثیر می گذارد، یک عامل مهم است.

سخن پایانی:

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که بعد از خواندن این مقاله متوجه شده اید که در کودک شما مورد آسیب قرار گرفته است بعه همین دلیل استرس را تجربه می کند.، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه  به مطب روانشناس و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب و معتبر است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. فراموش نکنید که درخواست کمک کردن هیچ ایرادی ندارد اما بی تفاوت بودن به خود و کودک تان می تواند بسیار آسیب رسان باشد پس آن را جدی بگیرید. کودک‌شما حق یک زندگی آرام و بدون دغدغه را دارد.

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3