سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه تفاوتی بین کمال گرایی و وسواس وجود دارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند اختلال وسواس فکری-عملی دقیقا مشابه اختلال کمال گرایی می باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند اختلال وسواس فکری-عملی دقیقا مشابه اختلال کمال گرایی می باشد . این افراد با تصور آن که خود نسبت به اختلال شان آگاهی دارند در صحبت با مشاور روانشناس تهران نظرات خود را مورد بررسی قرار می دهند بی آن که اختلال آنها تشخیص صحیح داده شده باشد . وسواس عملی جبری و آسیب زا برای زندگی فرد می باشد که با تکرار و اجبار همراه است و مسیر زندگی را برای فرد سخت می کند ، ما کمال گرایی تلاش خود خواسته برای بهترین بودن است . کمال گرایی در دو بعد کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی وجود دارد . برای آن که بتوانیم بهتر تفاوت این دو اختلال را بیان کنیم باید درباره هر یک به صورت مجزا توضیحاتی ارائه دهیم .

کمال گرایی

همه افراد تمایل دارند کارهای خود را به بهترین شکل انجام دهند و در آن به بالا ترین موفقیت ها دست یابند . این خصلت ویژگی همه افراد طبیعی می باشد به غیر از افرادی که دچار اختلالات خاصی همچون افسردگی و.. هستند که نیاز به صحبت  کردن و مراجعه به بهترین مشاوره خانواده دارند . کمال گرایی بیش از حد نیز می تواند برای افراد آسیب رسان باشد و اعتماد به نفس ما و افرادی که در اطراف ما هستند را از بین ببرد . حتی کمال گرایی زیاد می تواند مشکلات جسمی نیز با خود به همراه داشته باشد و فرد را دچار آسیب های فیزیکی جدی کند . به صورت کلی دو نوع کمال گرایی داریم که به اختصار توضیحاتی درباره آنها خواهیم داد .

کمال گرایی مثبت : در کمال گرایی مثبت افراد تلاش می کنند تا با ارتقاء مهارت های خود به توسعه فعالیت ها و موفقیت های شان دست یابند . این افراد با لذت ، خوش بینی و علاقه به فعالیت می پردازند . افرادی که کمال گرایی مثبت دارند ، از شکست های خود نیز درس گرفته و اشتباهات خود راهی برای دست یابی به موفقیت و رشد تلقی می کنند و پذیرش آن را دارند .

کمال گرایی منفی : افرادی که دچار کمال گرایی منفی هستند همچون افرادی که کمال گرایی مثبت دارند به دنبال اهداف بالا و موفقیت هستند اما افرادی که دارای کمال گرایی منفی می باشند ، هیچ موفقیتی در آنها احساس رضایت را ایجاد نمی کند و همواره به دنبال موفقیت های بیشتر هستند . این افراد زمانی که به مراکز روانشناسان مراجعه می کنند از عدم رضایت خود درباره داشته های شان می گویند و احساس نا کامی که با خود دارند . از نظر افرادی که کمال گرایی منفی دارند چیزی که کامل و بی عیب و نقص باشد ، موفقیت محسوب نمی شود و ارزشی ندارد . این افراد معمولا همواره با احساساتی همچون : تردید ، غم و ترس از شکست دست به گریبان هستند . اشتباه از نظر افرادی که دچار کمال گرایی منفی هستند پذیرفتنی نیست و احساس بی کفایتی به آنها می دهد .

وسواس

در این اختلال رفتار اجباری ، اضطراب ، افکار تکراری و باور هایی که باعث عملکرد شدید می شوند ، مشاهده می شود . افکار مزاحم و مداوم که معمولاً به صورت غیر منطقی و بیش از حد در ذهن فرد وجود دارد که نمی تواند کنترلی بر آن داشته باشد . همچنین رفتارهای تکراری مانند بررسی و شمارش ، شستشو و تمیز کردن ، مرتب کردن و دعا کردن از جمله اختلالات عملکردی  افراد مبتلا به وسواس است که حتما نیاز به درمان برای رفع دارد .

تشخیص وسواس با کمال گرایی

-         وسواس بسیار شدید تر از کمال گرایی می باشد و صرفا به دلیل حساسیت بر روی برخی چیز ها مانند ، نظم و ترتیب ، حساسیت نسبت به دست زدن به در و استفاده از رنگ خاصی در چیدمان ، نمی توان گفت فرد دچار وسواس است .

-         افکار وسواسی به صورت نا خود آگاه و اجباری هستند در حالی که افراد کمال گرا خود اهداف را مشخص می کنند و برای رسیدن به آن تلاش مصرانه ای دارند . افراد کمال گرا تحت فشار اجبار ذهنی قرار نمی گیرند در حالی که جزء جدایی ناپذیر وسواس اجبار می باشد .

-         اختلال وسواس به صورت معمولا اضطراب آور هستند و به همین جهت بر روی فعالیت های روزمره فرد تاثیر مستقیم می گذارد و زندگی طبیعی آن را مختل می کند ، اما کمال گرایی دارای فشار اضطراب نیست و اعمال خود خواسته فرد را برای رسیدن به بهترین ها پی گیری می کند .

-         افرادی که دچار اختلال وسواس هستند برای دست یابی به حس آرامش باید همان لحظه به عملی که ذهن شان آنها را وادار می کند ، تن دهند ، اما اهداف افراد کمال گرا ممکن است نیاز به صرف زمان زیاد و تلاش مستمر داشته باشد که آرامش طبیعی فرد را از بین نمی برد . در واقع زمانبندی در وسواس بسیار با اهمیت تر از کمال گرایی می باشد .

-         افراد وسواسی می دانند که اعمال آنها تحت فشار ذهنی شان و استرس می باشد و منطقی بر آن حاکم نیست ، اما افراد کمال گرا با دلایل محکم و موجه به دنبال رسیدن به اهداف خود می باشند و برای آن تلاش می کنند .

-         افراد کمال گرا  براساس نظر مشاور ازدواج خوب بسیار سخت از اشتباهات خود عبور می کنند و در صورت خطا یا اشتباه اعتماد به نفس شان پایین می آید ، اما افراد وسواسی تحت تاثیر نوع زندگی شان اعتماد به نفس پایینی دارند و به خاطر مشکلی که دارند و عدم توانایی در کنترل آن احساس خجالت و سرشکستگی می کنند .

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3