سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سه راهکار عملی برای زمانهایی که احساس ناامیدی می کنید!

زندگی هیچگاه آسان نبوده و همیشه برای مردم، سرشار از چالش و تجربه های جدید و منحصر به فرد بوده است. خیلی اوقات این تجارب، زیبا و دلنشین هستند؛ خیلی وقت ها هم روان آدمی را بر هم می زنند و موجب بیدار شدن احساسات ناخوشایند در انسان می شوند.

  زندگی هیچگاه آسان نبوده و همیشه برای مردم، سرشار از چالش و تجربه های جدید و منحصر به فرد بوده است. خیلی اوقات این تجارب، زیبا و دلنشین هستند؛ خیلی وقت ها هم روان آدمی را بر هم می زنند و موجب بیدار شدن احساسات ناخوشایند در انسان می شوند. رویدادها و وقایع استرس زا براساس نظر روانشناس خوب زندگی و شرایط را بی ثبات می کنند و این عدم ثبات آرامش را از فرد می گیرد. اگر این روز ها تنش زیادی را احساس می کنید و فکر می کنید که اوضاع از کنترل خارج شده است در ادامه این مقاله به راهکار هایی می پردازیم که به شما کمک می کند تا دوباره احساس آرامش را پیدا کنید؛ پس تا انتها با ما باشید.

یک) به احساسات خود بها دهید: عموما وقتی که با مشکلی روبرو می شویم واکنش  اولیه ما مجموعه ای از احساسات اغراق شده و شدید است. خیلی اوقات افراد فکر می کنند که بهتر است این احساسات را سرکوب کنند اما در واقعیت و طبق نظر مشاوران خانواده انکار این واکنش های اولیه شاید مفید باشد اما در گذر زمان این واکنش های ابراز نشده بر روی هم جمع می شوند و به صورت درد جسمی؛ بی خوابی؛ حواس پرتی ویا نشانه  های دیگر بروز پیدا می کنند. انکار احساسات مانع پیدا کردن راه حل می شود. پس اولین مرحله این است که احساسات خود را بشناسم. برای مثال اگر عصبانی هستیم یا حتی خجالت زده، بدون نگرانی نیازهای خود را بپذیریم و اجازه بودن به آن ها دهیم. مهم ترین فاکتوری که پذیرش احساسات مختلف را به انسان می دهد؛ احساس امنیت است. احساس امنیت موضوعی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد؛ بلکه از زمان کودکی با فرد است و کم کم عمیق و عمیق تر می شود. جمله زیبایی است که می گوید با داشتن حس امنیت می توان مانند گذشته از شرایط کنونی نیز عبور کرد. یعنی همانطور که در گذشته همه چیز به خوبی حل شده است و مراقبان دلسوزتان در کودکی نسبت به شما و نیازهایتان هشیار بوده اند؛ الان هم مشکلات حل می شوند و این موضوع به صورت ناخودآگاه موجب آسایش و آرامش در فرد می شود.

دو) یه دنبال تکیه گاه باشید: به غیر از خودتان؛ توجه تان را معطوف به بیرون کنید و ببیند که به چه چیزی می توانید اعتماد و تکیه کنید؟ برای اینکار می توانید از یک قلم و کاغذ کمک بگیرد و شروع کنید به نوشتن هر آنچیزی که به شما آرامش می دهد و موجب می شود تا احساس ثبات کنید. برای مثال می توانید در این لیست نام پارتنرتان را بنویسید یا حتی غذایی که آن را دوست دارید. تلاش کنید تا خود را بخشی از یک چیز بزرگتر قرار دهید. برای مثال شخصی که با درس خواندن احساس آرامش می کند؛ این فرد با عضو یک انجمن علمی یا استاد شدن تلاش می کند تا خود را جزئی از یک مجموعه بزرگتر قرار دهد و به این طریق به یک تکیه گاه دست پیدا کند. طبق اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج حضوری خیلی از نقش هایی که آدم ها تقبل می کنند به علت دستیابی به یک تکیه گاه است؛ برای مثال خیلی از افراد ازدواج می کنند و فکر می کنند که با ازدواج می توانند که بر خیلی از مشکلات غلبه کنند اما متاسفانه ازدواج غلط، به بن بست می خورد و آن ها نه تنها تکیه گاهی پیدا نمی کنند بلکه افسرده تر از قبل می شوند.

سه) به یک منبع با ثبات پیوند بخورید: قبل از هر چیزی از خود بپرسید که چه هستید؟ آیا شخصیت کنونی شما غیر از بیولوژیک و تجربیات اولیه شما است؟ شما هنوز که هنوز است پس از گذشت سالها دارای ویژگی های باثباتی هستید که جزئی از شخصیت شماست و تغییر ناپذیر است. با نگاهی دوباره به ویژگی های ثابت شخصیتی و رفتاری خود؛ در خود احساس ثبات و آرامش پیدا کنید. در هر انسانی پتانسیل یکسانی برای پیدا کردن ثبات و آرامش وجود دارد که با فعالیت های مختلف می توان آن را بیدار کرد. برای مثال زمانی که یکی از ویژگی های شخصیتی مهم یک فرد مهرورزی است؛ طبیعتا زمانی که او شروع می کند به کمک کردن به دیگران و یاری رساندن به آنها، ثبات و آرامش خود را پیدا می کند. اگر تحت فشار هستید و نمی دانید که  باید چه کنید تلاش کنید تا به خود و محیط اطرافتان با دقت بیشتری نگاه کنید و ببینید که  چه چیزی در شما قدرت ایجاد می کند. با پیدا کردن آن قدرت، می توانید درون خود را کشف کنید و از حضور وقایع غیرمنتظره نترسید چرا که هیچ چیز با قدرت درونی شما برابری نمی کند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز این روزها درگیر مسائل و مشکلاتی هستید که فکر می کنید شما را از پای در آورده است، بهترین کار صحبت کردن با یک روانشناس است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران؛ با داشتن روانشناسانی مختلف می تواند به شما کمک کند. البته حواستان باشد که تراپی یک امر دو طرفه است. یعنی حتی اگر شما به بهترین مراکز مشاوره که از دید عموم بسیار معروف است هم رجوع کنید ممکن است آن جوابی که مد نظر شماست را نگیرید و دلیل این موضوع می تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر شما اصلا به تراپی اعتقاد ندارید و فکر می کنید که تنها تلف کردن وقت و هزینه است؛ طبیعتا درمان شما به جایی نخواهد رسید. در آخر باید گفت که حضور علم و یک روانشناس حاذق می تواند تجربه مشکلات را آسان تر؛ آدم را از نگرانی دور و موجب احساس امنیت در ذهن و روان انسان شود.

سخن پایانی:

 

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 – 22795735 

آدرس: قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3