سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شش دلیل که نشان می دهد چرا باید در زندگی مشترک هدف گذاری کرد؟

هر انسانی برای زندگی خود برنامه و اهدافی دارد که به زندگی او معنا و مفهوم می بخشد. اهداف مانند نوری هستند که موجب می شوند به شناخت بیشتری از خود برسیم.هر انسانی برای زندگی خود برنامه و اهدافی دارد که به زندگی او معنا و مفهوم می بخشد. اهداف مانند نوری هستند که موجب می شوند به شناخت بیشتری از خود برسیم. برای رسیدن به هر موفقیتی و خلق آینده، اولین گام براساس نظر مشاور روانشناس تهران  هدف گذاری و برنامه ریزی است. هدف ها هستند که مسیر پیش رو را مشخص می کنند و به ما می گویند که برای رسیدن به ایده آل خود باید چگونه رفتار کنیم. هدف گذاری و هدفمند بودن در بین زوجین نیز نکته بسیار مهمی است. خیلی اوقات نرسیدن به هدف؛ بی هدفی و یا حتی نداشتن اهداف مشترک می تواند رابطه زوج ها را با مشکل روبرو کند. در این مقاله اما قصد داریم تا در مورد اثری که هدف داشتن بر آینده زندگی مشترک می تواند داشته باشد، مطالبی را بیان کنیم پس لطفا به خواندن ادامه دهید.

 یک) هدف گذاری باعث می شود تا امیدوار باشیم: زندگی هیچ گاه قرار نیست که آسان باشد بلکه همین سختی ها هستند که با وجود آزاردهنده بودن باعث می شوند قوی تر از قبل بود. در روز هایی که سخت می گذرند با فکر کردن به آینده و داشتن یک هدف می توان امید را به خود برگرداند و برای رسیدن به مطلوب و روزهای خوب تلاش کرد.

 دو) هدف ها از ما در برابر حوادث ناگوار محافظ می کنند: حوادث ناراحت کننده و منفی می توانند اثر بدی بر روحیه انسان بگذارند و موجب می شوند تا روز های خوب فراموش شوند. برای مثال در حال حاضر ویروس کرونا، از اتفاقات ناگواری است که در جهان رخ داده است و اثرات نا مطلوبی بر روحیه آدمیان وارد کرده است. خیلی ها قصد داشتند که سفر کنند؛ دانشگاه را تجربه کنند و بسیاری از اتفاقات دلنشین دیگر که میتوان آن ها را لیست کرد؛ اما میان لیست بلند قامت آرزو هایشان اتفاقی دردناک رخ داده است که آن ها را محدود کرده است ولی در چنین شرایطی چه باید کرد؟ و درست ترین کار چیست؟ براساس اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاوره خانواده و تحقیقات، در ابتدا باید پذیرفت که این اتفاق افتاده است و در مرحله دوم بررسی کرد  که به جای این اهدف که فعلا قابل دستیابی نیست چه چیزهایی را می توان جایگزین کرد؟

 سه) هدف ها کمک می کنند تا بیشتر عمر کنیم: داشتن یک عمر طولانی مفید از دغدغه های هر انسان سالمی است. طبق نظر اریکسون روانشناس معروف زمانی که افراد به میانسالی می رسند از خود می پرسند که آیا عمر را به خوبی گذرانده اند؟ یا اینکه فقط زنده بودند و نفس کشیدن؟ با هدف داشتن طبق نظر زوج درمانگر می توان آنطوری که واقعا دوست داریم زندگی کرد و در نتیجه با انجام کارهایی که مورد علاقه ما هستند می توان روزهای شادتری را در کنار شریک زندگی گذارند و به تبع عمر را با حال خوب طی کرد.

 چهار) هدف ها ما را آرام نگه می دارند: هر زندگی دارای چالش های منحصر به فرد خود است و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت. اما وقتی که افراد برای خود هدف های مشخصی تعیین می کنند به خود یادآوری می کنند که صبر کنند تا آن روز موعود فرا برسد. هدف گذاری موجب احساس آرامش و صبر در قلب آدم ها می شود. مسلما خیلی وقت ها شرایط آنطوری که ما می خواهیم پیش نمی رود برای همین با یادآوری این موضوع که اصلا چرا شروع کرده ایم؟ می توانیم با آرامش بیشتری ادامه دهیم. زمانی که زوجین اهداف مشترکی دارند و هر دو در حال تلاش هستند براساس لیست مراکز روانشناسان این موضوع موجب آرامش آن ها می شود؛ چرا که فکر می کنند در کنار یکدیگر سختی ها را پشت سر خواهند گذاشت و با حضور یکدیگر دلگرم می شوند.

 پنج) به افزایش درآمد و کارایی ما کمک می کنند: از ویژگی های مهم انسان سیری ناپذیر بودن آن است. آدم ها هر چقدر که دارایی داشته باشند باز هم بیشتر می خواهند و تمایل دارند چیز های بیشتری داشته باشند. خیلی وقت ها دیده می شود که افراد بعد از اینکه به چیزی که می خواهند، می رسند فورا هدف دیگری را برنامه ریزی می کنند. رسیدن به اهداف روح انسان ها را بلند پرواز می کند و موجب می شود تا بیشتر بخواهند و بیشتر داشته باشند.

 شش) اعتماد به نفس را افزایش می دهند: طبیعتا وقتی که انسان هدفی برای خود تعیین می کند تلاش می کند تا به آن برسد. او برای این رسیدن، برنامه ریزی می کند، عادت هایش را تغییر می دهد و تعهد نشان می دهد و در آخر با پیگیری می تواند به هدف  مورد نظر خود برسد. به ثمر رسیدن تمام زحمت ها، موجب می شود تا اعتماد به نفس فرد به صورت تدریجی افزایش پیدا کند. برای مثال فردی تصمیم می گیرد در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند؛ او برنامه ریزی می کند، عادت های اشتباه را شناسایی می کند، هر هفته خود را ارزیابی می کند و در نتیجه با گذر زمان، او نیز تغییرکرده است و دیگر آن فردی نیست که نمیدانست باید چه کار کند و این تغییرات موجب می شود تا او کم کم متوجه توانایی های خود شود و به خود اعتماد بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی: اگر فکر می کنید که درهدف گذاری مشکل دارید و مدام در حال برنامه ریزی هستید اما به اهداف خود نمی رسید شاید بهتر باشد تا با یک مشاور ازدواج خوب جلسه مشاوره بگیرید و با کمک او مشکلتان راحل کنید. موضوع هدف؛ در زندگی مشترک بسیار مهم و حیاتی است. برای همین اگر فکر می کنید با گذشت زمان بین شما و همسرتان دیگر هدف مشترکی وجود ندارد، بهترین کنار می تواند شروع خانواده درمانی باشد، پس لطفا آن را جدی بگیرید. یکی از بهترین کلینیک های روانشناسی؛ مطب روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن روانشناسان گوناگون می تواند در این مسیر؛کنار شما و پارتنرتان باشد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه