سفارش تبلیغ
صبا ویژن

براساس نظر مشاور روانشناس چرا مقایسه کردن کار درستی نیست؟

زمانی که افراد با مشکلی در زندگی خود روبرو می شوند؛ یکی از رایج ترین کارها مقایسه کردن خود با دیگران است. 

زمانی که افراد با مشکلی در زندگی خود روبرو می شوند؛ یکی از رایج ترین کارها مقایسه کردن خود با دیگران است. مقایسه درد خود و سایر احساسات خود با دیگران براساس نظر مشاور روانشناس امری رایج است، اما این بدان معنا نیست که این موضوع، روندی مفید و سالم است. مقایسه کردن اغلب طبیعی است و در برخی موارد حتی می تواند مفید باشد. آنها می توانند به عنوان راهی برای سنجش پیشرفت ما یا تعیین آنچه ممکن است در یک موقعیت خاص مناسب باشد، عمل کنند. در موارد دیگر، مقایسه می تواند رشد را خفه کند، از شفقت به خود جلوگیری کند، و حتی همدلی با افراد دیگر را دشوارتر کند. در ادامه به بررسی ضرری که  مقایسه احساسات ممکن است داشته باشد؛ خواهیم پرداخت. اگر به این موضوع علاقه مند هستید؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

یک) مردم اتفاقات را متفاوت تجربه می کنند!

هر فردی منابع و تجربیات متفاوتی دارد که در نحوه تأثیرپذیری آنها از احساسات مختلف نقش دارد. همانطور که همه مردم به یک شکل احساس شادی نمی کنند، همه به یک شکل درد را احساس نمی کنند. براساس نظر مشاور قبل ازدواج  سلسله مراتبی از احساسات وجود ندارد که بگوید احساسات یک فرد بهتر یا بدتر، قوی تر یا ضعیف تر از دیگران است. به عنوان مثال، اگر در حال گذراندن یک فقدان عاطفی دردناک هستید، ممکن است وسوسه شوید که احساس خود را با شخص دیگری مقایسه کنید که چیزی را پشت سر گذاشته است که در ظاهر بدتر به نظر می رسد چرا که خیلی اوقات مقایسه درد خود با شخص دیگری که به نظر می‌رسد بیشتر رنج می‌کشد به کاهش احساس شما کمک می‌کند.

ب)مقایسه اغلب منجر به به حداقل رساندن می شود.

هدف مقایسه عواطف شما اغلب در این است که آنچه را که احساس می کنید با مقایسه با دیگران  به حداقل برسانید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

ممکن است فکر کنید که حق ندارید از چیزی ناراحت شوید زیرا شخص دیگری در حال گذراندن شرایط بدتری است.

ممکن است احساس کنید که حق ندارید احساس تنهایی کنید زیرا دوستان و خانواده بیشتری نسبت به دیگران دارید.

اما تجربیات دیگران، تجربیات شما را نفی نمی کند. در چنین مواردی، براساس اطلااعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده مقایسه احساسات راهی برای به حداقل رساندن و کاهش تنش تجربیات خود است. این کاری است که شما ممکن است انجام دهید تا از احساس کردن احساسات منفی جلوگیری کنید. به جای اینکه با آن روبرو شوید، راحت‌تر می‌توان آن را با ‌عنوان «آن‌قدر که می‌توانست بد باشد بد نیست » رد کرد. این نوعی مثبت گرایی سمی است، که در آن افراد احساس می کنند که باید هر گونه احساسات منفی را پنهان یا رد کنند تا روی حس کاذب خوش بینی تمرکز کنند.

ج) این شما را از مواجهه با احساساتتان باز می دارد.

حتی اگر وضعیت شخص دیگری به طور عینی و در ظاهر «بدتر» از وضعیت شما باشد، به این معنا نیست که شما احساسات بسیار واقعی و بسیار معتبری را تجربه نمی کنید. به شما اجازه داده می شود وقتی کسی به شما صدمه می زند ناراحت شوید یا وقتی چیزی آنطور که می خواهید پیش نمی رود، ناامید شوید. بله، افراد دیگر نیز دردها و ناامیدی های خاص خود را دارند، اما این تجربیات تجربه شما را کاهش نمی دهد یا تحت الشعاع قرار نمی دهد. وقتی به درستی با آنها برخورد نشود، احساسات منفی می توانند استرس را افزایش دهند. اما حتی احساسات دشوار نیز می توانند منابع مهم اطلاعات باشند. آنها می توانند به شما بگویند که چیزی باید تغییر کند و به شما کمک می کند تا تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

د) همه سزاوار کمک هستند

مقایسه اغلب افراد را به این فکر می رساند که می توانند به تنهایی با مشکلات کنار بیایند. به جای کمک و حمایت، مردم اغلب احساس می کنند که مسائل آنها به اندازه کافی جدی نیست که توجه آنها را جلب کند. برای مثال، فردی که علائم افسردگی را تجربه می‌کند، ممکن است به دنبال کمک نباشد، زیرا فکر می‌کند «دلیلی» برای احساس افسردگی وجود ندارد، به‌ویژه وقتی زندگی و تجربیات خود را با افرادی که به نظر می‌رسد دچار افسردگی هستند مقایسه می‌کنند. در چنین مواردی، مقایسه می تواند منجر به اجتناب از مشکلات شما به جای یافتن راه هایی برای رفع آنها شود. حتی اگر احساس می کنید که مشکلاتتان «آنقدرها هم بد نیستند»، باز هم سزاوار حمایت و کمک هستید.

ه ) چگونه به مقایسه کردن پاسخ دهیم؟

دفعه بعد که وسوسه شدید که احساسات خود را با دیگران مقایسه کنید، یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید که آیا اینکار مفید خواهد بود؟ یا از آن به عنوان راهی برای رد کردن احساسات خود می توان استفاده کرد؟ سپس به جای مقایسه:

به خودتان اجازه دهید بدون قضاوت با احساساتتان روبرو شوید. به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می کنید را احساس کنید و به خود یادآوری کنید که احساسات شما معتبر هستند. به دیگران تکیه کنید و از آنها درخواست کمک کنید  اما نیازی به کوچک کردن مشکلات خود یا مقایسه مشکلات خود با مشکلات آنها نداشته باشید.از قضاوت در مورد احساسات دیگران بپرهیزید. در عوض، بر ارزش گذاری این واقعیت تمرکز کنید که آنها مایلند احساسات خود را با شما در میان بگذارند. به آنچه مردم می گویند گوش دهید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که خود را با دیگران مقایسه می کنید و از این طریق با احساسات خود روبرو می شوید؛ یکی از بهترین کارها مراجعه به مرکز مشاوران و صحبت کردن با یک روانشناس حاذق است. به یاد داشته باشید که وقتی کسی در یک مکان آسیب پذیر است، زمان قضاوت یا مقایسه نیست. و این در مورد احساسات خود شما نیز صدق می کند.کنار آمدن با آن احساسات، حتی زمانی که آنها دشوار هستند، چیزی است که به افراد این فرصت را می دهد که از تجربیات خود یاد بگیرند، رشد کنند و بهبود یابند. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از بهترین مراکزی است که در آنجا می توانید کار تراپی را در کنار روانشناسانی حرفه ای آغاز کنید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3