سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا در شروع سال جدید نباید هدف گذاری کرد؟ (آغاز سال 2022)

انسانها عموما به دنبال فرصتی هستند تا از نو همه چیز را آغاز کنند. منتظر می مانند تا شنبه بیاد؛ آغاز ماه شود؛ منتظر می مانند تا همه چیز درست شود، اما انگار علاقه ای به اکنون ندارند تا همه چیز را همین الان و در همین لحظه آغاز کنند. انسانها عموما به دنبال فرصتی هستند تا از نو همه چیز را آغاز کنند. منتظر می مانند تا شنبه بیاد؛ آغاز ماه شود؛ منتظر می مانند تا همه چیز درست شود، اما انگار علاقه ای به اکنون ندارند تا همه چیز را همین الان و در همین لحظه آغاز کنند. به مناسبت سال جدید میلادی که می تواند یک آغاز دوباره باشد؛ تصمیم داریم تا یکی از مهم ترین رسم های سال نو یعنی نوشتن اهداف را؛ با نگاه یک مشاور روانشناس زیرسوال ببریم و ببینیم که چرا نباید آن را انجام بدهیم؟ اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که مدام به دنبال مناسبت های خاص برای انجام کارهایتان می گردید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

تغییرات اساسی و مهم چطور اتفاق می افتند؟

تغییرات اساسی و مهم با قدم های کوچک و ادامه دار پدیدار می شوند. طبق قانون تکامل برای اینکه به 2 رسید ابتدا باید از 1 عبور کرد. برای تغییرات بزرگ نیز ابتدا باید از تغییرات کوچک و ساده آغاز کرد تا به دستاوردهای بزرگ رسید. ذات انسان اینگونه است که دوست دارد خیلی سریع مسئله را حل کند و احساس رضایت پیدا کند .اما متاسفانه این دیدگاه نه تنها کمک کننده نیست؛بلکه به مشکلات بیش از قبل می افزاید و موجب خرابکاری می شود.

ذهن انسان چگونه طراحی شده است؟

واقعیت این است که مهم نیستند دیگران چه می گویند یا اینکه فرهنگ اشتباه جامعه شما؛ شما را چقدر تحت فشار قرار می دهد بلکه آن چه مهم است و حقیقت دارد این است که ذهن انسان برای مدیریت و انجام کارهای بزرگ یهویی برنامه ریزی نشده است. شما نمی توانید یک سال درس نخوانید و بعد بخواهید در یک ماه جبران کنید. شاید اگر از خود چنین توقعی داشته باشید نه تنها به خود کمک نکرده اید بلکه دست به تخریب خود برداشته اید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده خوب اگر دیگران با افکار و باورهای اشتباهشان در شما احساسات بدی را ایجاد می کنند و موجب می شوند تا حس گناه پیداکنید و بعد شما بر اساس آن حس؛ خواسته و درخواست آنان را عملی می کنید؛ بدانید که با اینکار به طرف مقابل این پیام را می دهید که تو من را از طریق توصیف کردنم؛ کنترل می کنی و به او اجازه می دهید که تا برایتان تصمیم گیری کند. سال نو که می شود؛ شروع می کنیم به نوشتن اهدافمان که واقعا دوست داریم تا به آنها برسیم اما اتفاقی که می افتد این است که به جای پیروزی؛ برای شکست برنامه ریزی می کنیم. زمانی که ما شروع می کنیم به انجام برنامه ریزی سفت و سخت؛ در حالی که هنوز عادات مورد نیاز برای آن اهداف را نداریم؛ متاسفانه دیر یا زود با نرسیدن به اهداف طعم شکست را می چشیم!

ذهن انسان به دنبال چیست؟

ذهن آدمی به دنبال انجام دادن کارهای ساده ای است که نیاز به فکر کردن ندارد. به زبان ساده تر؛ ذهن به دنبال تجریبات مشابه است و قابل پیش بینی است که نیاز به مصرف انرژی زیادی نداشته یاشد. مثلا زمانی که شما می گویید می خواهم در ماه آینده 10 کیلو وزن کنم در حالی که نه سابقه ورزشی دارید؛ نه رژیم غذایی خاصی دارید و نه خیلی از معیارهای دیگر که وجودشان لازم و کافی است؛ شما موجب ایجاد ترس و اضطراب در خودتان می شوید و همین هیجان موجب توقف شما می شود. تغییرات اساسی نیاز به انجام کارهای کوچکی دارد که شما مطمئن هستید 100% می توانید از پس آنها بربیایید.

مثالی از یک برنامه ریزی صحیح:

برای مثال بنویسید نوشیدن 8 لیوان آب؛ 5 دقیقه ریلکسیشن؛ 10 دقیقه خاطره نویسی و.... این اهداف ساده هستند و حتما می شود آنها را انجام داد چرا که چندان سخت نیستند و برای ذهن انسان تهدید به حساب نمی آِیند. برای مثال طبق اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاوره قبل ازدواج اگر شما می خواهید در رابطه عاطفی تان تغییری ایجاد حواستان باشد که قدم های بزرگ برندارید زیرا به شما و پارتنرتان حس ناتوانی و عدم امنیت می دهد. همه چیز را از همان جایی ک هستید آغاز کنید و ادامه دهید. به جای ترس از آینده هیجان و امید را در خود ایجاد کنید و با قدم های کوچک؛ نتایج بزرگ خلق کنید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که بدون داشتن آمادگی و توانایی کافی؛ درگیر اهداف بزرگ شده است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به یکی از مراکز مشاوره خوب مانند کلینیک انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد آماده کمک و همراهی با شما عزایزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3