سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه از سلامت روان خود در محل کار مراقبت کنیم؟

محیط کار و شغل، یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر انسان است، چرا که شغل به انسان هویت می دهد و زندگی را معنا می بخشد. اما همانطور که محیط کار، و شغل می تواند مزایای بسیاری داشته باشد، مشکلات محیط کار نیز می تواند بسیار آسیب زا باشد.

محیط کار و شغل، یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر انسان است، چرا که شغل به انسان هویت می دهد و زندگی را معنا می بخشد. اما همانطور که محیط کار، و شغل می تواند مزایای بسیاری داشته باشد، مشکلات محیط کار نیز می تواند بسیار آسیب زا باشد. براساس اطلاعات بدست آمده مشاور خانواده خوب وقتی احساس استرس می کنید و تحت فشار قرار می گیرید، وقت گذاشتن برای خود یا به تعطیلات رفتن، می تواند به شما کمک کند تا دوباره شارژ شوید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید. با این حال، اگر مشکل سلامت روانی دائمی مانند افسردگی یا اضطراب دارید، به بیش از چند روز استراحت نیاز خواهید داشت  و حتما نیاز به کمک حرفه ای دارید.

مراقبت از سلامت روانی خود در محل کار فقط به معنای مقابله با مشکلات فوری سلامت روان نیست. همچنین در مورد ارتقاء رفاه است. حتی اگر در حال حاضر با چالش سلامت روانی روبرو نیستید، اقداماتی برای مراقبت از سلامت عاطفی خود می تواند به شما در ایجاد انعطاف پذیری، بهبود عملکرد کاری و ارائه ابزارهایی برای مقابله بهتر با عدم اطمینان و چالش های آینده کمک کند.

 نکات زیر می تواند کمک کند:

پس از کار همه چیز را خاموش کنید. چه در محل کار کنید و چه از راه دور، مهم است که تعادل کار و زندگی سالم را ایجاد کنید. این بدان معناست که در طول روز به طور منظم استراحت کنید و پس از پایان روز کاری، صفحه نمایش خود را خاموش کنید. به جای اینکه 24/7 خود را برای پاسخ دادن به تماس‌های کاری، ایمیل‌ها یا پیام‌های دیگر در دسترس قرار دهید، مهم است که روی دوستان و خانواده تمرکز کنید و زمانی را برای استراحت، شارژ کردن و لذت بردن از خود اختصاص دهید.

تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید. استراحت و شارژ مجدد چیزی فراتر از نشستن روبروی تلویزیون است بلکه برای شارژ مجدد نیاز هست تا کارهای دیگری را انجام میدهید. برای کاهش اثرات مخرب استرس و محافظت از سلامت روان خود، باید پاسخ آرامش بدن خود را فعال کنید. این را می توان با تمرین یک تکنیک آرامش بخش مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، تمرینات یوگا انجام داد.

مراقب خودت باش. داشتن خواب با کیفیت کافی در شب، خوردن یک رژیم غذایی سالم و مغذی و ورزش منظم می تواند تفاوت زیادی در سلامت روان شما ایجاد کند - در محل کار و فراتر از آن. اینها همچنین جنبه هایی از زندگی شما هستند که کنترل بیشتری نسبت به بسیاری از چیزهای محل کار خود دارید. براساس اطلاعات بدست آمده از بهترین روانشناس ازدواج هر چه تلاش بیشتری برای مراقبت از خود انجام دهید، احساس بهتری خواهید داشت. استراحت و ایجاد آرامش درونی موضوع بسیار مهمی است که می تواند این آرامش را به محیط کار هم انتقال دهید.

معنا و هدف را در کار خود بیابید. حتی اگر شغل خود را دوست نداشته باشید، باز هم می توانید راه هایی برای به دست آوردن معنا و هدف از کاری که انجام می دهید بیابید. سعی کنید بر این تمرکز کنید که چگونه کارتان به دیگران کمک می کند، به عنوان مثال، یک محصول یا خدمات مهم را ارائه می دهد، یا روابطی که با همکاران خود از آن لذت می برید. به دنبال فرصت هایی برای آموزش بیشتر یا شرکت در کلاس های مرتبط با شغل نیز می تواند به شما کمک کند تا معنای بیشتری در کار خود پیدا کنید.

سعی کنید ارتباط برقرار کنید و همکاری کنید. به عنوان انسان، ما خواهان ارتباط هستیم. ایجاد روابط حمایتی متقابل با همکاران، همکاری تیمی و تفریح ??با هم می تواند به کاهش استرس و تقویت روحیه شما در محل کار کمک کند. اگر به همکاران خود نزدیک نیستید، سعی کنید منابع را در پروژه ها جمع آوری کنید، با هم نزدیکتر کار کنید و در زمان استراحت و خارج از محل کار اجتماعی تر باشید.

ایجاد انعطاف پذیری. هرچه انعطاف‌پذیرتر باشید، بهتر می‌توانید احساسات استرس، اضطراب و ناامیدی را که می‌تواند ناشی از مشکلات در محل کار باشد، تحمل کنید. ایجاد انعطاف‌پذیری همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از ناکامی‌های شغلی یا زندگی شخصی خود جلوگیری کنید و به شما کمک می‌کند دیدگاه مثبتی داشته باشید. انعطاف‌پذیری به‌جای اینکه یک کیفیت ماچو باشد، چیزی است که به تلاش برای ساختن و حفظ آن در طول زمان نیاز دارد.

 سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسیاست که بسیار کمک کننده است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. با کمک یک درمانگر حرفه ای می توانید زندگی خود را بهبود دهید و شرایط را تغییر دهید. در اخر به یاد داشته باشید که شغل قسمت مهمی از  زندگی شما است اما نه همه آن، به همین خاطر نسبت به آن حساس و دقیق باشید چرا که می تواند بر تصمیمات شما بسیار اثر گذار باشد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3