سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استرس و فرسودگی شغلی ناشی از مراقب از سالمندان چگونه است؟

در حالی که مراقبت از یک عزیز می تواند بسیار مفید باشد، اما همچنین شامل عوامل استرس زا نیز می شود. و از آنجایی که مراقبت اغلب یک چالش طولانی مدت است، تأثیر عاطفی آن می تواند در طول زمان مشکلات بسیاری را ایجاد کند. ممکن است سال ها یا حتی دهه ها مسئولیت مراقبت داشته باشید. 

در حالی که مراقبت از یک عزیز می تواند بسیار مفید باشد، اما همچنین شامل عوامل استرس زا نیز می شود. و از آنجایی که مراقبت اغلب یک چالش طولانی مدت است، تأثیر عاطفی آن می تواند در طول زمان مشکلات بسیاری را ایجاد کند. ممکن است سال ها یا حتی دهه ها مسئولیت مراقبت داشته باشید.  براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره آنلاین اگر احساس می‌کنید که در خودتان به سر می‌برید، اگر امیدی به بهبود اعضای خانواده‌تان ندارید، یا علی‌رغم تلاش‌های شما، وضعیت آنها به تدریج رو به وخامت است، می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد. اگر استرس ناشی از مراقبت کنترل نشود، می تواند بر سلامتی، روابط و وضعیت ذهنی شما تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به فرسودگی شغلی، حالت خستگی عاطفی، ذهنی و فیزیکی شود. و وقتی به آن نقطه برسید، هم شما و هم شخصی که از او مراقبت می کنید، رنج می برند. به همین دلیل است که مراقبت از خود یک امر تجملی نیست، بلکه یک ضرورت است. پرورش سلامت عاطفی و جسمی خود به همان اندازه مهم است که مطمئن شوید اعضای خانواده شما به وقت پزشک خود مراجعه می کنند یا داروهای خود را به موقع مصرف می کنند.

علائم و نشانه های استرس و فرسودگی شغلی مراقبین

یادگیری تشخیص علائم استرس و فرسودگی شغلی مراقبان بسیار مهم است، بنابراین می توانید برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع فوراً اقدام کنید و شروع به بهبود وضعیت هم برای خود و هم برای شخصی که از او مراقبت می کنید، باشید.

علائم و نشانه های رایج استرس مراقبین

اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری.

احساس خستگی و دویدن.

مشکل در خوابیدن.

واکنش بیش از حد به مزاحمت های جزئی

مشکلات سلامتی جدید یا بدتر.

مشکل در تمرکز

احساس رنجش فزاینده

نوشیدن، سیگار کشیدن یا خوردن بیشتر.

بی توجهی به مسئولیت ها

کاهش فعالیت های اوقات فراغت

علائم و نشانه های رایج فرسودگی شغلی مراقبین

شما انرژی بسیار کمتری نسبت به گذشته دارید.

به نظر می رسد هر سرماخوردگی یا آنفولانزای که در حال وقوع است را می گیرید.

شما مدام خسته هستید، حتی بعد از خواب یا استراحت.

شما نیازهای خود را نادیده می گیرید، یا به این دلیل که بیش از حد مشغول هستید یا دیگر اهمیتی نمی دهید.

زندگی شما حول محور مراقبت می چرخد، اما رضایت کمی به شما می دهد.

شما در استراحت کردن مشکل دارید، حتی زمانی که کمک در دسترس است.

شما به طور فزاینده ای نسبت به فردی که از او مراقبت می کنید بی حوصله و عصبانی می شوید.

احساس درماندگی و ناامیدی می کنید.

با احساس قدرت از فرسودگی مراقب خودداری کنید

احساس ناتوانی عامل شماره یک فرسودگی شغلی و افسردگی است

پذیرش را تمرین کنید. هنگامی که با ناعادلانه بودن بیماری یکی از عزیزان یا بار مراقبت مواجه می شوید، اغلب نیاز به درک موقعیت و پرسیدن «چرا؟» وجود دارد. اما براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج شما می توانید انرژی زیادی را صرف تمرکز بر چیزهایی کنید که نمی توانید آنها را تغییر دهید و پاسخ روشنی برای آنها وجود ندارد. و در پایان روز، هیچ احساس بهتری نخواهید داشت. سعی کنید از تله عاطفی احساس تاسف برای خود یا جستجوی کسی که مقصر باشید اجتناب کنید.

از انتخاب مراقبتی خود استقبال کنید. تصدیق کنید که علیرغم هرگونه رنجش یا بار سنگینی که احساس می کنید، انتخابی آگاهانه برای ارائه مراقبت انجام داده اید. روی دلایل مثبت پشت آن انتخاب تمرکز کنید. شاید شما مراقبت هایی را برای جبران مراقبت هایی که والدین خود در دوران رشد به شما انجام داده اند ارائه می دهید. یا شاید به خاطر ارزش‌های شما یا مثالی است که می‌خواهید برای فرزندانتان بگذارید. این انگیزه‌های عمیق و معنادار می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمان‌های سخت پایدار باشید.

اجازه ندهید مراقبت زندگی شما را تسخیر کند. از آنجایی که پذیرفتن یک موقعیت دشوار آسان‌تر است، وقتی بخش‌های دیگری از زندگی شما برایتان مفید است، مهم است که اجازه ندهید مراقبت تمام وجود شما را تحت الشعاع قرار دهد. روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که به شما معنا و هدف می دهد، چه خانواده، کلیسا، یک سرگرمی مورد علاقه یا شغل شما.

روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید. شما نمی توانید ساعت های بیشتری در روز آرزو کنید یا برادرتان را مجبور کنید که بیشتر کمک کند. به جای اینکه بر روی چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید استرس داشته باشید، بر نحوه واکنش خود به مشکلات تمرکز کنید.

پیروزی های کوچک را جشن بگیرید. اگر شروع به احساس ناامیدی کردید، به خود یادآوری کنید که تمام تلاش های شما اهمیت دارد. برای ایجاد تفاوت لازم نیست بیماری عزیزتان را درمان کنید. اهمیت ایجاد احساس امنیت، راحتی و عشق به عزیزتان را دست کم نگیرید!

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه بهمرکز مشاوره خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود. در آخر امیدواریم که مطالب گفته شده در مقاله بالا به شما در درک موقعیت و شرایط سالمندی کمک کرده باشد و با درست برخورد کردن با این این افراد، به سلامت روان آنها کمک کنید و در ایجاد آرامش کمک کنید!