سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه سلامتی یک نوزاد می تواند بر پیوند ایمن دلبستگی تأثیر بگذار

دلبستگی یکی از مهم ترین نیازهای کودک است که توجه به آن می تواند، ضامن یک زندگی سالم در آینده باشد. 

دلبستگی یکی از مهم ترین نیازهای کودک است که توجه به آن می تواند، ضامن یک زندگی سالم در آینده باشد. تجربه، مغز را شکل می دهد براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناس خوب  این موضوع به ویژه در مورد نوزادانی که سیستم عصبی آنها تا حد زیادی توسعه نیافته است صادق است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردزایم که ایجاد مشکلات اولیه مغزی چه تاثیری می تواند بر روی ایجاد دلبستگی در کودک بگذارد.

*هنگامی که کودک در رحم یا در فرآیند زایمان مشکلی را تجربه می کند - برای مثال در طول زایمان سزارین - ممکن است سیستم عصبی او به خطر بیفتد .

*نوزادان فرزندخوانده یا کسانی که زمانی را در بخش نوزادان بیمارستان دور از والدین می گذرانند ممکن است تجربیاتی در زندگی اولیه داشته باشند که باعث می شود آنها احساس استرس، سردرگمی و ناامنی کنند.

*نوزادانی که به نظر می رسد هرگز گریه خود را متوقف نمی کنند - چشمانشان همیشه محکم بسته، مشت هایشان گره کرده و بدنشان سفت است - ممکن است در تجربه نشانه های آرامش بخش حتی یک مراقب بسیار هماهنگ مشکل داشته باشند.

خوشبختانه، از آنجایی که مغز نوزاد بسیار توسعه نیافته و تحت تأثیر تجربه است، کودک می تواند بر هر مشکلی در بدو تولد غلبه کند. ممکن است چند ماه طول بکشد، اما اگر مراقب اولیه آرام، متمرکز، فهمیده و مداوم باشد، کودک در نهایت به اندازه کافی آرام می شود تا فرآیند دلبستگی ایمن رخ دهد.

چگونه سلامت کودک بزرگتر می تواند بر پیوند ایمن دلبستگی تأثیر بگذارد

تجربه و محیط کودک می تواند بر توانایی آنها در ایجاد یک پیوند دلبستگی ایمن تأثیر بگذارد. گاهی اوقات شرایطی که بر پیوند دلبستگی ایمن تأثیر می گذارد اجتناب ناپذیر است، اما کودک برای درک آنچه و چرا اتفاق افتاده بسیار کوچک است. برای یک کودک، این احساس می کند که هیچ کس اهمیتی نمی دهد و اعتمادش را به دیگران از دست می دهد و دنیا به مکانی ناامن تبدیل می شود.

*یک کودک فقط با رفتار کردن یا نشان دادن سایر رفتارهای افراطی مورد توجه قرار می گیرد.

*گاهی نیازهای کودک برآورده می شود و گاهی نه. کودک هرگز نمی داند چه انتظاری دارد.

*کودک در بیمارستان بستری می شود یا از والدین خود جدا می شود.

*یک کودک از یک مراقب به دیگری منتقل می شود (می تواند نتیجه فرزندخواندگی، سرپرستی یا از دست دادن والدین باشد).

*کودک مورد بدرفتاری یا آزار قرار می گیرد.

چگونه رفاه یک مراقب می تواند بر پیوند ایمن دلبستگی تأثیر بگذارد

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج احساساتی که شما به عنوان یک مراقب اولیه تجربه می کنید می تواند روند رشدی را که در مغز کودک شما اتفاق می افتد شکل دهد. اگر بیش از حد استرس، افسرده، آسیب دیده یا به هر دلیلی در دسترس نیستید، ممکن است آگاهی یا حساسیت لازم برای ارائه آینه عاطفی مثبتی که فرزندتان برای دلبستگی ایمن نیاز دارد را نداشته باشید.

گاهی اوقات حتی یک مراقب سالم، دلسوز و مسئول ممکن است در درک و ایجاد یک پیوند دلبستگی ایمن با فرزند خود مشکل داشته باشد. اگر به عنوان یک کودک، پیوند دلبستگی ایمن را با مراقب اصلی خود تجربه نکرده اید، ممکن است از ظاهر یا احساس دلبستگی ایمن بی اطلاع باشید. اما بزرگسالان نیز می توانند برای بهتر شدن تغییر کنند. همانطور که می توانید خود را با ورزش و رژیم غذایی سالم تقویت کنید، همچنین می توانید یاد بگیرید که استرس طاقت فرسا را ??مدیریت کنید و با احساساتی که ممکن است در توانایی شما برای ایجاد یک پیوند دلبستگی ایمن اختلال ایجاد کند، مقابله کنید.

حواس پرتی های زندگی روزمره

تلفن های همراه، کامپیوتر، تلویزیون و موارد بی شماری دیگر در زندگی روزمره می تواند مانع از توجه کامل شما به فرزندتان شود. پاسخ دادن به یک ایمیل فوری در زمان صرف غذا، ارسال پیامک به یک دوست در زمان بازی، یا صرفاً قرار گرفتن در مقابل تلویزیون با فرزندتان، همه راه‌هایی هستند که والدین فرصت‌هایی را برای برقراری ارتباط چشمی با فرزندشان و مشارکت در فرآیند دلبستگی ایمن از دست می‌دهند. . بدون تماس چشمی و توجه کامل شما، نشانه های غیرکلامی فرزندتان را از دست خواهید داد.

ترمیم مجدد رابطه دلبستگی ایمن همیشه امکان پذیر است

برای ایجاد یک پیوند دلبستگی ایمن با نوزادتان لازم نیست والدین کاملی باشید – هیچکس نمی تواند 24 ساعت شبانه روز به طور کامل به کودک حضور داشته باشد و مراقب او باشد. از آنجایی که مغز قادر به تغییر است، ترمیم همیشه امکان پذیر است و حتی ممکن است پیوند دلبستگی ایمن را تقویت کند. اگر متوجه شدید که ارتباطی بین شما قطع شده است، زمانی که نشانه‌های فرزندتان را فراموش کرده‌اید یا اشتباه تفسیر کرده‌اید، و تلاش می‌کنید با ادامه یافتن نیازهای فرزندتان آن را ترمیم کنید، روند دلبستگی ایمن در مسیر خود باقی خواهد ماند. تلاش درگیر در تعمیر حتی می تواند اعتماد را عمیق تر کند، انعطاف پذیری را افزایش دهد و یک رابطه قوی تر ایجاد کند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های بسیار خوب در این زمینه مرکز مشاوره انتخاب نو است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. نیاز به دلبستگی از مهم ترین نیازهای در یک کودک است، پس لطفا آن را جدی بگیرید و تلاش کنید تا برای ایجاد یک پیوند سالم بین کودک و خودتان، کمک بگیرید و از حمایت دیگران استفاده کنید. حضور و بودن یک روانشناس می تواند بسیار کمک کننده باشد. پس لطفا فکر نکنید که همه کار را خودتان تنهایی باید انجام دهید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3