سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه با فردی که درگیر اعتیاد است صحبت کنیم؟

شروع مکالمه با کسی در مورد اعتیاد او به مواد مخدر هرگز آسان نیست، اما مهم است که شما از جایی شروع کنید و نسبت به آن  با شفقت و درک باشید. به یاد داشته باشید، هیچ کس قصد ندارد معتاد شود. شروع مکالمه با کسی در مورد اعتیاد او به مواد مخدر هرگز آسان نیست، اما مهم است که شما از جایی شروع کنید و نسبت به آن  با شفقت و درک باشید. به یاد داشته باشید، هیچ کس قصد ندارد معتاد شود. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی سوء مصرف مواد مخدر اغلب تلاشی نادرست برای مقابله با مسائل دردناک یا مشکلات سلامت روان است. استرس و اضطراب، به رفتار اعتیادآور دامن می زند، بنابراین انتقاد، تحقیر یا شرمساری آنها تنها باعث دوری فرد مورد علاقه شما می شود و حتی ممکن است آنها را تشویق کند تا در مصرف مواد به دنبال آرامش بیشتری باشند. به همین دلیل، برخورد با فردی که درگیر اعتیاد است، بسیار مهم است. کشف اینکه کسی که دوستش دارید مشکل مواد مخدر دارد می تواند باعث ایجاد احساسات شوک، ترس و خشم شود، به خصوص اگر کودک یا نوجوان شما باشد که مصرف می کند. این احساسات قوی می تواند ارتباط با مصرف کننده مواد مخدر را چالش برانگیزتر کند. بنابراین، مهم است که زمانی را انتخاب کنید که هر دو آرام، هوشیار و عاری از حواس پرتی برای صحبت باشید. کمک و حمایت خود را بدون قضاوت ارائه دهید. اگر شما نیز این روزها درگیر موضوع اعتیاد یکی از عزیزان تان هستید، این مقاله می تواند، راهگشای شما باشد و به شما کمک کند که چطور اوضاع را مدیریت کنید. پس لطفا به خواندن ادامه دهید و دانش خود را در این مورد افزایش دهید.

برای صحبت کردن دست دست نکنید

لازم نیست منتظر بمانید تا عزیزتان در شرایط نامناسبی گیر بیفتد، دستگیر شود، شغل خود را از دست بدهد، دچار یک اورژانس پزشکی شود یا علنا ??خودش را تحقیر کند. هر چه اعتیاد زودتر درمان شود، بهتر است.

نگرانی های خود را صادقانه بیان کنید

تاکید کنید که به آن شخص اهمیت می دهید و نگران حال او هستید. نمونه های خاصی از رفتارهای مرتبط با مواد مخدر که شما را نگران کرده است ارائه دهید و در مورد احساسات خود صادق باشید. بگذارید بدانند که شما به آنها اهمیت می دهید و به رفتارهایشان توجه می کنید.

گوش کنید

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور ازدواج خوب حتی زمانی که با آن شخص موافق نیستید، بدون اینکه بخواهید با او بحث کنید یا مخالفت کنید، وقت بگذارید و به حرف های او گوش دهید. هر چه شخص مورد علاقه شما بیشتر احساس کند که شنیده می شود، بیشتر شما را به عنوان فردی حامی می بیند که می تواند به او اعتماد کند. خیلی اوقات افراد تصور می کنند که جایی در زندگی ندارند و هیچ کس خواهان شنیدن درد آنها نیست. با شنیدن درد آنها، مرهمی برای زخم هایشان باشید و اجازه دهید تا خود را بیان کنند.

به آنها اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه می توانند مشکل دارویی خود را برطرف کنند ارائه دهید

خیلی از مراکز مشاوره و روانشناسی برنامه های درمانی برای بهبود فرد درگیر اعتیاد دارند، در مورد آنها تحقیق کنید و به فردی که درگیر بیماری است، امید دهید و درد ها پایان پیدا می کنند.

برای انکار آماده باشید

 فرد مورد علاقه شما ممکن است حالت تدافعی یا عصبانیت داشته باشد و از بحث در مورد مصرف مواد مخدر خودداری کند. بسیاری از افراد به عت کاری که انجام می دهند؛ احساس شرمندگی می کنند و دست به انکار می زنند. با آنها بحث نکنید، فقط یک بار دیگر موضوع را بررسی کنید. یکی از مکانیسم های دفاعی در افرادی که درگیر اعتیاد هستند، همانطور که گفته شد، انکار است. انکار یعنی فرد، منبع اضطراب خود و مشکل را قبول نمی کند. مثلا نمی پذیرد که اعتیاد دارد و در حال خراب کردن خیلی چیزها است.

 

از تلاش برای سخنرانی، تهدید، رشوه دادن یا تنبیه شخص خودداری کنید

 عصبانی شدن یا برخورد اشتباه زننده تنها حساسیت فرد بیمار را بیشتر می کند و اجبار او را برای استفاده تقویت می کند.

انتظار نداشته باشید که با یک گفتگو مشکل حل شود

 این احتمالاً اولین گفتگو از بسیاری از مکالماتی است که باید در مورد مصرف مواد مخدر عزیزتان داشته باشید. هیچ راه حل سریعی برای غلبه بر اعتیاد وجود ندارد. ممکن است چندین مکالمه طول بکشد تا حتی تصدیق کنند که مشکلی دارند، اولین قدم در مسیر بهبودی این است که به دور از قضاوت، با محبوب خود صحبت کنید.

گزینه های درمان برای افرادی که درگیر اعتیاد هستند:

درمان می‌تواند در خانه، بیمارستان، یا در یک مرکز مسکونی یا یک مرکز درمانی صورت گیرد، در حالی که ممکن است بسته به نوع ماده مخدری که فرد مورد علاقه شما به آن معتاد است، سن او و هر مشکل دیگری که با آن مواجه است متفاوت باشد، اکثر برنامه های درمانی شامل برخی از عناصر زیر است:

*سم زدایی برای پاکسازی بدن از مواد مخدر، مدیریت علائم ترک و دستیابی به ثبات.

*درمان هر گونه مشکل سلامت روانی همزمان.

*مشاوره، چه درمان فردی، گروهی، یا خانوادگی – یا ترکیبی از هر سه – برای مقابله با علت اصلی مصرف مواد و یادگیری راه‌های بهتر مقابله.

*دارویی برای کمک به ترک یا درمان هر گونه اختلال همزمان.

جلسات مداوم پشتیبانی ، مانند یک برنامه 12 مرحله ای، برای حفظ روند بهبودی و حفظ هوشیاری.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه بهترین کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3