سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکار هایی برای برخورد با نوجوانی که تجربه تروما دارد!

هر چه بیشتر زندگی کنیم و حوادث و اتفاقات بیشتری را تجربه و درک کنیم، تجربه تروما اجتناب ناپذیر تر خواهد بود. تروما پاسخی است که ذهن به یک رویداد عمیقاً پریشان کننده یا نگران کننده می دهد.

هر چه بیشتر زندگی کنیم و حوادث و اتفاقات بیشتری را تجربه و درک کنیم، تجربه تروما اجتناب ناپذیر تر خواهد بود. تروما پاسخی است که ذهن به یک رویداد عمیقاً پریشان کننده یا نگران کننده می دهد. اتفاقی که براساس نظر مشاور روانشناس توانایی فرد در مقابله با مشکل را تحت الشعاع قرار می دهد و در نهایت باعث احساس ناتوانی می شود و در رفتار، احساس و هیجان فرد اختلال ایجاد میکند. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا در مورد تروما در نوجوانان نکات مهمی را ارائه دهیم.

نوجوانی سنی است که هویت انسان در حال شکل گیری است و تجربه تروما نیز می تواند آن را سخت تر کند.

نوجوانان (12-18 سال)

رفتارهای بیش از حد یا کم!

 از آنجایی که نوجوانان (سنین 12 تا 18 سال) در این سن تمایل بیشتری به فردیت دارند، اغلب شاهد افزایش رفتارهای منزوی، از جمله اجتناب از افراد و سبک های مقابله ای سالم هستیم. نوجوانانی که تروما را تجربه کرده اند به طور قابل توجهی بیش از حد واکنشی  یا کم واکنش هستند. رفتارهای بیش از، شامل پرخاشگری کلامی و فیزیکی به دیگران است. آنها ممکن است طولانی مدت و مدیریت آنها سخت باشد. از سوی دیگر، رفتارهای کم، ممکن است دقیقاً برعکس به نظر برسند. نوجوانان ممکن است در اتاق خود گوشه نشین شوند، به صورت کلامی غیر بیانگر و محتاط باشند و واکنشی نشان ندهند. هر دوی این سبک‌های مقابله‌ای به دلیل اجتناب از مشکل واقعی است.

تغییر خلق و خو

 کاهش خلق و خوی معمولاً با نوجوانانی همراه است که تروما را تجربه کرده اند. تحریک پذیری افزایش می یابد و حملات غمگینی و عصبانیت بیشتر می شود. اغلب اوقات، این احساسات مربوط به رویدادهای آسیب زا هستند. در خانه، افزایش تعارض معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که والدین از آنچه در نوجوان می‌گذرد آگاه نیستند و بیشتر آن را به بدخلقی نوجوان در حال رشد نسبت می‌دهند. در حالی که برخی از این ممکن است درست باشد، مهم است که علائم مربوط به تروما را در نظر داشته باشید. علاوه بر این، به دلیل افزایش احساس غم و اندوه، در معرض خطر بیشتری برای آسیب رساندن به خود هستند.

چالش های مدرسه

 نوجوانان تمایل دارند که در این دوران، خواسته های تحصیلی بیشتری بر روی آنها گذاشته شود، که استرس آنها را افزایش داده و مدیریت هیجانات آنها را دشوارتر می کند. نوجوانان تمایل به کاهش نمرات و عملکرد کلی پایین تر در زمینه هایی دارند که معمولاً قبل از تروما در آنها عملکرد خوبی داشتند. توانایی آنها برای تمرکز اغلب با تکرار افکار مزاحم یا تصاویر ناخواسته از رویداد آسیب زا در ذهن آنها کاهش می یابد. کاهش خلق و خوی اغلب مشاهده می شود و بر توانایی آنها برای عملکرد تأثیر می گذارد. نادیده گرفتن مدرسه و مشکلات رفتاری در کلاس نیز ممکن است افزایش یابد.

مشکلات در روابط اجتماعی

روابط عاشقانه، بدون در نظر گرفتن تجارب تروما در این مرحله بیشترین اهمیت را دارند. نوجوانانی که تروما را تجربه کرده اند معمولاً از دوستی ها جدا می شوند و تمایل دارند "خودتنها" را حفظ کنند. ترس از درک نکردن دوستان، علاوه بر عدم تمایل به دوستی، به کاهش تعاملات اجتماعی کمک می کند. در این دوران روابط عاشقانه شکل می گیرد. اغلب، نوجوانانی که ضربه روحی و روانی را تجربه کرده اند، تمایل دارند به هر فردی که عشق یا پذیرش را در خود موج می زند، وابستگی داشته باشند. توصیه می شود والدین مراقب روابطی باشند که در این زمان ها شکل می گیرد.

نکاتی برای والدین

از آنجایی که جهان اغلب برای کودکان و نوجوانان دارای علائم مرتبط با تروما غیرقابل پیش بینی، ناپایدار و آشفته است، ایجاد محیطی که بهزیستی اجتماعی-عاطفی کودک را ارتقا دهد ضروری است.

در اینجا چند نکته مفید برای والدین وجود دارد:

*ایجاد ثبات

ایجاد یک محیط ثابت و به دور از تنش به کاهش اضطراب کودک کمک می کند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج افزایش این فرصت ها به کودک کمک می کند تا احساس امنیت کنند، زیرا با ثابت ماندن قوانین، دنیا تا حدودی قابل پیش‌بینی است. کودکان مبتلا به تروما اغلب احساس می کنند که دنیا دائما در حال تغییر است. با قوانین و مرزها، کودک یکنواختی در روال عادی را می آموزد، که یک شخصیت اقتدار مسئول است و آنها ایمن هستند. کودکان بیشتر از آنچه ما می دانیم آگاه هستند و به خوبی به تنظیم قوانین پاسخ می دهند (که از تغییر مثبت آنها در رفتارها مشاهده می شود) و به آنها کمک می کند بدانند چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست.

اتفاقات را پیش بینی پذیر کنید:

اضطراب معمولاً به عنوان ترس از ناشناخته ها، شناخته می شود. بنابراین، اگر بتوانیم عدم اطمینان کودک را برطرف کنیم، به آنها کنترل و آگاهی می دهیم. تعیین انتظارات برای رویدادها و فعالیت ها از قبل قابلیت پیش بینی را می افزاید. از آنجایی که نمی‌توانیم همه رویدادهای زندگی فرزندانمان را کنترل کنیم، می‌توانیم با ارائه اطلاعاتی درباره آنچه در موقعیت‌های خاص انتظار داریم، آنها را برای موفقیت آماده کنیم. به عنوان مثال، اگر از خانه بیرون می روید تا به فروشگاه بروید و فرزندتان شما در مورد اینکه شما کجا هستید، عصبی هستید، اطلاع دادن به او از جزئیات مکانی که هستید، محدوده زمانی و نحوه تماس با شما در زمانی که نیستید به کاهش اضطراب کمک می کند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید..

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3