سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از تجاوز و ترومای جنسی چگونه می توان بهبود یافت؟

بهبودی پس از تجاوز جنسی زمان بر است و روند بهبودی می تواند دردناک باشد. اما شما می توانید حس کنترل خود را دوباره به دست آورید، ارزش خود را بازسازی کنید و یاد بگیرید که درمان شوید.

 بهبودی پس از تجاوز جنسی زمان بر است و روند بهبودی می تواند دردناک باشد. اما شما می توانید حس کنترل خود را دوباره به دست آورید، ارزش خود را بازسازی کنید و یاد بگیرید که درمان شوید. خشونت جنسی به طرز تکان دهنده ای در جامعه رایج است. براساس نظر بهترین مشاور و گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً از هر 5 زن در ایالات متحده، 1 نفر در مقطعی از زندگی خود مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد، اغلب توسط فردی که می شناسد و به او اعتماد دارد. در برخی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه این رقم حتی بالاتر است و تجاوز جنسی به زنان محدود نمی شود. بسیاری از مردان و پسران سالانه از تجاوز جنسی و آسیب های جنسی رنج می برند.

ابعاد تاثیرگذار خشونت جنسی!

صرف نظر از سن یا جنسیت، تأثیر خشونت جنسی بسیار فراتر از هر گونه آسیب فیزیکی است. آسیب ناشی از تجاوز جنسی می تواند باعث شود که شما احساس ترس، شرم و تنهایی کنید یا در کابوس ها و دیگر خاطرات ناخوشایند گرفتار شوید و دنیا دیگر جای امنی به نظر نمی رسد. شما دیگر به دیگران اعتماد ندارید و حتی به خودتان هم اعتماد ندارید و ممکن است قضاوت، ارزش خود و حتی عقل خود را زیر سوال ببرید.  علاوه بر این موارد، مانند بسیاری از بازماندگان تجاوز، ممکن است با PTSD، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم کنید. مهم است که به یاد داشته باشید آنچه که تجربه می کنید یک واکنش طبیعی به تروما است. احساس درماندگی، شرم، نقص و سرزنش شما علائم هستند، نه واقعیت.

بهبودی از تجاوز جنسی یا آسیب جنسی

* درباره آنچه برای شما اتفاق افتاده است صحبت کنید

اعتراف به اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید یا مورد آسیب جنسی قرار گرفته اید می تواند فوق العاده دشوار باشد چرا که براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده و نگاه عموم؛  یک ننگ به آن متصل است. می تواند باعث شود احساس ضعف کنید. همچنین ممکن است از واکنش دیگران بترسید. آیا آنها شما را قضاوت خواهند کرد؟ جور دیگری به شما نگاه می کنند؟ به نظر می رسد کم اهمیت جلوه دادن آنچه اتفاق افتاده یا مخفی نگه داشتن آن آسان تر است. اما وقتی ساکت می‌مانید، از کمک خود محروم می‌شوید و قربانی بودن خود را تقویت می‌کنید.

*با کسی که به او اعتماد دارید تماس بگیرید

 معمولاً فکر می کنید که اگر در مورد تجاوز خود صحبت نکنید، واقعاً اتفاق نیوفتاده است. اما وقتی از حقیقت دوری می کنید نمی توانید شفا پیدا کنید و پنهان شدن فقط به احساس شرم می افزاید. هر چقدر هم که باز شدن ترسناک باشد، شما را آزاد می کند. با این حال، مهم است که در مورد افرادی که به آنها می گویید، انتخابی و سختگیر باشید، به خصوص در ابتدای مسیر که اتفاقا کار درستی است. بهترین گزینه شما کسی است که حامی، همدل و آرام باشد. اگر کسی را ندارید که به او اعتماد کنید، با یک درمانگر صحبت کنید یا با خط تلفن بحران تماس بگیرید.

*احساس درماندگی و انزوا را به چالش بکشید

 تروما باعث می شود شما احساس ناتوانی و آسیب پذیری کنید. مهم است که به خود یادآوری کنید که نقاط قوت و مهارت‌های مقابله‌ای دارید که می‌تواند شما را از شرایط سخت عبور دهد. یکی از بهترین راه‌ها برای بازیابی حس قدرت، کمک به دیگران است: داوطلبانه وقت بگذارید، خون بدهید، به یک دوست نیازمند کمک کنید، یا به خیریه مورد علاقه‌تان کمک کنید.

* پیوستن به یک گروه حمایتی برای سایر بازماندگان تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی را در نظر بگیرید

 گروه های حمایتی می توانند به شما کمک کنند که کمتر احساس تنهایی و انزوا کنید. آنها همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی مقابله با علائم و تلاش برای بهبودی ارائه می دهند.

* با احساس گناه و شرم کنار بیایید

حتی اگر از نظر فکری درک کنید که مقصر تجاوز یا حمله جنسی نیستید، ممکن است همچنان با احساس گناه یا شرم دست و پنجه نرم کنید. این احساسات براساس نظر روانشناس ازدواج می توانند بلافاصله پس از حمله ظاهر شوند یا سال ها پس از حمله ایجاد شوند. اما با تصدیق حقیقت آنچه اتفاق افتاده است، پذیرفتن کامل اینکه مسئولیتی بر عهده شما نیست آسان تر خواهد بود. "تو به خودت تعرض نکردی و چیزی برای خجالت نداری".

احساس گناه و شرم اغلب از تصورات نادرستی ناشی می شود مانند:

 

* شما جلوی وقوع حمله را نگرفتید.

* به کسی که «نباید» اعتماد کردی.

* به اندازه کافی محتاط نبودی.

*دوباره به بدن و احساسات خود متصل شوید

از آنجایی که سیستم عصبی شما به علت موضوع اتفاق افتاده حساس شده است، ممکن است سعی کنید خود را بی حس و کرخت کنید یا از هر گونه ارتباط با تروما اجتناب کنید. اما شما نمی توانید به طور انتخابی احساسات خود را بی حس کنید. هنگامی که احساسات ناخوشایند را خاموش می کنید، خودآگاهی و ظرفیت شادی خود را نیز خاموش می کنید. شما در نهایت هم از نظر عاطفی و هم از نظر جسمی قطع ارتباط می کنید و اینگونه است که وجود دارید، اما به طور کامل زندگی نمی کنید.

سخن پایانی:

امید داریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشداگر با مسائلی درگیر هستید که سلامت روان شما را خدشه دار کرده است؛ بهترین و امن ترین کار، مراجعه به مرکز مشاوره خوب و صحبت با یک روانشناس حاذق است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که چه حضوری و چه غیر حضوری آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. این را بخاطر داشته باشید که زندگی همیشه آسان نیست و گاهی اوقات این زخم ها هستند که از شما فردی قوی و پایدار می سازند. طبیعتا روبرو شدن با آسیب جنسی و تجاوز آسان نیست اما می توان به شیوه ای درست با آن روبرو شد و برای بهبود خود، گام برداشت.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3