سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه براساس نظر مشاور زناشویی با اضطراب رابطه عاطفی کنار بیاییم

ارتباط اولیه کودک با مراقب بر روابط آینده و عاطفی او اثر گذار است و روابط کودکی، روابط بزرگسالی را تعیین می کند. 

ارتباط اولیه کودک با مراقب بر روابط آینده و عاطفی او اثر گذار است و روابط کودکی، روابط بزرگسالی را تعیین می کند. وقتی متوجه می شوید که دائماً امنیت رابطه خود یا عمق احساساتی که شریک زندگی تان نسبت به شما دارد زیر سوال می برید، براساس نظر دکتر روانشناس خانواده گاهی اوقات می توان آن را به رابطه ای که با والدین یا سایر مراقبان خود در زمان بزرگ شدن داشتید، ردیابی کرد. در مواردی که والدین یا سرپرستان آنها به طور مداوم به کودک عشق و محبت نشان می دهند، این می تواند سبک دلبستگی ایمن را به این روابط شکل دهد. با این حال، در مواردی که به کودک در برخی موارد محبت و توجه نشان داده می شود، اما در موارد دیگر ظلم و رها می شود، ممکن است با افرادی که دوستشان دارند و به آنها اعتماد دارند دابستگی مضطرب ایجاد کنند. افرادی که دارای سبک های دلبستگی مضطرب هستند، اغلب ارزش خود را زیر سوال می برند و معمولا مراقب هستند و مراقب اولین نشانه هایی هستند که نشان می دهد ممکن است همسرشان علاقه خود را نسبت به آنها از دست بدهد.

تجربیات منفی گذشته

سناریویی را تصور کنید که توسط یک زنبور گزیده می شوید. شنیدن وزوز در هر زمان پس از آن ممکن است مقدار مشخصی از ترس را ایجاد کند که باعث می شود از نیش زدن مجدد احتیاط کنید. همین امر گاهی اوقات در رابطه ها نیز اتفاق می افتد. اگر شخصی رابطه‌ای را تجربه کرده باشد که در آن ارزش، نگرش، جذابیت و غیره او زیر سوال رفته باشد، این می‌تواند باعث ترس شدید از رابطه با شخص دیگری شود که اثرات مشابهی دارد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است فردی که قبلاً آسیب دیده است، همچنان در خطر باقی بماند و دائماً ثبات رابطه و احساسات مربوط به آن را زیر سوال ببرد.

عزت نفس پایین

زندگی با برآورد ضعیفی از ارزش و نگرش خود می تواند به شدت بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. در مواردی که یک فرد با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند، این می تواند شک دائمی را در مورد صحت احساسات شریک زندگی خود نسبت به او یا اینکه آیا او سزاوار محبت شریک خود است ایجاد می کند. همچنین ممکن است مفروضات خیانت و سوالات دیگری را که می تواند آینده رابطه را به خطر بیندازد تشویق کند.

ارتباط ضعیف

در برخی موارد، تجربه نگرانی در مورد محبت شریک زندگی یا آینده رابطه شما ممکن است با این واقعیت مرتبط باشد که گفتگوهای صادقانه در مورد احساسات مشترک، وضعیت رابطه یا برنامه های مشترک با شریک زندگی شما کم است. صحبت نکردن در مورد این مسائل می تواند خلاء را در رابطه ایجاد کند و احساس اضطراب را تشویق کند.

در اینجا چند راه وجود دارد که نشان می دهد اضطراب در رابطه شما ظاهر می شود:

تعجب می کنید که آیا شریک زندگی شما واقعاً احساساتی نسبت به شما دارد یا خیر

به دنبال اطمینان دائمی از طرف شریک زندگی خود هستید

با هدف جلب رضایت طرف مقابلتان به هر قیمتی، ضرر می کنید

رفتار کنترل کننده نسبت به حرکات یا تعاملات همسرتان

به طور مداوم می خواهید در کنار شریک زندگی خود باشید و در اکثر موقعیت ها دلبسته باشید

شک و تردید در مورد سازگاری عاشقانه

تجزیه و تحلیل بیش از حد کلمات و اعمال ساده برای نشانه های مشکل

دائماً احساس می کنید که شریک زندگی شما قصد دارد رابطه را لغو کند

زمان بیشتری برای نگرانی در مورد رابطه دارید تا لذت بردن از آن

راه هایی برای غلبه بر اضطراب رابطه

در حالی که احساس اضطراب ناخوشایند است، راه هایی برای کمک به مقابله با این احساسات وجود دارد..

احساسات خود را به اشتراک بگذارید

براساس نظر دکتر سکس و درمانگران، برای پیشی گرفتن از اضطراب، مهم است که با شریک زندگی خود در مورد نگرانی ها، انتظارات یا رویاهای خود در مورد آینده صحبت کنید.تردیدهایی که ممکن است داشته باشید را به اشتراک بگذارید و از طریق چالش ها صحبت کنید.

از حال لذت ببرید

وقتی در مورد سرنوشت رابطه‌تان در سال‌های آینده فکر می‌کنید، همیشه توصیه می‌شود آن را کنار بگذارید و از لحظه حال لذت ببرید. در نظر گرفتن اینکه آیا شریک زندگی تان تا پنج سال دیگر حتی در زندگی شما خواهد بود یا نه، یا اینکه او هنوز هم شما را در ماه های آینده مطلوب می بیند، تنها از ارج نهادن به شادی فعلی شما جلوگیری می کند. در عوض، شما را نگران رویدادهای آینده می کند که حتی ممکن است رخ ندهند.

با اضطراب خود مقابله کنید

ممکن است در آغوش گرفتن اضطراب‌های خود در حالی که سعی می‌کنید بر آن‌ها غلبه کنید، معکوس به نظر برسد، اما براساس اطلاعات بدست آمده از درمان مشکلات زناشویی و تحقیقات، این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کنترل احساسات است. آیا به دلیل یک رابطه ناموفق گذشته مضطرب هستید؟ شاید شما نگران این هستید که به اندازه کافی برای عشق خوب نباشید، زیرا با نحوه نگرش خود مبارزه می کنید. زیر سوال بردن دلایل اضطراب خود در روابط می تواند به شما کمک کند این مسائل را بشناسید و به وضوح با آنها مقابله کنید.

حضور در درمان

در شرایط خاص، گرفتن کمک حرفه ای برای مدیریت اضطراب ممکن است بهترین گزینه برای کنترل آن باشد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز در یک رابطه عاطفی هستید و نیاز به کمک دارید و دوست دارید که از یک متخصص کمک بگیرید و نیاز به راهنما دارید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به بهترین مراکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3