سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا خرید اجباری (خرید درمانی) واقعا یک اعتیاد است؟

خرید اجباری با یک وسواس مشخص می شود که منجر به خرید و خرید بیشتر می شود که سپس عواقب منفی به دنبال دارد که با  مشغله بیش از حد به خرید و همچنین عدم کنترل تکانه مشخص می شود. خرید اجباری با یک وسواس مشخص می شود که منجر به خرید و خرید بیشتر می شود که سپس عواقب منفی به دنبال دارد که با  مشغله بیش از حد به خرید و همچنین عدم کنترل تکانه مشخص می شود. این چرخه، براساس نظر مشاور خانواده و تحقیقات، می تواند منجر به تعدادی پیامدهای نامطلوب از جمله مشکلات مالی و تعارضات روابط شود. به ندرت خریدهای اجباری به اندازه اعتیاد به موادی مانند الکل و مواد مخدر یا سایر رفتارها مانند قمار اجباری جدی گرفته می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که خرید اجباری هنوز به عنوان یک تشخیص رسمی در نظر گرفته نمی شود. در حالی که خرید اجباری می تواند به تعدادی از مشکلات منجر شود، اما به عنوان یک اعتیاد رفتاری متمایز در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی شناخته نشده است.

خرید اجباری اغلب بی اهمیت است!

اعتیاد به خرید اغلب در رسانه ها بی اهمیت جلوه می کند و اصولا توسط ثروتمندان و افرادی که اهل مد هستند، به عنوان یک ارزش دیده می شود. اصولا زمانی که همچین تبلیغی برای این رفتار اشتباه گذاشته می شود؛ خرید اجباری به خودی خود مشکلی به نظر نمی رسد. تحقیقات رو به رشدی در مورد خرید اجباری وجود دارد، اما بسیاری از این مطالعات در مجلات بازاریابی و تحقیقات مصرف کننده منتشر شده است. برای به دست آوردن درک بهتری از ویژگی‌های بالینی و درمان‌های بالقوه برای خرید اجباری، باید تحقیقات بیشتری روی علل، پیشگیری و درمان این بیماری از دیدگاه پزشکی متمرکز شود.

علائم این اختلال

در حالی که بسیاری از مردم از خرید کردن لذت می برند و برخی ممکن است هر از گاهی بیشتر از آنچه در نظر داشتند خرج کنند، این رفتارها به تنهایی باعث ایجاد یک خرید اجباری نمی شود. در عوض، علائم خرید اجباری شامل موارد زیر است:

* اکثر اوقات مشغول به خرید بودن

* خرید چیزهایی که غیر ضروری هستند

* دشواری در مقاومت در برابر انگیزه خرید چیزی

* احساس سرخوشی پس از خرید یا خرید چیزها

* مشکلات مالی ناشی از خرید زیاد

* احساس گناه یا عذاب وجدان بعد از خرید

*خریدهای تکانشی که اغلب شامل خرج کردن بسیار بیشتر از حد معمول است

*شرم، خجالت و تلاش برای پنهان کردن رفتار خرید

*خرید در پاسخ به مشکلات عاطفی مانند تنهایی یا غم و اندوه

*زمان زیادی را صرف خرید کنید

*خرید اجباری همچنین می تواند منجر به مشکلات دیگری از جمله درگیری زناشویی، مسائل کاری و مشکلات تحصیلی شود.

براساس نظر روانشناسی ازدواج و تحقیقات، تحقیقات نشان می دهد که بین 80 تا 95 درصد از افرادی که در خرید اجباری شرکت می کنند، زن هستند. اقلامی که مردها می خرند لزوماً گران نیستند، اما در مقادیر زیاد خریداری می شوند و معمولاً هرگز استفاده نمی شوند. در حالی که میزان شیوع دقیق مشخص نیست، تخمین زده می شود که حدود 5? از بزرگسالان ایالات متحده اعتیاد به خرید دارند.

خرید آنلاین

خرید آنلاین عنصر دیگری را به خرید اجباری اضافه می کند. تحقیقات نشان داده است که خرید آنلاین به ویژه برای افرادی که به خرید "معتاد" هستند جذاب است. این به این دلیل است که خرید آنلاین انگیزه های مختلفی را به همراه دارد که به ویژه در خریداران اجباری قوی هستند، از جمله:

*توانایی خرید بدون دیده شدن

*توانایی اجتناب از تعاملات اجتماعی هنگام خرید

*توانایی تجربه لذت در هنگام خرید

*نیاز به جستجوی تنوع و اطلاعات در مورد محصولات

از آنجایی که پنهان کاری در انجام فعالیت و لذت شدید در حین درگیر شدن در آن، در همه رفتارهای اعتیاد آور رایج است، این تحقیق از این ایده حمایت می کند که خرید اجباری در واقع یک اعتیاد است.

علل

در حالی که دلایل دقیق خرید اجباری مشخص نیست، اعتقاد بر این است که همان عواملی که در سایر اعتیادها نقش دارند نیز ممکن است در ایجاد اعتیادهای رفتاری مانند خرید اجباری نقش داشته باشند. عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و شخصیتی همگی ممکن است نقش داشته باشند.

سیستم پاداش مغز

خرید ممکن است سیستم های پاداش مغز را فعال کند و به نیاز مداوم به ادامه تحریک این مسیرهای لذت کمک کند. چیزهایی که برای مردم لذت بخش است، چه خرید، چه خوردن یا رابطه جنسی، مرکز پاداش مغز را فعال می کند تا باعث ترشح دوپامین شود.

براساس نظر دکتر مشاور روانشناس و مطالعات، دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث ایجاد احساس لذت می شود. با گذشت زمان، ممکن است تحریک بیشتر و بیشتری برای آزاد شدن مواد شیمیایی "احساس خوب" نیاز داشته باشد، که می تواند منجر به چرخه ای از رفتار اجباری شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که در خرید اجباری شرکت می‌کنند ویژگی‌های شخصیتی مشابهی با افراد مبتلا به سایر اعتیادهای رفتاری دارند، از جمله:

اجتناب از آسیب

جویای تازگی

ماندگاری

وابستگی به پاداش

مطالعات نشان می دهد که افرادی که علائم خرید اجباری دارند نیز اغلب علائم احساسات منفی از جمله افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند. خرید گاهی اوقات راهی برای تسکین موقت این احساس ناراحتی است. چنین رفتارهایی اغلب با شرم، گناه و پشیمانی همراه هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3