سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ده ویژگی شخصیتی افرادی با ذهن سالم از نظر روانشناس چیست؟

هر چه انسان های یک جامعه سلامت باشند، آمار مشکلات و مسائل مختلف در جامعه و بین مردم کاهش پیدا می کند. داشتن ذهنیت سالم نه تنها برای خود آن فرد، بلکه برای نزدیکان و افراد جامعه ای که آن فرد در آن زندگی می کند، نیز حائز اهمیت و مهم می باشد. هر چه انسان های یک جامعه سلامت باشند، آمار مشکلات و مسائل مختلف در جامعه و بین مردم کاهش پیدا می کند. داشتن ذهنیت سالم نه تنها برای خود آن فرد، بلکه برای نزدیکان و افراد جامعه ای که آن فرد در آن زندگی می کند، نیز حائز اهمیت و مهم می باشد. براساس نظر روانشناس و مطالعات انجام شده، ذهنیت سالم، و سلامت ذهن، از عوامل مهم موفقیت در زندگی افراد است. اگر شما نیز به این موضوع علاقه مند هستید و می خواهید بدانید که افرادی با ذهنیت سالم، دارای چه ویژگی هایی هستند، این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید و جالب باشد.

یک) می توانند برای دیگران نیز شاد شوند، حتی وقتی که زندگی خودشان با چالشهایی روبرو است: این افراد قابلیت همدلی بسیاری دارند و می توانند شادی و خوشحالی دیگران را تصور کنند و بفهمند که این موضوع یا اتفاق برای او چقدر خوشحال کننده است. این افرادی که دارای ذهنیی سالم هستند می دانند که هر انسانی دارای شرایط و تاریخچه متفاوتی است که همین موضوع؛ دلیل بر ارزشمندی او هست. انسانی که دارای ذهنیت سالم است، دیگران را مورد تمسخر قرار نمی دهد.

دو) آنها به داشته های دیگران حسادت نمی کنند: این افراد می دانند که هر انسانی برای داشته هایی که دارد ، تلاش کرده است و نسبت به داشته ها و دستاورد های دیگران بدبین نیستند.

سه) آنها در روابطشان حد و مرز ها را به خوبی رعایت می کنند: یکی از مهمترین نشانه های هر انسان سالمی این است که در روابط مختلف چه کاری، چه عاشقانه و .. حد و مرز را رعایت می کنند. آنها می توانند صمیمی باشند اما اگر فردی اشتباهی انجام میدهد او را متوجه خطاهایش کنند.

چهار) آنها مراقب خودشان هستند: افرادی که دارای سلامت روان هستند، همانطور که به دیگران احترام می گذارند و از شادی آنها، دلخوش می شوند، نسبت به احساسات و عواطف خود نیز حساس هستند و براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز روانشناسی ازدواج و خانواده، به احساسات خود اولویت می دهند. آنها می دانند که برای اینکه بتوانند با دیگران برخورد خوبی داشته باشند باید بتوانند، ابتدا با خود، خوب برخورد کنند.

پنج) آنها به انسانهای نزدیک خودشان کمک می کنند: آنها می دانند که کمک به دیگران می تواند چقدر بر روحیه و حال خوب خودشان اثر گذار باشد.

شش) آنها ناامید نمی شوند و با وجود سختی ها به مسیر ادامه می دهند: انسان هایی با ذهنیت سالم می دانند که زندگی برای هیچ کسی آسان نیست و شرایط می تواند گاهی آنقدر سخت شود که هیچ کنترلی بر آن نداشت. آنها می دانند که برای داشتن یک زندگی خوب باید ادامه بدهند و صبر کنند و با تلاش کردن، اتفاقات خوب را برای خود رقم بزنند.

هفت) آنها از اتفاقات ساده، خوشحال می شوند: این افراد می دانند که زندگی و خوشی های آن گاهی می تواند آنقدر کوچک باشد، که باید آن را جشن گرفت و از بودن شان خوشحال شد.

هشت) آنها خشم و عصبانیت خود را تخلیه می کنند و نمی گذارند تا خشم در آنها موجب کینه شود: خشم و عصبانیت، یکی از هیجاناتی است که هر انسانیف آن را تجربه می کند. البته که اگر این هیجان اگر از حد بگذرد، اتفاقات ناگواری رخ می دهد و حتما باید به درمانگر مراجعه کرد.به خاطر داشته باشید که هیجانات فارغ از مثبت یا منفی بودنشان، مفید هستند و براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوره خانواده نباید به هیجانات برچسب خوب یا بد زد، بلکه باید پذیرفت که هر یک از اینها، لازمه انسان بودن است و نباید آنها را سرکوب کرد.

نه) آنها همانطوری عمل می کنند که می خواهند و در زندگی خواهان آن هستند: حتما دیده اید که افراد بسیاری هستند که از آرزوهایش حرف می زنند اما مطابق با آنها عمل نمی کنند. افرادی که دارای ذهنیت سالمی هستند، تلاش می کنند تا بر اساس خواسته هایشان عمل کنند. این افراد برای خود هدف می گذارند و می دانند که با وجود سختی ها، باید ادامه دهند تا زندگی مطلوب و مورد علاقه خود را بسازند.

ده) آنها هر روز با احساس شکرگذاری از خواب می خیزند: انسانی که دارای ذهنیت سالم است، می داند که می توانست اوضاع از آنچیزی که هست بدتر باشد، پس همیشه سپاسگزار داشته ها است و اینگونه تلاش می کند تا شرایط بهتری را برای خود رقم بزند. همانطور که در مطالب بالاتر اشاره شد، افرادی که دارای ذهنیت سالم هستند، از اتفاقات ساده و به ظاهر معمولی خوشحال می شوند و به این درک رسیده اند که امکانات و سفرهای عالی، بسیار خوب است اما برای شاد بودن؛ حتما لازم نیست که بهترین ها را داشت. برای خوشحال بودن؛ باید پذیرفت که زندگی با همین اتفاقات ساده معنا می شود و سپاسگزاری بابت بودن و داشتن، چیزهای ساده، موجب می شود تا آدمی روحیه خود را بالا نگه دارد و به سمت بهترین ها حرکت کند.

سخن پایانی:

امید داریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. اگر با توجه به مطالب بالا، احساس می کنید که آنقدر که باید و شاید دارای سلامت روان نیستید و با مسائلی درگیر هستید که سلامت روان شما را خدشه دار کرده است. بهترین و امن ترین کار، مراجعه به مراکز روانشناسی و صحبت با یک روانشناس حاذق می توانید مشکلات را بهبود دهید و شرایط را بهبود دهید. اگر این روزها درگیر مسائل ذهنی هستید و زندگی برای شما سخت شده است، بدانید که هر انسانی در زندگی با سختی هایی روبرو هست که می تواند شرایط سختی را روبروی او قرار دهد. صبور باشید و اجازه دهید تا این سختی ها، شما را تبدیل به فردی کند که بسیار قوی و محکم هست. حضور یک درمانگر در سختی های زندگی همچون نوری است که سیاهی ها را تبدیل به نور می کند و موجب می شود تا شما با انگیزه و تلاش بیشتری به مسیر ادامه داد.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735  

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3