سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکنیک هایی برای رها سازی انواع استرس که کار می کند!

اگر مانند بسیاری از افراد هستید، ممکن است احساس کنید که برخی از تکنیک‌های کاهش استرس برای شما کار نمی‌کنند، در حالی که سایر روش‌ها کاملاً خوب عمل می‌کنند. وقتی تکنیکی بی‌اثر است، معمولاً به یکی از دو دلیل است: یا با شخصیت شما سازگار نیست یا با موقعیت مناسب نیست.

اگر مانند بسیاری از افراد هستید، ممکن است احساس کنید که برخی از تکنیک‌های کاهش استرس برای شما کار نمی‌کنند، در حالی که سایر روش‌ها کاملاً خوب عمل می‌کنند. وقتی تکنیکی بی‌اثر است، معمولاً به یکی از دو دلیل است: یا با شخصیت شما سازگار نیست یا با موقعیت مناسب نیست. به عنوان مثال و براساس نظر مشاوره روانشناسی و تحقیقات، تمرینات تنفسی می تواند به طور موثر استرس را کاهش دهد، اما آنها ممکن است به اندازه کافی قدرتمند نباشند که تنها راهبرد مقابله ای برای فردی باشد که استرس مراقب، استرس شغلی مزمن یا نوع دیگری از استرس مزمن را تجربه می کند. راه های مختلفی برای رهایی از استرس وجود دارد که گاهی اوقات پیدا کردن تکنیک مناسب برای شخصیت و موقعیت شما ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. با این حال، یافتن راه هایی تسکین دهنده استرس، که برای شما کار می کنند، می تواند ارزش تلاش را داشته باشد.

بررسی سه استرس 

اگر چند تکنیک دارید که برای شما مفید است و فقط به دنبال اضافه کردن یک یا دو تکنیک هستید، یا حتی روشی برای مقابله با استرس ندارید، این لیست می تواند کمک کند. این تکنیک‌های کاهش استرس بر اساس دسته‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که ممکن است هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت استرس؛ به شما بسیار کمک کنند.

یک) استرس حاد

استرس حاد نوعی استرس است که شما را به طور لحظه ای از تعادل خارج می کند. این نوعی از استرس است که به سرعت و اغلب به طور غیرمنتظره ایجاد می شود و زیاد طول نمی کشد، اما کمی شما را دگرگون می کند و نیاز به پاسخ دارد، مانند بحث با کسی در زندگی تان، یا امتحانی که برای آن کاری انجام نداده اید و احساس می کنید آمادگی کافی ندارید.  پاسخ استرس بدن شما با استرس حاد آغاز می شود، اما می توانید با تکنیک های آرام سازی سریع آن را معکوس کنید و سپس با احساس استرس کمتر به روز خود بازگردید. این تکنیک های  تسکین دهنده استرس می توانند به شما کمک کنند تا آرام شوید و سریعتر از استرس حاد بهبود پیدا کنید:

*تمرینات تنفس:  برای استرس حاد عالی است زیرا به سرعت عمل می کند.

بازنگری مجدد شناختی: چارچوب‌بندی مجدد شناختی به شما کمک می‌کند تا نحوه نگرش به موقعیت را تغییر دهید تا سطح استرس خود را مدیریت کنید.

مدیتیشن کوتاه: یک جلسه مدیتیشن سریع و پنج دقیقه ای می تواند به شما کمک کند تا در لحظه آرام شوید.

خلاصه

استرس حاد پاسخ فوری بدن شما به استرس است. تکنیک‌های آرام سازی که گفته شد می‌توانند به آرام کردن سریع بدن شما کمک کنند.

دو) استرس مزمن

استرس مزمن نوعی از استرس است که تمایل دارد به طور منظم رخ دهد. ممکن است از تنهایی، یک شغل دشوار، یا آسیب گذشته ناشی شود. این نوع استرس ممکن است احساس خستگی در شما ایجاد کند و اگر به طور موثر مدیریت نشود، می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. هنگامی که پاسخ استرس به طور مزمن تحریک می شود و بدن قبل از شروع موج بعدی استرس به حالت آرامش باز نمی گردد، بدن می تواند برای مدت نامحدودی تحریک شود. استرس مزمن می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات گوارشی، اضطراب، افسردگی و انواع دیگر شرایط شود. به همین دلیل است که مدیریت موثر استرس مزمن بسیار مهم است.

عادات طولانی مدت زیر می تواند به شما در مدیریت بهتر استرس مزمن کمک کند:

ایجاد روابط حمایتی: براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوره ازدواج داشتن یک سیستم حمایتی قوی یک مکانیسم مقابله ای حیاتی است. گروه های پشتیبانی آنلاین نیز می توانند راهی عالی برای ارتباط با افرادی باشند که با چالش های مشابهی روبرو هستند.

ورزش منظم: تحقیقات نشان داده است که ورزش می تواند استرس و احساسات منفی را کاهش دهد. با این حال، افراد زمانی که با استرس کنار می آیند کمتر ورزش می کنند. 3 انجام فعالیت بدنی منظم بیشتر می تواند مقابله و بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

گوش دادن به موسیقی: موسیقی می تواند به عنوان پس زمینه ای برای کاهش استرس در کارهای روزمره عمل کند. یک مطالعه نشان داد که گوش دادن به موسیقی در کاهش سطح استرس ذهنی موثر است

حفظ یک رژیم غذایی سالم: سوخت رسانی مناسب به بدن می تواند به سطوح کلی استرس کمک کند زیرا کل سیستم شما کار خواهد کردبهتر.

مدیتیشن منظم: در حالی که مدیتیشن های سریع برای مقابله با استرس حاد عالی هستند، تمرین مدیتیشن منظم به ایجاد انعطاف پذیری کلی شما در برابر استرس کمک می کند.

درمان آنلاین: درمان مبتنی بر اینترنت می تواند راهی در دسترس و راحت برای یافتن تسکین استرس باشد. درمانگر شما همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا روی سایر مهارت‌های مقابله‌ای که به شما در مدیریت احساسات استرس مزمن کمک می‌کنند، کار کنید.

خلاصه

استرس مزمن طولانی تر است و می تواند آسیب جدی به ذهن و بدن شما وارد کند. راهبردهای خودمراقبتی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و صحبت با یک درمانگر می تواند برای این نوع استرس مفید باشد.

سه) استرس عاطفی

براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده و مطالعات، درد ناشی از استرس عاطفی می‌تواند سخت‌تر از سایر انواع استرس باشد. برای مثال، استرس ناشی از یک رابطه متعارض نسبت به استرس ناشی از مشغله کاری در محل کار، واکنش فیزیکی و احساس پریشانی قوی‌تری را به همراه دارد. . بنابراین، مهم است که بتوانیم استرس عاطفی را به روش های موثر مدیریت کنیم. استراتژی هایی که به شما در پردازش، انتشار و ایجاد انعطاف پذیری در برابر استرس عاطفی کمک می کنند، همگی می توانند به خوبی کار کنند، و رویکردهای مختلف می توانند در موقعیت های مختلف کار کنند.

بگذارید موسیقی به شما کمک کند: موسیقی می تواند به آرامش ذهن و بدن شما کمک کند. اگر استرس دارید، سعی کنید به موسیقی گوش دهید که به نظر شما آرامش بخش است. شواهد نشان می دهد که ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر از استرس بازیابی کنید

ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا در لحظه حال ریشه دوانید.

با یک دوست صحبت کنید: روابط با دوستان می تواند انواع مختلفی از حمایت اجتماعی را ارائه دهد. علاوه بر حمایت عاطفی، دوستان می توانند مشاوره (پشتیبانی اطلاعاتی) ارائه دهند و در انجام کارهایی که با آنها دست و پنجه نرم می کنید (حمایت عملی) به شما کمک کنند.

با یک درمانگر صحبت کنید: یک درمانگر می تواند به شما کمک کند منبع استرس عاطفی خود را شناسایی کنید و همچنین استراتژی ها و تکنیک هایی را که ممکن است به شما در مبارزه با استرس به بهترین نحو کمک کند.

نوشتن در ژورنال: تحقیقات نشان داده است که نوشتن در یک دفتر خاطرات می تواند برای کاهش سطح استرس مفید باشد. برای مثال، نوشتن،  یکی از راه های مرتب کردن تجربیات استرس زا است که ممکن است داشته باشید.

خلاصه

مقابله با استرس عاطفی می تواند چالش برانگیز باشد، اما یافتن راه هایی برای انعطاف پذیری بیشتر می تواند کمک کننده باشد. ذهن آگاهی، درمان و ژورنال نویسی تنها چند تکنیک هستند که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید.

سخن پایانی

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که با استرس دست و پنجه نرم می کنید، مراجعه به مطب روانشناس و صحبت با یک درمانگر می تواند برای شما بسیار مفید باشد. شاید شما اولین بار باشد که با استرس دست و پنجه نرم می کنید اما یک درمانگر حاذق چندین مراجع کننده با همین موضوع داشته است که می تواند به شما کمک کند. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران، مرکز مشاوره انتخاب نو است که به صورت مشاوره آنلاین و یا حضوری در خدمت شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3