سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امنیت احساسی در رابطه براساس مشاوره روانشناسی به چه معناست؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های یک رابطه، حس اعتماد و امنیت در بین زوجین می باشد. طبق دیدگاه روانشناس اتریشی، اریک اریکسون، اولین مرحله رشد ایجاد حس امنیت و اعتماد است. او برای رشد 8 مرحله را در نظر می گیرد و پایه و اساس را اعتماد می داند.

. یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های یک رابطه، حس اعتماد و امنیت در بین زوجین می باشد. طبق دیدگاه روانشناس اتریشی، اریک اریکسون، اولین مرحله رشد ایجاد حس امنیت و اعتماد است. او برای رشد 8 مرحله را در نظر می گیرد و پایه و اساس را اعتماد می داند. براساس نگاه او و اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی و متخصصان، اگر این مرحله به خوبی طی نشود، باقی مراحل نیز گریبان مشکل می شوند و رشد به طرز صحیحی اتفاق نمی افتد. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا در این مقاله به موضوع امنیت و اعتماد در روابط بپردازیم و ببینیم که رابطه ای که در آن امین وجود دارد، چه شکلی است؟ اگر به این موضوع علاقعه مند هستیدریال پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله همراه با ما باشید.

گدشته من و رفتارگذشته من، سلاحی علیه من نیست: هر انسانی طبیعتا بسته به شرایط و موقعیت گاهی کارهایی انجام می دهد از نگاه خودش قابل قبول و پدیرفتنی نیست. در یک رابطه امن، شریک عاطفی، این جور شرایط را به اصلاح دست نمی گیرد و مدام به پارتنر خود یادآوری نمی کند. هر دو آنها می دانند که گاهی ممکن است کارهایی انجام دهند که آنها را نمی پذیرند اما آن را انجام داده اند. آنها به جای سرزنش تلاش می کنند تا یکدیکر را درک کنند و بفهمند که گاهی شرایط، خارج از کنترل می شود. در یک رابطه امن، زوجین می دانند که در کمال امنیت می توانند رشد کنند و به ورژن عالی و متفاوتی از خودشان تبدیل شوند. آنها نمی ترسند از اینکه تغییر کنند و گاهی اشتباه کنند چرا که می دانند رابطه آنها بستری امن و ایمن، جهت رشد و ترقی است و سرزنش و شرم، از آن دور است.

من باور دارم که اگر شرایط سخت می شود، چیزی قرار نیست من را به محدود شدن تهدید کند: امنیت یعنی من می دانم که با وجود تمام اشتباهات و کاستی ها پذیرفتنی هستم و باز هم برای من و عواطفم جایی وجود دارد. انسان ها در شرایط متفاوت و مختلف، ممکن است احساسات و هیجاناتی را تجربه کنند که برای آنها خشنود کننده نباشد. برای مثال براساس نظرمشاور ازدواج زمانی که شما درگیر افسردگی هستید، ممکن است به علت علائم این اختلال، کم انرژی باشید، خسته به نظر بیایید و بسیاری از ویژگی های دیگر که می تواند هم برای شما و هم برای پارتنر شما ناراحت کننده و سخت باشد. در یک رابطه امن شما می دانید که هر اتفاقی هم که بیفتد پارتنر شما، در کنار شما خواهد بود چرا که پایه و اساس رابطه شما بر مبنای اعتماد و امنیت است.

من باور دارم که ما یک تیم هستیم: در یک رابطه امن، زوجین به یکدیگر مانند یک تیم نگاه می کنند و می دانند مشکل من یا مشکل تو وجود ندارد بلکه مشکل ما وجود دارد، مهم نیست که چه کسی مشکل آفرینی را ایجاد کرده است، بلکه آنها هدف را بهبود و حل مسئله قرار می دهند. البته این موضوع این معنا نیست که آنها با یکدیگر یکی هستند، آنها هویت جداگانه دارند اما برای حال خوب یکدیگر تلاش می کنند و می دانند که هم تیمی شان حالش خوب نباشد، روی گروه به شدت اثر گذار است.

حد و مرز های من مورد احترام هستند: همانطور که در بالا گفته شد، درست است که در یک رابطه سالم، زوجین احساس امنیت و دلبستگی نسبت به یکدیگر دارند اما آنها وابسته نیستند و می دانند که هر یک دارای هویت مجزا و متفاوتی هستند که لایق احترام و افتخار هست. طبیعتا هر انسانی دارای علایق و شرایط منحصر به فرد خود است که دوست دارد لحظاتی را به تنهایی سپری کند. این احساس و این خواسته براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسان خانواده به این معنی نیست که زوجین با یکدیگر لحظات خوبی را ندارند و تنهایی را ترجیح می دهند، بلکه این موضوع به معنی سلامت رابطه است. چرا که در بهترین روابط نیز، انسانها نیاز به تنهایی و خلوت کردن با خود دارند. در یک رابطه سالم، هیچ یک از زوجین، به علایق و حد و مرزهای طرف مقابل بی احترامی نمی کند و می دانند که خواسته های هر انسانی قابل احترام و پذیرفتنی می باشد.

هر زمانی که نیاز به آرامش و تنهایی دارم، به خواسته من احترام گذاشته می شود: رابطه سالم، رابطه ای است که زوجین، یکدیگر را برای مراقبت از حال خوب یکدیگر، تشویق می کنند. آنها می دانند که پیش زمینه یک رابطه خوب و سالم حال خوب تک تک آنها است به هیمن دلیل یکدیگر را تشویق می کنند که حواس شان به خودشان باشد.

افکار، نظر و احساسات من مورد اعتبار و ارزش هستند تا اینکه مورد شرم و انتقاد قرار بگیرند: هر انسانی تا جایی که ارزشها و باورهای شان، آسیب زا نباشد، مورد احترام است. طبیعتا هر انسانی دارای کذشته متفاوت است و همین گذشته و تجربیات متفاوت موجب تغییر در انسان ها می شود. در یک رابطه سالم، زوجین می دانند که با یکدیگر متفاوت هستند و عقاید متفاوتی دارند و همین نفاوت، لایق احترام و تحسین می باشد.

سخن پایانی:

اگر شما نیز در یک رابطه هستید و به دنیال بهبود و افزایش حال خوب در آن هستید، بدانید که یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوران برای مثال، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و حاذق، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. یکی از مهم ترین داشته های هر انسانی یک رابطه خوب و سالم است. کودکان از طریق روابطی که تجربه می کنند، خود را می شناسند، بزرگسالان نیز از طریق بازخورد و رابطه ای که تجربه می کنند، در مورد خود، قضاوت می کنند. داشتن روابط خوب، بسیار بر روان و دهنیت آدمی تاثیر گذار است. اگر هم اکنون روابط بدی را تجربه می کنید، حتما از یک درمانگر حاذق کمک بگیرید و بدانید که ماندن در یک رابطه ناسالم بسیار آسیب زننده است. تلاش کنید که با کمک از یک درمانگر، به خود کمک کنید و خود را در معرض ساخت یک رابطه سالم و امن قرار دهید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3