سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی چهار مکانیسم دفاعی معروف و بسیار مورد استفاده !

مکانیسم های دفاعی روش هایی هستند که افراد برای مقابله با احساس استرس یا اضطراب از آنها استفاده می کنند. این روش‌ها می‌توانند از نظر درجه کمک یا آسیب احتمالی متفاوت باشند. مکانیسم های دفاعی روش هایی هستند که افراد برای مقابله با احساس استرس یا اضطراب از آنها استفاده می کنند. این روش‌ها می‌توانند از نظر درجه کمک یا آسیب احتمالی متفاوت باشند. برای اکثر مردم مکانیسم های دفاعی رفتارهای ناخودآگاه هستند.شناسایی و شناخت مکانیسم‌های دفاعی سازگار و ناسازگار، و همچنین علل یا محرک‌های اصلی آن‌ها، براساس نظر مشاوران روانشناس و درمانگران؛ می‌تواند به شما در درک بهتر و مراقبت از خود کمک کند.زیگموند فروید، روانکاو مشهور، اولین کسی بود که ایده مکانیسم های دفاعی را مطرح کرد. فروید معتقد بود که افراد ناخودآگاه از مکانیسم‌های دفاعی برای کمک به محافظت از خود در برابر افکار، احساسات یا موقعیت‌های دشوار یا ناراحت‌کننده استفاده می‌کنند.در این مقاله مکانیسم‌های دفاعی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند و چرا افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، توضیح می‌دهد. همچنین موقعیت‌هایی را که ممکن است به کمک نیاز داشته باشید و نوع کمکی که در دسترس شماست بررسی می‌کند.

انواع مکانیسم های دفاعی

مکانیسم های دفاعی گاهی اوقات به دو دسته دفاع اولیه یا دفاع بالغ طبقه بندی می شوند. مکانیسم‌های دفاعی اولیه اولین مکانیسم‌هایی هستند که در رشد رخ می‌دهند و شامل سرکوب، انکار، شکافتن ، تثبیت، خیال‌پردازی، همانند سازی، پرخاشگری منفعل، منطقی‌سازی، ایده‌آل‌سازی و عمل کردن می‌شون

مکانیسم های دفاعی بالغ ممکن است مفیدتر باشند و آسیب کمتری به خود و دیگران وارد کنند. دفاع بالغ شامل پذیرش واقعیت است حتی اگر آن را دوست نداشته باشید. افکار، احساسات و موقعیت های ناراحت کننده به جای انکار، به اشکال کمتر تهدیدآمیز تفسیر و مورد توجه قرار می گیرند. مردم می توانند انتخاب استفاده از مکانیسم های دفاعی بالغ را تمرین کنند زیرا ممکن است به طور طبیعی اتفاق نیفتند. آنها اغلب به قصد، تمرین و تلاش نیاز دارند. مکانیسم های دفاعی بالغ شامل نوع دوستی، انتظار، شوخ طبعی، تصعید و سرکوب است.

در اوایل قرن بیستم، آنا فروید، دختر زیگموند فروید، ده مورد از رایج‌ترین مکانیسم‌های دفاعی را که مردم استفاده می‌کنند، برجسته کرد. روانکاوان دائماً در حال گسترش این تعداد هستند. در اینجا به تفکیک رایج ترین انواع مکانیسم های دفاعی که مردم استفاده می کنند آورده شده است.

یک) اجتناب

اجتناب یک مکانیسم دفاعی است که مردم برای اجتناب از رسیدگی به یک مشکل در دست استفاده می کنند. با اجتناب، هر گونه افکار یا احساسات ناراحت کننده یا منفی را بدون تلاش برای درک آنها از خود دور خواهید کرد.همچنین ممکن است از افراد یا مکان هایی که باعث ناراحتی شما می شود دوری کنید تا جایی که زندگی شخصی شما را مختل کند.در دراز مدت، براساس نگاه مشاور تخصصی قبل ازدواج و روانشناسان؛  اجتناب ممکن است یک راه حل پایدار نباشد و می تواند یک موقعیت استرس زا را ترکیب کند. اگر انجام این کار ایمن و امکان پذیر باشد، پرداختن و حل و فصل مستقیم یک موقعیت استرس زا می تواند مفیدتر باشد. استفاده از مواد مخدر یا الکل برای دور زدن برخورد با احساسات یا موقعیت دشوار نیز نوعی اجتناب است.

دو) انکار

انکار برای اجتناب از برخورد با یک موقعیت استرس زا یا طاقت فرسا استفاده می شود. وقتی فردی در حال انکار است، از پذیرش واقعیت موقعیت خود سرباز می زند. به عنوان مثال، اگر طلاق سختی را پشت سر می گذارید، ممکن است در مورد این واقعیت که شریک زندگی تان در شرف ترک شماست تا زمانی که این اتفاق نیفتد، انکار کنید. مشکل انکار این است که شما را از برخورد با موقعیتی در زمانی که باید باز می دارد. اگر به تازگی اخبار تکان دهنده یا تغییر دهنده زندگی دریافت کرده اید، انکار می تواند به شما فرصت دهد تا با واقعیت جدید خود کنار بیایید. با این حال، اگر در حالت انکار باقی بمانید، می تواند با جدا نگه داشتن شما از واقعیت، زندگی شما را مختل کند.

سه) فرافکنی

فرافکنی یک عمل ناخودآگاه است که در آن احساسات یا ویژگی های ناخواسته ای را که دوست ندارید یا از پذیرش آنها خودداری می کنید در مورد خود و نسبت دادن آنها به شخص دیگری می گویند. به عنوان مثال، شخصی که خیانت می کند ممکن است شریک زندگی خود را به خیانت متهم کند.

چها) تحریف

تحریف عبارت است از تعبیر نادرست از محیط شما برای دیدن آنچه می خواهید ببینید، آن گونه که می خواهید ببینید. مغز ناخودآگاه شما طبق اطلاعات بدیت آمده از دکتر مشاوره خانواده و فردی؛ ممکن است به دنبال داده‌هایی باشد که از باورهای شما پشتیبانی می‌کند و شواهدی علیه آن را نادیده می‌گیرد تا از منیت شما محافظت کند تا بتوانید به جای اشتباه، خود را درست یا خوب تصور کنید.

هذیان نوعی تحریف است. ممکن است در پاسخ به احساساتی مانند تنهایی یا بی کفایتی ایجاد شود.

 

هذیان‌ها، مانند بیشتر مکانیسم‌های دفاعی، به روش‌هایی ظاهر می‌شوند که از انطباق تا ناسازگار است. یک فرد ممکن است وقتی طالع بینی را می‌خواند و به آن ایمان می‌آورد دچار یک توهم انطباقی شود، فقط آنچه را که برای او صادق است انتخاب می‌کند، و از اینکه آنها بسیار دقیق هستند شگفت‌زده می‌شوند - در حالی که هر چیزی را که با طالع بینی مطابقت ندارد نادیده می‌گیرند یا رد می‌کنند.

نمونه ای از یک توهم ناسازگار می تواند فردی باشد که وجود COVID-19 را انکار می کند و از پوشیدن ماسک برای جلوگیری از گسترش بیماری خودداری می کند. آنها ممکن است اطلاعاتی را برای حمایت از باور خود بیابند، و تمام شواهدی را که خلاف آن را نشان می‌دهند، نادیده بگیرند

سخن پایانی:

یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی خوب و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از بهترین مطب روانشناسان است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. فراموش نکنید که درخواست کمک کردن هیچ ایرادی ندارد اما بی تفاوت بودن به خود و عواطف تان می تواند بسیار آسیب رسان باشد پس آن را جدی بگیرید. اگر زندگی سخت است و گاهی طاقت فرسا میشود، فراموش نکنید که همیشه می توان به سمت رشد قدم برداشت و هیچگاه دیر نیست. به سمت ترسهای تان قدم بردارید و بدانید که حتما دنیای فراتر از ترس، بسیار زیبا تر از زندگی با ترس و تشویش است.  

نویسنده : محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3