سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناکامی های کودکی چه آسیب هایی بر روابط بزرگسالی وارد می کند؟

کودکی براساس نظر روانشناسان بزرگ و مطرح جهان، یکی از مهم ترین و اثر گذار ترین دوران رشدی هر فرد است. در این سن؛ هر اتفاقی مهم است؛ چرا که تعیین کننده مسیر آینده فرد است. 

کودکی براساس نظر روانشناسان بزرگ و مطرح جهان، یکی از مهم ترین و اثر گذار ترین دوران رشدی هر فرد است. در این سن؛ هر اتفاقی مهم است؛ چرا که تعیین کننده مسیر آینده فرد است. هر کودکی، برای رشد کردن نیاز به توجه و مراقبت دارد تا درک کند که موجودیت مهمی دارد. البته این موضوع تنها محدود به انسان نیست. حتی برای اینکه یک گیاه رشد کند؛ نیاز به مراقبت و توجه مستمر دارد. طبق نظر بهترین مشاور خانواده زمانیکه که مراجعین خانواده مورد بررسی قرار می گیرند؛ دیده می شود که الگو مشکلات ارتباطی آنها بر می گردد به زخم هایی که در زمان گذشته متحمل شده اند و همچنان به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه؛ آنها را با خود حمل می کنند. زمانی که متوجه شویم که دردها و غفلتهای زمان کودکی؛ چطور اکنون ما تحت تاثیر خود قرار داده است؛ این موجب می شود تا درمان خود به خود اتفاق بیوفتد و حتی مسیر بهبود؛ زودتر هموار شود. خیلی اوقات آگاهی از مسائل، نصف درمان است و موجب می شود تا این این روند به آسانی و زیباتر طی شود. چرا که انسان ها هر چه بیشتر خود را بشناسند و عظمت خود را درک کنند، بیشتر از قبل به خود اعتماد می کنند و احساس خوبی نسبت به خود پیدا می کنند. اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که در کودکی مورد غفلت عاطفی قرار گرفته اید، این مقاله می تواند به شما کمک کند؛ پس تا انتهای آن را مطالعه کنید.

*الگوی ذهنی افراد غفلت زده چیست؟

براساس تحقیقات و اطلاعات بدست آمده، افرادی که در کودکی مورد غفلت عاطفی و احساسی قرار گرفته اند؛ اصولا الگوهای مشابهی را نشان می دهند. این افراد در بزرگسالی جذب افرادی که می شوند که از لحاظ احساسی قابل دسترسی نیستند و نمی توانند آنطور که باید و شاید؛ ابراز احساسات کنند. دلیل این موضوع این است که ذهن انسان به سمت الگوهای مشابه می رود تا بتوانند اوضاع را مدیریت کند. مهم نیست که آن الگو چقدر بد است و به فرد ضربه می زند، بلکه مهم این است که فرد را در مسیری قرار می دهد که برای او قابل پیش بینی و از ابهام دور است! الگو ذهنی افراد غفلت زده نیز؛ براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی دقیقا مانند کودکی آنها است و آنها به صورت ناخودآگاه وارد رابطه عاطفی می شوند که توجه کافی و لازم را به آنها نمی دهد. اصولا این افراد؛ به علت عدم امنیتی که از سمت مراقبان اولیه خود دریافت کرده اند؛ به دیگران نیز بی اعتماد هستند و خود نیز از صمیمت عاطفی اجتناب می کنند و تلاش می کنند تا درگیر چنین روابطی نشوند.

*غفلت عاطفی موجب چه آسیب هایی در شما می شود؟

غفلت عاطفی در کودکی موجب باورهای آسیب زننده ای می شود؛ برای مثال فرد باور می کند که او فردی آسیب دیده؛ شکسته و بی ارزش است و  ترس از صمیمت و تعهد دارد. چنین افرادی برای اینکه این کمبود عاطفی و احساس عدم امنیت خود را جبران کنند نیز دارند تا فرد دیگری این حس را در آنها ایجاد کند و به آنها احساس کافی بودن بدهد. در ادامه به چند باوری که غلفت احساسی می تواند  در شما ایجاد کند؛ خواهیم پرداخت:

_ شما خود را کنار می کشید و اجازه می دهید تا پارتنرتان همیشه تصمیم گیرنده باشد: زمانی که انسانها از درون احساسی خالی بودن کنند و نیاز های خود را نبینند؛ ارتباط عمیق با خود را از می دهند و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج خود را کنار می کشند و اجازه می دهند تا فرد دیگری مسئولیت آنها و احساسات شان را به عهده گیرد.

_ صمیمیت جنسی برای شما راحت تر از صمیمت عاطفی است:. صمیمت جنسی می تواند به معنی فراموش کردن؛ غفلت عاطفی باشد؛ چرا دراین رابطه میتوان نزدیکی را بدون داشتن ارتباط عاطفی و احساسی تجربه کرد. گویی در رابطه جنسی می توان بزرگسالی بود که براساس نیاز تمایل به نزدیکی دارد اما صمیمیت اصلا!

_ شما بیش از حد به آنچه پارتنرتان می گوید؛ حس می کند و  انجام می دهد؛ تمرکز می کنید: ترس از نادیده گرفته شدن و طرد شدن؛ موجب می شود تا افراد بیش از حد، پارتنر خود را چک کنند. این چک کردن موجب می شود تا فرد احساس آرامش کند؛ هر چند که موقت و کوتاه مدت باشد. قرار گرفتن در موقعیت ناایمن؛ سیستم عصبی را در حالت هشدار قرار می دهد و این هشدار موجب می شود تا افراد دست به کارهای خود ایمنی بزنند تا احساس امنیت را در خود ایجاد کنند. چک کردن نیز؛ یکی از آن کارهای خودایمنی که به فرد یادآوری می کند که نگران نباش پارتنرت هنوز هم دوستت دارد!

_ شما جذب افرادی می شوید که خیلی تکلیف شان با خودشان مشخص نیست و غیرقابل اعتماد و غیر قابل پیش بینی هستند: افراد جذب الگوهای مشابه می شوند؛ هر چند این الگو دردناک باشد و به فرد آسیب بزند. همانطور که گفته شد؛ دوران کودکی آنقدر مهم است که بر سایر دوران رشدی اثر می گذارد. زمانی که کودک با مراقبی بزرگ می شود که او را نادیده می گیرد و طرد می کند؛ تصور می کند که دنیا و دیگران اینطور هستند و چنین اتفاقی طبیعی است.

_ شما به پارتنر خود و ابراز علاقه او اعتماد ندارید: حتی اگر پارتنر شما با جان و زبان نشان دهد که شما را دوست دارد؛ باز هم به دنبال نشانه ای می گردید تا اثبات کنید که او شما را دوست ندارد و در حال دروغ گفتن است! مهم ترین عامل ادامه یک رابطه؛ اعتماد است که افراد غفلت زده آن را ندارند!

 

*سخن پایانی:

اگر این روزها احساسات ناراحت کننده، شما را از پای درآورده اند؛ بدانید که شاید این احساسات برای شما تازگی داشته باشند و برایتان عجیب باشند یا حتی فکر کنید که تنها شما درگیر چنین مسائلی هستید اما از نگاه یک روانشناس حاذق، هیچگاه اینگونه نیست، چراکه طبیعتا شما اولین مراجع او نیستید به همین دلیل به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند، پس به خود سخت نگیرید و با جرات ادامه دهید.یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به مراکز مشاوره خوب مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق می تواند به شما کمک کند تا درمان خود را به بهترین نحو به ثمر برسانید و به خود را لایق عشق و احترام حقیقی بدانید. از مسیر پیش رو نترسید و اجازه دهید تا درمان، شما را به سمت ناشناخته ها ببرد؛ جای که فراتر از ترس و درد است و اتفاقات خوبی در انتظار شما است.

نویسنده: محدثه بیاتی

آدرس: قیطریه، بلوارکاوه جنوب، نرسیده به دولت، نبش اخلاقی غربی پلاک 29

تلفن : 22593216 – 22795735