سفارش تبلیغ
صبا ویژن

براساس نظر بهترین روانشناس خانواده رفتار شجاعانه چیست؟

صحبت کردن در مورد شجاعت شاید خیلی آسان‌تر از انجام دادنش باشد. برای شجاع بودن، مانند هر چیز دیگری نیاز به تلاش و ممارست داریم. بعضی از افراد به علت تربیت صحیح والدین و ویژگی های ذاتی، انسان های شجاعی هستند و به جای ترس، روبرو شدن با آن را انتخاب می کنند برخی هم برعکس عمل می کنند.

.

 

صحبت کردن در مورد شجاعت شاید خیلی آسان‌تر از انجام دادنش باشد. برای شجاع بودن، مانند هر چیز دیگری نیاز به تلاش و ممارست داریم. بعضی از افراد به علت تربیت صحیح والدین و ویژگی های ذاتی، انسان های شجاعی هستند و به جای ترس، روبرو شدن با آن را انتخاب می کنند برخی هم برعکس عمل می کنند. براساس نظر بهترین روانشناس خانواده برای اینکه بتوان زندگی سالمتری داشت، نیاز هست تا با ترسها و مشکلات، شجاعانه برخورد کرد و آنها را کنار زد. هدف هر انسانی در زندگی این است که با ترس های خود روبرو شود و آگاهانه و شجاعانه تلاش کند تا با خود واقعی خویش روبرو شود. اگر خود را رها کنیم و منتظر بمانیم؛ آنگاه زندگی را می بازیم و ترسها و نگرانی ها ما را کنترل می کنند و تحت سیطره خود قرار می دهند. اگر به دنبال این هستید که بدانید چطور می توانید شجاعانه رفتار کنید نکات زیر می توانند بسیار کمک کننده باشند.

یک) به دیگران شانس دوم دادن: انسان های شجاع به دیگران فرصتی دوباره می دهند و افراد کینه ای نیستند. البته منظور از این جمله این نیست که آنها به خود اجازه قربانی شدن می دهند بلکه براساس شرایط و موقعیت به افرادی که خطایی را دچار شده اند، فرصتی دوباره می دهند جهت جبران کارهای اشتباه گذشته! افراد شجاع ساده نیستند بلکه می دانند که هر فردی ممکن است خطا کند و نباید با یک اشتباه همه چیز را نابود کنند. 

دو) به پا خواستن بابت چیزی که به آن اعتقاد داری: افراد شجاع، مصمم هستند و می دانند که از زندگی چه می خواهند. آنها خود را مسئول سرنوشت و زندگی خو می دانند و به همین دلیل می خواهند که بر مبنا باور و اعتقادات خود زندگی کنند و به پا خیزند.


سه) پذیرفتن اینکه آسیب پذیر هستید: براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره قبل ازدواج و تحقیقات انجام شده، هر انسانی دارای نقاط قوت و ضعف خود است که برای داشتن زندگی سالم بهتر است تا به آن توجه کند. انسانهای شجاع تلاش نمی کنند تا خود را افرادی قوی نشان دهند بلکه آنها می دانند که نقطه ضعف هایی دارند و در یکسری مسائل آسیب پذیر هستند.

چهار) عذر خواهی کردن بابت اشتباهی که انجام داده اید: افراد شجاع یک کلام نیستند! آنها نیم ترسند از اینکه خطا و اشتباه کنند و بعد به خاطر آن موضوع عذر خواهی کنند. شجاع بودن با یک دنده بودن تفاوت دارد!

پنج)امتحان کردن اتفاقات جدید: افراد شجاع به دنبال تفاوتها و اتفاقات جدید هستند. آنها به خود اعتماد می کنند و اجازه می دهند تا زندگی را آنطور که باید تجربه کنند. آنها براساس نظر مشاور می دانند که فرصت زندگی یک بار به آنها داده شده است و هر انسانی نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در این فرصت داده شده باید تمام و کمال از آن استفاده کند. آنها از زندگی کردن نمی ترسند یا حتی اگر احساس ترس می کنند اجازه نمی دهند که این احساس آنها را کنترل کند. طبیعتا هر انسانی دارای عواطفی است که در موقعیت های مختلف آنها را تجربه می کند. مثلا یک انسان می تواند شجاع باشد اما احساس خشم غم، نگرانی و... بکند. تفاوت انسانهای شجاع و غیر شجاع در این است که آنها تلاش نمی کنند تا خودشان نباشند بلکه می پذیرند که با وجود غم نیز می توان ادامه داد و به مقصد رسید.

شش) نه گفتن: یکی از نشانه های مهم یک انسان سالم و شجاع، قابلیت نه گفتن است.

هفت) شروع یک رابطه جدید بعد از پایان دادن به رابطه قبلی: همانطور که در بالا گفته شد؛ انسانهای شجاع به خود فرصت زندگی کردن و اشتباه می دهند. مسیر زندگی پر از فراز و نشیب است و ممکن است انسانها تصمیمات مختلفی بگیرند. مهم نیست از نگاه بقیه شما چطور هستید بلکه مهم این است که شما خودتان را چطور می بینید و چقدر از خودتان راضی هستید!

هشت) ایجاد حد و مرز: از ویژگی های مهم انسانهایشجاع این است که آنها حد و مرز تعیین می کنند و این موضوع از ویژگی های مهم افراد موفق است.


سخن پایانی

اگر بعد از خواندن مقاله بالا فکر می کنید که نیاز به کمک دارید؛ خوب است تا به یکی از مراکز روانشناسی خوب مراجعه کنید و از حضور درمانگران متخصص کمال استفاده را ببرید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مطب روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن روانشناسانی متخصص؛ آماده کمک و همراهی با مراجعین عزیز است. حواستان باشد که روزهای سخت و ناراحت کننده همیشه هستند اما بی توجهی به آن ها و احساسات خود در آن لحظات موجب می شود تا مدام در ذهن و روان ما تکرار شوند. پس به جای سرکوب کردن احساسات تان؛ تلاش کنید تا آنها را ببیند و از آنها کمک بگیرید تا مسیر منحصر به فرد خود در زندگی را پیدا کنید. اگر این روزها احساسات ناراحت کننده، شما را از پای درآورده اند؛ بدانید که شاید این احساسات برای شما تازگی داشته باشند و برایتان عجیب باشند یا حتی فکر کنید که تنها شما درگیر چنین مسائلی هستید اما از نگاه یک روانشناس حاذق، هیچگاه اینگونه نیست، چراکه طبیعتا شما اولین مراجع او نیستید به همین دلیل به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند. به خودت و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید. اجازه ندهید تا ترسهای تان زندگی کردن را از شما بگیرند. درست است که زندگی سخت است و فراز و نشیب های خود را دارد اما به شما قول می دهم اگر با آنها روبرو شوید و به سمت خوب شدن قدم بردارید زندگی روی خوب خود را به شما نشان می دهد و هیجانات منفی و ناخوشایند از شما دور می شوند و شما احساس زنده بودن می کنید. در نتیجه اجازه دهید شما زندگی خود را کنترل کنید نه اینکه ترسهای تان شما را کنترل کنند. از زندگی مردن نترسید و اجازه دهید تا جهان را آنطور که واقعا دوست دارید درک کنید.

 

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3