سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با همسری که قصد بچه دار شدن ندارد چطور باید برخورد کرد؟

با طولانی شدن یک رابطه عاشقانه، یکی از دغدغه های زوجین بچه دار شدن است. گاهی وقت ها زوج ها فکر می کنند گذشتن سالها از ازدواج آن ها یعنی باید کم کم به فکر فرزند آوری باشند.با طولانی شدن یک رابطه عاشقانه، یکی از دغدغه های زوجین بچه دار شدن است. گاهی وقت ها زوج ها فکر می کنند گذشتن سالها از ازدواج آن ها یعنی باید کم کم به فکر فرزند آوری باشند. اما نکته مهم و قابل توجه بر اساس نظر مشاور روانشناس ایران این است که از معیار های اصلی برای بچه دار شدن, گذشتن سال ها از زمان ازدواج نیست؛ بلکه مهم ترین معیار؛ آمادگی داشتن برای این تغییر بزرگ است. موضوع فرزندآوری از مسائل مهمی است که قبل از ازدواج حتما باید در مورد آن با شریک عاطفی صحبت کرد. اگر پارتنر شما علاقه ای به بچه دار شدن ندارد اما شما دوست دارید که مادر بودن یا پدر بودن را تجربه کنید این موضوع یک سد بزرگ بر سر رابطه شما خواهد بود. این را بدانید که قبل از ازدواج باید چشم هایتان را باز کنید و به کوچکترین مسائل دقت کنید چرا که با ازدواج کردن هیچ چیزی تغییر نمی کند! اگر در حال حاضر در یک رابطه هستید یا اینکه خیلی سال است که ازدواج کرده اید این مقاله می تواند برای شما مناسب باشد پس به خواندن ادامه دهید.

هشدار! جنگ اول به از صلح آخر است.

اگر در ابتدای راه هستید و متوجه شده اید که پارتنر شما اصلا دوست ندارد که بچه ای داشته باشد و این موضوع برای شما غیر قابل پذیرش است؛ لطفا صبر نکنید تا زمان نظر او را عوض کنید. با تمام سختی که می توانید متحمل شوید؛ بپذیرد که رابطه شما ادامه دار نخواهد بود! اگر هر دو شما در تصمیم خود قاطع هستید بدانید که طرف مقابل نظرش عوض نخواهد شد و با این موضوع به سادگی برخورد نکنید. چرا که شاید پایان یک رابطه در ابتدا سخت باشد اما ادامه دادن مسیری که پایان آن از همان ابتدا مشخص است تصمیم درستی نیست. این را بدانید که در مورد بچه دار شدن حد وسطی وجود ندارد. آدم ها یا دوست دارند صاحب فرزند شوند یا اینکه نه! پس وقت خود را تلف نکنید.

اگر مدت طولانی است که ازدواج کرده اید و بچه ندارید.

درست است که قبل ازدواج باید درمورد این موضوع صحبت شود؛ اما خیلی اوقات زوجین چون تصمیم ندارند که فعلا بچه دار شوند، صحبت کردن در مورد آن را به تاخیر می اندازند. زوجین براساس نظربهترین مرکز مشاوره ازدواج باید در مورد جزئیات باور های خود با یکدیگر صحبت کنند. چرا که با صحبت کردن است که متوجه می شوند هر یک به موضوع فرزندآوری چطور نگاه می کنند و چه نکته ای برایشان از همه بیشتر حائز اهمیت است. برای مثال اگر فردی؛ دلیل فرزند آوری را تنها افزایش سن در نظر بگیرید، این انتظار و باور خیلی تصمیم درستی را به بار نخواهد آورد.

چه کار می توانید انجام دهید؟

یک) به ترس های او گوش دهید: طبیعتا داشتن یک فرزند با خود مسئولیت های بسیاری را به همراه دارد و اگر پارتنر شما سعی می کند تا این موضوع را به تعویق بیاندازد؛ از یک طرف می توانید خوشحال باشید! چرا که او می داند این تصمیم نیاز به مسئولیت پذیری زیادی دارد. اگر پارتنر شما در برابر این سوال که کی بچه دار بشیم؟ پاسخ می دهد فعلا شرایطش رو ندارم. سعی کنید تا او را درک کنید چرا که یک فرزند؛ تنها به یک پدر و مادر نیاز ندارد بلکه او به والدینی همراه و مسئول نیاز دارد تا بتواند رشد سالمی داشته باشد.

دو) دلایل او را بشنوید: درست است که از نظر شما زمان مناسبی برای بچه دار شدن است اما آیا شریک زندگی شما هم همین فکر را می کند؟ تلاش کنید تا دلایل او را بشنوید و ببینید که او به چه دلیلی فعلا آمادگی این موضوع را ندارد؟ عموما زوجین به علت شرایط مالی, شغلی و اختلافات خانوادگی تمایلی به فرزندآوری ندارند و ترجیح می دهند که بعد از رسیدن به شرایط ایده آل این تصمیم را عملی کنند.

سه) با واقعیت روبرو شوید؛ متاسفم این رابطه به جایی نمی رسد! اگر همسر شما دلایلی را مطرح می کند که از نظر شما منطقی نیست؛ شاید بهترین کار مراجعه به بهترین مرکز مشاوره خانواده خوبباشد. خیلی اوقات زوجین تغییر می کنند و ارزشها و باور های اول ازدواج خود را دیگر ندارند. برای مثال اگر شما و پارتنرتان در همان اوایل ازدواج در مورد بچه صحبت کرده اید و موافق بودید که در آینده صاحب فرزند شوید اما امروز؛ او تصمیم دارد که به هیچ وجه بچه دار نشود و این موضوع هنوز برای شما مثل روز های اول ازدواج مهم و حیاتی است؛ باید تلاش کنید تا با کمک یک درمانگر؛ تصمیمی درست و منطقی بگیرید. اگر رابطه شما با گذشت سال ها عاشقانه ادامه پیدا کرده است اما موضوع بچه برای شما بسیار مهم است باید تلاش کنید تا احساسات را کنار بگذارید و ببینید که آیا می خواهید به این رابطه ادامه دهید یا اینکه بهتر است آن را تمام کنید!؟

سخن پایانی

اگر بعد از خواندن این مقاله سردرگم هستید و نمی دانید که می خواهید چه تصمیمی بگیرید. این را بدانید که حتما نیاز است با یک روانشناس صحبت کنید. لیستی که می تواند به شما خیلی کمک کند, دیدن لیست مراکز مشاوره تهراناست که شامل انواع مراکز سلامت روان می باشد. مرکز مشاوره انتخاب نو در شهر تهران یکی از مراکزی است که با داشتن درمانگری با تخصص های گوناگون می تواند شما را در این مسیر مبهم کمک کند. حضور یک درمانگر ماهر می تواند رنج های ما را کم کند و ما را به سمت شادی حقیقی سوق دهد. به خودتان و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید نه اینکه اجازه دهید ترسها و نگرانی ها شما را کنترل کنند. براساس نظر فروید؛ هیچ انسانی کودکی را پشت سر نمیگذارد مگراینکه آسیب دیده باشد. نگران نباشید چرا که مهم نیست شما در شرایط آرامی رشد کرده اید یا شرایط دلهره آوری، بلکه مهم این است که می خواهید با خود و شرایط تان چطور کنار بیایید و اوضاع را مدیریت کنید. شما همین که متولد شده اید برنده هستید، پس به خود سخت نگیرید و با جرات ادامه دهید.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3