سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل دروغگویی زوجین به یکدیگر چیست ؟

دروغگویی همیشه یکی از معظلات خانوادگی و اجتماعی بوده است و باعث آسیب های فراوانی بر روابط افراد می شود . 

دروغگویی همیشه یکی از معظلات خانوادگی و اجتماعی بوده است و باعث آسیب های فراوانی بر روابط افراد می شود . از نظر مشاور ازدواج وقتی در روابط زناشویی زوجین دروغگویی شکل می گیرد آسیب ها دو برابر شده و کیفیت رابطه زناشویی زوجین کاهش پیدا می کند . همه افراد در زندگی خود دروغ های کوچکی می گویند که تصور می کنند به کسی آسیبی نمی رساند و به آن دروغ های مصلحتی می گویند که  گفتن همین دروغ های کوچک در زندگی زناشویی فاجعه بار است زیرا اساس یک زندگی مشترک بر پایه اعتماد بنا می شود و چنانچه خدشه ای به این اعتماد در اثر دروغ ایجاد شود ، باز سازی آن گاهی بسیار دشوار و گاهی حتی غیر ممکن می باشد . معمولا متخصصین همواره به دلایل دروغگویی توجه می کنند تا بتوانند مشکل فرد دروغگو را برطرف کنند .

دلایل اصلی دروغگویی

-          یادگیری در کودکی : برخی از افراد برای آن که از سختگیری ها و فشار های والدین رهایی یابند اقدام به دروغگویی می کنند و با توجه به عادت کردن به این امر این افراد در بزرگسالی نیز به بهانه های مختلف اقدام به دروغگویی می کنند و نه تنها به زندگی زناشویی خود بلکه به زندگی اجتماعی خود نیز آسیب وارد می نمایند .

-         نگران نکردن همسر : بسیاری از افرادی که به مشاوره خانواده مراجعه می کنند دلیل دروغگویی خود را نگران نکردن همسر خود عنوان می کنند ، این افراد تصور می کنند تا با گفتن حقیقت باعث ناراحتی و تشویش همسر شان می شوند ، بنا بر این اقدام به پنهان کاری می نمایند .

-         فرار از مسئولیت : برخی از زوجین دروغ می گویند زیرا تمایل ندارند مسئولیتی که بر عهده آنها می باشد را بپذیرند ، این زوجین نسبت به زندگی خود احساس مسئولیت بالایی ندارند و در مقابل مشکلات و مسائل ایجاد شده در زندگی مشترک اقدام به دروغ گویی می کنند . به عنوان مثال زنی که باید غذا درست می کرده برای پنهان کردن عدم احساس مسئولیت داشتن کارهای دیگر را بهانه قرار می دهد .

-         اهمال کاری : برخی دیگر از زوجین انجام کاری را فراموش می کنند و نسبت به امور زندگی مشترک دچار اهمال کاری هستند ، این زوجین برای آن که به فراموشی خود اعتراف نکنند تا مورد توبیخ قرار نگیرند دست به دروغگویی می زنند . به عنوان مثال مادری که فراموش کرده داروی فرزند خود را بدهد در مقابل سوال همسر اش که آیا فرزندشان دارو خورده جواب مثبت می دهد .

-         فرار از درگیری : از موارد دیگری که باعث می شود تا زوجین در زندگی مشترک به یکدیگر دروغ بگویند و بر اساس تحقیقات در مرکز مشاوره نیز بسیار زیاد می باشد ، فرار از درگیری و مشاجرات خانوادگی است . این افراد با توجه به تجربیات قبلی که داشته اند و گفتن حقیقت باعث دعوای شدیدی بین آنها و همسرشان شده اقدام به دروغگویی برای پیشگیری از درگیری می نمایند .

-         جلب توجه : یکی دیگر از دلایل دروغگویی در بین زوجین را می توان جلب توجه دانست . این زوجین محبت و توجه لازم در زندگی را از همسر خود دریافت نمی کنند به همین دلیل برای جلب توجه نمودن اقدام به دروغگویی می کنند که چه بسا نه تنها مشکل آنها را رفع نمی کند بلکه باعث بروز ناراحتی و ایجاد فاصله با همسر خود نیز می شوند .

آسیب های دروغگویی در بین همسران

1-    از بین رفتن اعتماد : همانگونه که گفتیم اولین اصل در زندگی مشترک بر طبق نظر بهترین مشاور روانشناس اعتماد می باشد .  هر چقدر فرد دروغگویی ماهر نیز باشد بالاخره یک روز دروغ های وی برملا خواهد شد و همسر وی دیگر نسبت به صحبت های او اعتماد نمی کند و حرف های راست آنها نیز دروغ تلقی می شود .  

2-    آسیب بر روابط عاطفی : زوجی که به یکدیگر دروغ می گویند ، دچار عدم صمیمیت و مشکلات جدی در رابطه عاطفی خود می شوند . این زوج در صورت عدم توجه به این مورد مهم به مرور زمان دچار طلاق عاطفی و سرد شدن روابط شان شده و همچون دو هم خانه که اعتمادی به یکدیگر ندارند با هم زندگی خواهند نمود .

3-    بروز اضطراب و استرس: دروغگویی به خودی خود افراد را دچار اضطراب و استرس می نمایند ، حال تصور کنید مجبور هستید موضوعی را از همسر خود که تمامی لحظات را در کنار وی می گذرانید ، پنهان کنید . این مسئله باعث می شود تا فرد از بیان هر مسئله ای که به دروغ وی ارتباط دارد اجتناب کند و در اثر احساس استرس و اضطرابی که دارد مکالمات خصوصی خود با همسر اش را به حداقل برساند . حتی در بین چنین زوج هایی بروز اختلال اضطراب در فرد دروغگو بسیار دیده می شود .

4-    آسیب بر عزت به نفس : یکی دیگر از آسیب هایی که در دروغگویی در بین زوجین می توان مشاهده کرد ، آسیب به عزت نفس فرد می باشد . زیرا در این شرایط چیزی که فرد بیان می کند با چیزی که هست در تضاد بوده و این امر عزت نفس فرد را مورد هدف قرار داده و باعث رنج و فشار روانی بر وی می شود تا جایی که دست به تحریف حقیقت زده و خود آن را نیز باور کند .

5-    مشکل در تربیت فرزندان : این جمله بسیار معروفی می باشد که والدین دروغگو ، فرزندانی دروغگو نیز خواهند داشت . همانگونه که گفتیم دروغگویی معمولا در دوران کودکی شکل می گیرد و چنانچه فرد برای درمان مناسب آن اقدام ننماید در مقابل فرزند خود نیز اقدام به دروغگویی کرده و این عادت غلط را نیز به او آموزش می دهد .

نویسنده : غزاله البهشتی

  تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3