سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خشونت چه تاثیراتی بر سلامت روانی فرد و خانواده دارد ؟

مطالعات پژوهشگران در زمینه خشونت نشان داده زوجین و کودکانی که در محیط های پر تنش زندگی و رشد می کنند در زمینه عملکرد اجتماعی بسیار ضعیف هستند . 

مطالعات پژوهشگران در زمینه خشونت نشان داده زوجین و کودکانی که در محیط های پر تنش زندگی و رشد می کنند در زمینه عملکرد اجتماعی بسیار ضعیف هستند . عدم وجود آرامش و امنیت در محیط خانواده باعث بروز مشکلات جسمی و آسیب های روانی برای اعضاء خانواده می شود که این آسیب ها می تواند برای سال های طولانی آن ها را همراهی کرده و حتی کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی می کنند در بزرگسالی معمولا زندگی زناشویی موفقی ندارند و خشونت های خانگی در بین آنها بسیار دیده می شود . وقتی خانواده ای برای رفع مشکلات و مسائلی که ایجاد شده از گفتگو استفاده می کنند این توانایی را برای خود و کودکانشان فراهم می آورند تا در محیط های اجتماعی نیز با تعاملات مثبت رفتار کنند . افرادی که به مشاور روانشناس خوب مراجعه می کنند و از خشونت در خانواده خود رنج می برند معمولا فشار های روانی سنگینی را متحمل شده اند و دچار آشفتگی روانی می باشند . متخصصین خانواده را یکی از اصلی ترین معیار های شناخت مسائل و آسیب های روانی و اجتماعی می دانند .

انواع خشونت ها

-          خشونت جسمی : آن چیزی که به عنوان جرم و جنایت در همه افکار عمومی شناخته شده می باشد خشونت جسمی است . خشونت جسمی شامل ، کتک زدن ، اسید پاشی ، مشت زدن و ضرب و شتم می باشد که چنانچه جای ضربه ها قابل رویت باشد می توان از طریق مراجع قانونی قابل پی گیری می باشد .

-          خشونت لفظی : توهین و بی احترامی و طعنه های لفظی که باعث آسیب های روحی و روانی به افراد می شود را خشونت های لفظی می نامند . بسیاری از افرادی که دچار خشونت های لفظی شده اند در زمان صحبت با روانشناس خانواده از آسیب دیدگی شدید اعتماد به نفس رنج می برند و احساس حقارت شدیدی را تجربه می کنند .

-         خشونت روانی : افرادی که احساس می کنند در دام افتاده و احساس ناتوانی در تصمیم گیری و عملکرد دارند معمولا به خشونت روانی دچار هستند . سلامت روانی این افراد شدیدا در این شرایط در معرض خطر بوده و احتمال بروز اختلالات روانی همچون : اضطراب ، استرس ، وسواس و افسردگی ، در این افراد بسیار بالا می باشد . این افراد معمولا مورد تهاجم روانی قرار گرفته و عزت نفس آنها هدف قرار دارد . خشونت های روانی معمولا باعث گوشه گیری و دل مردگی در افراد می شود .   

-         خشونت جنسی : تعرض و تجاوز جنسی تنها مفهوم خشونت جنسی نمی باشد . معمولا زنان بیشتر دچار خشونت های جنسی حتی گاهی از طرف همسر خود قرار دارند . این زنان در جلسات مشاوره ازدواج عنوان می کنند که بسیاری از مواقع با وجود عدم تمایل به بر قراری رابطه جنسی مجبور به رفع نیاز های جنسی همسر خود شده و حتی گاهی مجبور به انجام اعمال جنسی نا متعارف هستند که آنها را دچار آسیب های روانی می کند .  هر فعالیت جنسی که به صورت اجباری و نا خواسته انجام گیرد را خشونت جنسی می نامیم .

-         خشونت اقتصادی : یکی دیگر از انواع خوشنت ها ، خشونت اقتصادی می باشد . اعمالی که باعث می شود فرد دچار فشار اقتصادی شده و از اشتغال به فعالیت کاری نیز منع شود ، خشونت اقتصادی گفته می شود . برخی از مردان ، همسر خود را برای آن که تحت تسلط خود قرار دهند از نظر مالی تحت فشار قرار می دهند و به آنها اجازه اشتغال نیز نمی دهند و از این طریق نظرات و خواسته های خود را تحمیل می کنند .

مهمترین عوامل بروز خشونت چیست ؟

1-    ناتوانی در کنترل خود : برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون : عدم موفقیت در کار ها ، شکست اقتصادی ، مشکلات روانی و مشکلات دوران کودکی ، دچار فشار های روانی می باشند که در زمان بروز خشم توانایی کنترل خشم خود را از دست می دهند . این افراد معمولا پس از بروز خشونت احساس گناه را تجربه می کنند .

2-    دشمنی و کینه توزی :  وقتی ناراحتی خود را بروز نمی دهیم در دراز مدت خشم و نفرت در ما جمع شده و باعث بروز کینه و دشمنی می شود . برخی از افراد تمام ناراحتی و کینه ای که از یک فرد دارند را به صورت ناگهانی به شکل خشونت های شدید بروز می دهند . در کلینیک روانشناسی خوب به افراد آموزش داده می شود تا مشکلات و ناراحتی های خود را به شکل مرحله به مرحله حل نمایند تا دچار بروز چنین خشونت های حادی نگردند .

3-    فعالیت زیاد جسمی و ذهنی : وقتی فرد از نظر ذهنی و جسمی به شدت تحت فشار بوده باشد و استراحت کافی نداشته باشد دچار خشونت های بالا می گردد . به عنوان مثال فردی که شب ها نیز بر روی فعالیت های کاری خود تمرکز می کند ، زمان کافی برای خواب نداشته و این بی خوابی باعث فرسایش جسمی و ذهنی وی می گردد و باعث می شود تا تحریک پذیری بسیار پایینی پیدا کند .

نحوه مقابله با خشونت

استفاده از مشاوره در زمانی که افراد خود متوجه بالا بودن خشونت در خود می گردند بهترین راه کار می باشد ، اما افرادی که قربانیان خشونت هستند بهترین کار برایشان کمک گرفتن از مراجع قانونی می باشد که آنها را مورد حمایت قرار دهند . هر چند این افراد به دلیل آسیب های روحی و روانی که دیده اند بهتر است از یک متخصص روانشناس برای درمان کمک گیرند تا آسیب های روانی آنها باعث از بین رفتن باقی زندگیشان نیز نگردد . ضرورت استفاده از مشاور ازدواج در این شرایط می تواند بسیار مفید باشد که افراد پیش از ازدواج متوجه چنین ویژگی های شخصیتی در طرف مقابل بشوند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه