سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر فیلم ترسناک بر جسم و روان

بسیاری از افراد بی آن که خود بدانند به دیدن فیلم های ترسناک بسیار علاقه مند هستند و آن را به دیگر ژانر ها ترجیح می دهند . 

بسیاری از افراد بی آن که خود بدانند به دیدن فیلم های ترسناک بسیار علاقه مند هستند و آن را به دیگر ژانر ها ترجیح می دهند . دیدن فیلم های ترسناک تاثیرات زیادی بر روان افراد دارد که به دلیل تغییرات هورمونی و بیولوژیکی می باشد که در زمان ترس در بدن اتفاق می افتد . ترس ناشی از دیدن فیلم های ترسناک تاثیرات متفاوتی بر افراد دارد . برخی افرادی که به کلینیک مشاوره مراجعه می کنند ، عنوان می کنند که پس از دیدن فیلم های ترسناک انرژی روانی آنها افزایش می یابد و احساس آرامش بیشتری می کنند . باید توجه داشت برخی از افرادی که تجربیات وحشتناکی همچون تصادف یا حادثه در زندگی داشته اند معمولا کمتر از دیگران دچار ترس می شوند اما افرادی که زندگی یکنواختی داشته و یا والدینی ترسو دارند ، بیشتر از سایرین دچار ترس و و حشت ناشی از دیدن فیلم های ترسناک می شوند و دیده شده این افراد در صورت تماشای این فیلم ها دچار بی خوابی و فشار های زیادی می گردند .

بسیاری از افراد معتقد هستند که افرادی که به فیلم های ترسناک علاقه دارند دچار اختلالات روانی هستند . اما این افراد با استفاده از مراکز خوب مشاوره غیر حضوری می توانند دریابند که علاقه افراد به فیلم های ترسناک نسبت به دیگر افراد همچون علاقه افراد به چای و برخی دیگر به قهوه می باشد و لذت بردن از دیدن فیلم های ترسناک به تنهایی نشان اختلالات روانی در فرد نمی باشد . یکی از دلایل علاقه به فیلم های ترسناک را می توان مشاهده شرایطی دانست که خود به آن دچار هستیم . وقتی افراد در شرایطی خود را تنها می بینند ، دچار غم و اندوه می گردند اما وقتی شرایط شدید تری را در فیلم مشاهده می کنند و ترس و وحشت را در بازیگران آن می بینند احساس می کنند تنها خود در تجربه حالت های هیجانی ، تنها نیستند . در مواردی دیده می شود افراد برای دریافت حس قدرت به سراغ دیدن فیلم های ترسناک می روند . مغز آنها نیاز دارد تا با این مسئله رو به رو گردد که فرد شجاع و قوی است . از همین جهت ، فرد برای آن که شجاعت خود را به چالش بکشد به سراغ دیدن فیلم های ترسناک می رود .

4 دلیل شایع برای علاقه به فیلم های ترسناک

1-     افزایش اعتماد به نفس : دیدن فیلم های ترسناک این احساس را در افراد ایجاد می کند که چنانچه در زندگی واقعی با شرایطی مشابه رو به رو گردند می توانند با آن مقابله کنند و حتی گاهی تصور می کنند که توانایی آن را دارند که از قهرمان فیلم بهتر عمل کنند . چنانچه شما پس از دیدن فیلم های ترسناک به جای احساس قدرت احساس ضعف شدید می کنید ، پیشنهاد می شود از شماره مشاوره تلفنی خوب استفاده نموده تا از زمینه روانی خود نسبت به این مسئله آگاه گردید .

2-    ژنتیک : بخشی از علاقه به فیلم های ترسناک به ژنتیک افراد باز می گردد . آدمیان از دیر باز افرادی بوده اند که برای حفظ بقاء خود مجبور به مقابله با خطرات فراوان می شدند . این احساس ممکن است در اثر تغییرات ژنتیکی برای برخی از افراد کم رنگ تر شده و برای برخی از افراد به شکل پر رنگ تری دیده شود .

3-    افزایش میزان همبستگی : تحقیقاتی که در مراکز مشاوره انجام شده نشان می دهد افرادی پس از دیدن فیک های ترسناک میل بیشتری به همبستگی با یکدیگر پیدا می کنند و دلیل آن احساسی می باشد که میل دارند در شرایط مشابه تنها نباشند . البته افزایش هورمون های تحریک کننده نیز که در زمان دیدن فیلم های ترسناک فعال می شوند در این مسئله بی تاثیر نیست .

4-    درگیر شدن ذهن : بسیاری از افراد تنها از سر علاقه به مشاهده این فیلم ها نمی پردازند بلکه این کار را برای مشغول نمودن ذهن خود از دغدغه های روانی که بر آنها فشار می آورد انجام می دهند . این افراد معمولا از فشار های روانی و اجتماعی زیادی رنج می برند که توانایی کنترل ذهن خود را برای جلوگیری از عدم فکر کردن به آنها مسائل را ندارند . دیدن فیلم های ترسناک باعث می شود تا تمرکز آنها از مشکلات به سوی فیلم تغییر یابد . استفاده از تلفن مرکز مشاوره خانواده برای حل مشکلات می تواند انتخاب بهتری نسبت به فرار این افراد از افکار باشد .

فواید دیدن فیلم های ترسناک چیست ؟

-         بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2012 دیدن فیلم های ترسناک باعث افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری ها خواهد شد . این تحقیقات به افرادی که تمایلی به تحرک ندارند کمک کرده تا با تغییراتی که دیدن فیلم های ترسناک در بدن آنها ایجاد می کند ، به لاغری خود کمک کنند .

-         دیدن فیلم های ترسناک می تواند باعث شود تا ضربان قلب افراد افزایش یافته و تحریکات بیشتری را انجام دهد که این تحریکات که در اثر ترس ایجاد می شود باعث بهبود گردش خون در بدن می شود . باید توجه داشت افرادی که خیلی ترسو هستند و یا دچار مشکلات قلبی می باشند با دیدن فیلم های ترسناک احتمال خطر سکته برای آنها متحمل می باشد .

-         یکی دیگر از فواید دیدن فیلم های ترسناک افزایش حواس افراد می باشد . افرادی که به فیلم های ترسناک علاقه دارند معمولا از حواس خود برای درک محیط بیشتر استفاده می کنند تا به محض احساس خطر به آن واکنش نشان دهند . مثلا استفاده از جلوه های ویژه و محیط های تاریک در فیلم های ترسناک باعث می شود تا افراد از حس بینایی و شنوایی خود در دیدن این فیلم ها بیشتر استفاده کرده و باعث تقویت آن می گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3