سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات عمل های زیبایی بر اعتماد به نفس

عمل های زیبایی امروز در بین مردم برای افزایش اعتماد به نفس بسیار رواج یافته است .

 

عمل های زیبایی امروز در بین مردم برای افزایش اعتماد به نفس بسیار رواج یافته است . برخی از این عمل ها در کنار زیبایی جنبیه درمانی دارند مثل : برداشتن پف زیر چشم برای بهتر شدن بینایی یا جراحی بینی برای از بین رفتن پلیپ . اما عمده این عمل های زیبایی تنها برای داشتن ظاهری زیبا تر می باشد . بسیاری از کسانی که عمل زیبایی در آنها به شکل اعتیاد شده است امروزه طی روانکاوی عنوان می دارند که این عمل ها را برای افزایش اعتماد به نفس خود انجام داده اند . این افراد توانایی پذیرش چهره و اندام خود را ندارند و به همین علت نیز تصور می کنند که افراد دیگر آنها را نمی پذیرند . بسیاری از این افراد تمایل دارند تا چهره ای زیبا و مورد پسند برای اطرافیان خود به تصویر بکشند . افرادی که عمل زیبایی انجام می دهند پس از این عمل با اعتماد به نفس بیشتری به زندگی ادامه می دهند و موفق تر هستند زیرا احساس بهتری نسبت به خود دارند .

عمل های زیبایی زندگی زوجین را نیز تحت تاثیر گذاشته است . بسیاری از زنان و مردان برای آن که طرف مقابل خود را بیشتر تحت تاثیر زیبایی و جوانی خود قرار دهند دست به عمل های زیبایی می زنند که پس از مدتی نه تنها آنها را تبدیل به آدم های شاد تری نمی کند بلکه احساس می کنند به خاطر طرف مقابل از خود واقعی دور شده اند . این افراد در مرکز مشاوره طلاق درباره احساس انزجاری که از خود و طرف مقابل در آنها ایجاد شده صحبت می کنند و معمولا احساس می کنند از زندگی گذشته خود احساس بهتری داشته اند .

با وجود آن که جراحی های زیبایی معمولا نباید برای بهبود روحیه یک فرد انجام گیرد اما متاسفانه امار نشان می دهد که بسیاری از افراد برای رهایی از حس تحقیر شدن توسط دیگران و داشتن ظاهری زیبا دست به جراحی زیبایی می زنند . یکی از پر طرفدار ترین جراحی های زیبایی ، جراحی بینی می شود . بسیاری از افراد به دلیل کجی بینی ، افتادگی یا داشتن برآمدگی بر روی بینی دست به عمل جراحی می زنند . در واقع تمام این جراحی ها به منظور زیبایی می باشد اما دلیل اصلی جراحی بینی برای داشتن چهره ای زیبا می باشد زیرا صورت به عنوان اولین بخشی که می تواند نظر اطرافیان را به خود جلب کند برای بسیاری از افراد مورد اهمیت است . بسیاری از این افراد پس از جراحی احساس بهتری به خود دارند و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور می یابند .

بر اساس نظر روانشناس مشاور این حقیقت قابل انکار نیست که حراجی زیبایی بر اعتماد به نفس افراد تاثیر می گذارد ، در واقع جراحی نه تنها بر اعتماد به نفس افراد تاثیر می گذارد بلکه بر خلق و خوی آنها نیز تاثیر گذار است . برخی از افراد پس از جراحی زیبایی دچار خودشیفتگی فراوانی می شوند و احساس می کنند همه اطرافیان باید بابت زیبایی که آنها داردند آنها را ستایش کنند . بیشتر این افراد را جوانان تشکیل می دهند که به دلیل نداشتن چهره ای زیبا ، سالها دچار خود کم بینی و تحقیر شدن توسط دیگران قرار گرفته اند .

آیا افسردگی پس از جراحی زیبایی حقیقت دارد ؟

بله برخی از افراد پس از جراحی زیبایی دچار احساس افسردگی می شوند ولی اغلب اوقات افراد به دلیل سختی این عمل ها چند روزی احساس کسالت داشته که رفع می شود . بروز افسردگی در افرادی که سابقه اخلال افسردگی دارند پس از جراحی زیبایی ، بسیار بیشتر از افراد دیگر است . معمولا جراحان زیبایی در زمان برنامه ریزی برای جراحی از افراد درباره سابقه سلامتی جسمی و روانی افراد از آنها سوال می کنند و چنانچه فرد سابقه مصرف داروی اعصاب خاصی را داشته باشد از وی می خواهند تا پیش از عمل از داروهای گذشته خود استفاده کنند تا عوارض بیهوشی برای جراحی از آنها گرفته شود و چنانچه این عمل کارساز نباید به آنها پیشنهاد می شود تا از مرکز مشاوره تلفنی استفاده کنند تا بتوانند احساسات منفی خود را کنترل نمایند . این موضوع برای افرادی که پس از جراحی نباید تغییر فرم در چهره داشته باشند و یا گریه کنند بیشتر تاکید می شود تا بتوانند آرامش روحی خود را حفظ کنند .

عمل جراحی زیبایی برای افزایش اعتماد به نفس ، به تنهایی کفایت می کند ؟

اعتماد به نفس واقعی در هر فرد از درون او ایجاد می شود . با وجود این که زیبا تر کردن چهره و بدن تاثیر زیادی رد اعتماد به نفس دارد اما اگر فرد برای حفظ این اعتماد به نفس ، تلاش و کوشش نکند پس از مدتی احساسات ناخوشایند گذشته وی باز می گردد . در واقع عمل زیبایی به تنهایی برای افزایش اعتماد به نفس کفایت نمی کند ، چه بسا افرادی بوده اند که پس از انجام عمل جراحی زیبایی احساس خوبی نسبت به اندام یا چهره خود نداشته اند . باید در نظر داشت همه جراحی های زیبایی درست از آن در نمی آیند و نمی توانند خواسته های فرد را برآورده کنند ضمن آن که توجه زیاد به ظاهر و انجام جراحی های زیبایی متعدد تمرکز فرد را از شناخت خود و بهبود توانایی های درونی ، برداشته و آن را تنها در ظاهر خلاصه می کند . بسیاری از افراد از کسانی که جراحی های زیبایی زیادی انجام می دهند دوری می کنند زیرا در واقع احساس می کنند نمی توانند به درونیات این فرد دست پیدا کنند ضمن آن که فردی که خود را نپذیرفته توانایی پذیرش افراد دیگر را نیز نخواهد داشت .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3