سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وجود بدبینی در خانواده چه تاثیراتی بر روابط بین زوجین و تربیت فر

بدبینی و بدگمانی به معنای آن است که درباره افراد خیال و یا گمان های نا روا داشتن به اندازه ای که آن را حقیقت دانند .

بدبینی و بدگمانی به معنای آن است که درباره افراد خیال و یا گمان های نا روا داشتن به اندازه ای که آن را حقیقت دانند . وجود بدبینی در زندگی مشترک باعث صدمه زدن افراد به یکدیگر و از بین رفتن علاقه و عشق بین زوجین می گردد . در کلینیک روانشناسی بر این باور هستند که هیچ چیز به اندازه بدبینی باعث بر هم خوردن زندگی مشترک نیست . فردی که دچار بدبینی می باشد احساس می کند چیزهایی می بیند و یا می شنود که حقیقت ندارد . این افراد احساس می کنند همواره اتفاقاتی می افتد که آنها از آن اطلاعی ندارند و چیزی که مشاهده می کنند تمام واقعیت نیست . بدبینی به دو صورت اتفاق می افتد . برخی از افراد در طول زندگی دچار بدبینی می گردند . بدبینی در این افرد در طی مرور زمان و طی یک حادثه ایجاد می گردد ولی برخی از افراد این حالت روانی را به شکل ریشه ای داشته اند . دکتر روانشناس به این افراد پارانوئید می گویند . افراد با اختلال پارانوئید میزان بدبینی را تا حدی که تبدیل به ترس و وحشت شود ادامه می دهند .

پیشنهاد مشاوره خانواده در زمان ایجاد شک و بدبینی به زوجین چیست ؟

روانشناس خانواده در مرکز مشاوره این حق را برای زوجین قائل هستند که زمانی نسبت به مسائل بین خود و همسر دچار بدبینی گردند . اما افرادی که با مشاور خانواده همراه هستند یاد می گیرند تا چگونه این بدبینی را نسبت به شریک زندگی خود تحت کنترل قرار دهند . سوال کردن درباره مسئله ای که فرد را دچار بدگمانی کرده باعث می شود تا فرد در ذهن خود داستان سرایی نکرده و پاسخ را ابتدا بیابد . بدبینی به آن معنا می باشد که فرد نگران است اتفاقی که نمی خواهد بیوفتد . این ترس باعث ایجاد فشار بر افراد و ایجاد موقعیت بحرانی برای افراد می گردد .

مشاوره ازدواج  به افراد پیشنهاد می کنند تا در مکالماتی که یکی از زوجین دچار بدگمانی شده است از بازی کردن با کلمات بپرهیزند و مکالمه مستقیم را درباره موضوع مورد بحث دنبال کنند . استفاده از حساسیت های طرف مقابل در بحث مورد گفتگو بسیار آسیب رسان می باشد و باعث می شود تا افراد از موضوع اصلی فاصله بگیرند . از موضوعاتی که عوامل اصلی ایجاد شک و تردید بین زوجین می شود می تواند به موارد زیر اشاره نمود :

-         گاهی وجود علاقه شدید در بین زوجین باعث بروز شک و تردید می گردد . وقتی یکی از زوجین بر شدت علاقه اش افزوده می گردد از صحبت کردن و یا فعالیت های اجتماعی طرف مقابل دچار ترس و نگرانی می گردد که مبادا روزی فرد با رشد اجتماعی تصمیم به ترک وی بگیرد . در این حالت فرد دچار بدگمانیی نسبت به تمامی عمل های طرف مقابل خود می گردد و چنانچه پاسخ های مناسب را دریافت نکند ، ذهن وی شروع به پردازش داستان می کند .

-         تربیت زوجین نقش بسیار زیادی در بروز بدگمانی در زندگی مشترک خواهد داشت . زوجی که برای مشاوره پیش از ازدواج به مرکز روانشناسی مراجعه نکرده و به تناسبات خانوادگی اهمیتی نمی دهند معمولا پس از مدتی دچار مشکلاتی از این دست با یکدیگر می گردند . خانواده هایی که توجه به نکات منفی بیش از نکات مثبت مورد توجه است معمولا فرزندانی با این ویژگی تربیت خواهند کرد که در زندگی مشترک خود نیز از این الگو پیروی می کنند .

-         گاهی نیز مشاور ازدواج مشاهده می کند که استفاده زوجین از مشورت دوستان و یا نزدیکانی که نسبت به زندگی زوج دچار حسادت هستند آنها را به سمت بدگمانی پیش می برد . استفاده نا مناسب از مشاوره با افراد غیر متخصص می تواند باعث شود تا زوجین نسبت به یکدیگر غربیه شده آن صمیمیتی که لازمه زندگی مشترک می باشد را با یکدیگر نداشته باشند .

-         در مواردی نیز روانشناس ازدواج ریشه ایجاد شک و بدبینی را عدم تطابق زوجین با یکدیگر می دانند . بسیاری از زوجین پس از ازدواج و پس از آن که آن شور و هیجان اولیه خود را از دست دادند متوجه تفاوت هایی که در نگرش به زندگی و سبک آن دارند با یکدیگر می گردند . این زوجین به مرور زمان به دلیل احساس شکست در انتخاب شریک زندگی مناسب به احساس بدگمانی روی می آورند .

تاثیرات بدبینی بر کودکان

نقش و اهمیت خانواده بر هیچ کسی پوشیده نیست . خانواده به عنوان اولین الگوی تربیتی هر فرد می تواند آموزه های مناسب و یا نا مناسبی را با خود همراه داشته باشد . بهترین مشاور خانواده همواره به والدین پیشنهاد می دهد تا با ایجاد احساس امنیت و ارامش اجازه ندهند تا این ویژگی بد رفتاری به کودکان نیز انتقال یابد . مادر به عنوان نزدیک ترین فرد به کودکان همواره باید به گونه ای رفتار نماید که فرزندان نسبت به خانواده احساس اعتماد پیدا کرده و درباره تمامی مسائل خود با آنها گفتگو کنند . فشار وارد کردن و کنترل شدید کودکان می تواند باعث شود تا کودکان با پیشرفت در دروغگویی تلاش نمایند نسبت به بدگمانی والدین فائق آیند . این مسئله در دراز مدت باعث آسیب به سلامت روانی کودک شده و نیاز کودکانی که در این خانواده ها رشد می کنند به روانشناس کودک و نوجوان برای جلوگیری از آسیب های جدی تر بسیار عیان است .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3