سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه حال خوب را تجربه کنیم؟

چگونه حال خوب را تجربه کنیم ؟

برای این که در زندگی موفق باشید توجه کردن به برخی فاکتور ها و رعایت کردن آن ها ضروری است از آن جا که تنش و اضطراب در زندگی روزمره زیاد است برای جلو گیری از آسیب های ناشی از آن نیز مفید خواهد بود و سلامت روان و زندگی با کیفیتی خواهید داشت. پس به موارد زیر توجه کنید.

تفکر بی ثمر را کنار بگذارید :

در این نوع افراد به رویداد ها و اتفاقات نگاه منفی دارد و آن ها را در تفکر روزمره خود جای داده است برای مثال ممکن است همیشه خود را آدم جذابی می دانسته اید تا که رابطه تان با فرد مورد علاقه تان قطع می شود و بعد از آن نتیجه می گیرید که دوست داشتنی نیستید .

باور های بی ثمر را حذف کنید :

مرکز مشاوره خوب تاکید می کند باور شما راجع به خودتان برگرفته از نگاه های مطلقی است که در دوران کودکی شکل گرفته اند و آن ها را حقیقت فرض کرده اید . برای مثال ممکن است بگویید من آدم خود خواهی هستم و یا هرگز زندگی موفقی نخواهم داشت .

پذیرش؛

برای این که بتوانیم از خشم خود رها شویم باید با مفهوم پذیرش آشنا شویم و به شیوه ای واکنش به خشم را یاد بگیریم . ابتدا مفهوم پذیرش را توضیح می دهیم . دو نوع پذیرش وجود دارد . یکی از آن ها تسلیم و از دست دادن است و دیگری اقدام کردن . برای کنترل کردن خشم ما با مورد اول نمی توانیم موفق شویم . با مفهوم پذیرش به شکل دوم به عنوان شفقت می باشد . طبق نظر روانشناس تهران شفقت با ذهن و قلب نسبت به خشم و کینه ی درونی و بر قراری ارتباط با آن ها در لحظه ی حال مرتبط است . شما این کار را با رها کردن کشمکش با تجربه ای درونی از خشم ، کینه و آزردگی انجام می دهید . زمانی که به شکل مهربانانه ای با افکار و احساسات نا خواسته ی مرتبط با خشم ، بدون این که سرکوبشان کنید ، برخورد کنید ، تغییرشان دهید یا بر اساس آن ها اقدام کنید ، اجازه می دهید هر جا که هستند همان جا باشند .

زندگی در حال:

بیشتر ما انسان ها ذهنمان در گیر اتفاقات گذشته یا پیش پیش بینی آینده است که زمان حال بدون توجه ما به آرامی از کنارمان می گذرد و به گذشته تبدیل می شود . بهترین مشاور خانواده می گوید تمرکز حواس به طور کلی موجب جلب توجه شما به لحظه ی کنونی زندگی است و بدون قضاوت این که آیا حال ، شاد ، غمگین ، خوب ، بد و ... است ، ما را تشویق می کند که هر لحظه را با تمام وجود و با تمرکز کامل حواس زندگی کنیم ، حتی لحظات دردناک و نا خوشایند را .

تمرکز حواس شیوه ی برخورد با زندگی است و می تواند از این شیوه بسیاری از مسائل مربوط به مدیریت بحران را ارائه دهد تا رویداد های اطرافمان را لحظه به لحظه با آرامش و حضور ذهن مشاهده کنیم و بپذیریم . مطالعات مرکز مشاوره خوب نشان می دهد ممکن است ساده به نظر برسد ، ولی ذهن خستگی ناپذیر و قضاوت گر ما این کار را برایمان دشوار می کند . این نوع تمرین به ما کمک می کند که در لحظه ی حال باشیم و توازنی در ذهن ایجاد می کند که توانایی پاسخ گویی و واکنش ما را در برابر بسیاری از موقعیت های مختلف زندگی افزایش می دهد . این نوع ذهن آگاهی می تواند ارامش و اطمینان و دلگرمی را بیشتر کند و توانایی رویارویی با مسائل مختلف را در ما افزایش می دهد و کمک می کند که بسیاری از محرومیت ها و درد ها و ... را همانگونه که هست ، بپذیریم .

به عزت نفس خود اهمیت دهید.

برای این که یاد بگیرید چطور در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید با طرز کار ذهن آشنا شوید . وقتی دمغ و شکاک می شوید ، دیگران می گویند مثبت فکر کن ولی به همین سادگی نیست ! بهترین مشاور خانواده می گوید جوابی که به این افراد داده می شود این است که اگر بتوانم این کار را می کنم . و گاهی هم به حرفشان گوش می دهید . افکار بی ثمری که درباره رویداد ها داریم یا باور های اشتباهی که سال ها است همراه ما هستند ، عزت نفس ما را کم می کنند . وقتی افکار ما با باور های اساسی ما راجع به خودمان تناقض صریح و مستقیم دارند ، قابل قبول به نظر نمی رسند . این باور ها لزوما درست نیستند و ما فکر می کنیم که صحیح هستند و مشکل همین جا است . بر اساس توصیه قدیمی ، تا وقتی عزت نفس شما پایین است ، مثبت اندیشی فایده ای ندارد . بررسی مجدد اعتبار افکار و باور مندی به مثبت تر شدن فکر و افزایش عزت نفس ، بیشتر کمک می کند

 .