سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی از سوی مرکز مشاوره که باعث ضعف در رابطه می شوند چیست؟

 

حتی اگر ازدواج با عشق رمانتیک شروع شود، در زندگی روزهایی که همراه با اوج احساس نومیدی و موفقیت باشد وجود دارد. زوج هایی که موفق هستند این مسئله را می دانند و آموخته اند چگونه سختی ها، پستی و بلندی های زندگی را طی کنند. در ازدواجی که همه مسائل مطرح می شوند مشکلات بدون این که برای زن و شوهر دردسرساز باشد به راحتی حل می شود. آن ها راجع به مشکل با یکدیگر صحبت می کنند و می دانند که سرانجام به راه حل قابل قبول دست می یابند، مثل تربیت فرزندان، یا گذراندن تعطیلات، زمانی که زوجین نمی توانند به راحتی حرفهایشان را به هم بزنند، پس از مدتی احساس دوری از هم می کنند و نسبت به یکدیگر احساس خشم و نومیدی می کنند و مشکلاتشان حل نمی شود و شرایط روز به روز دشوار تر می شود. برخی از مسائل هستند که می تواند حال شما را د رابطه بد تر کنند و نا امیدی و ناکامی را بیشتر کنند که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

مقصر جلوه دادن طرف مقابل

 

تحقیقات مرکز مشاوره نشان می دهد برقراری ارتباط، پایه و اساس هر رابطه خوب است و وقتی که در ارتباطی، نارضایتی پیش می آید ، لحن و صحبت و کلماتی که استفاده می کنید باعث می شود که به رابطه شما ضربه بخورد. اگر شما با زبان انتقادی و متهم کننده صحبت کنید، به نظر می رسد که می خواهید حالت تدافعی به همسر یا فرد دیگر بگیرید. پیام شخصی و تاثیرات آن در ارتباطات شما باعث می شود که شما و همسرتان در هیچ موردی مقصر و یا متهم نکنید. و با استفاده از این روش شما به وضوح چگونگی احساس خود را در موارد خاص به وضوح بیان کنید یعنی به جای این که جمله ی خود را با تو شروع کنید با گفتن من جمله را شروع کنید. ولی این را بدانید که شما سریع نمی توانید به نتیجه برسید بلکه باید پیوسته آن را تمرین  و مرور ذهنی کنید. زمانی که شما تمام صحبت هایتان را با گفتن تو آغاز می کنید حالت دفاعی می گیرید ولی زمانی که با گفتن من شروع می کنید در واقع هم احساسات خود را نشان می دهید و هم رابطه را به آرامی بهبود می بخشید.

سهل انگاری کردن

روانشناس می گوید افراد معمولا ترجیح می دهند کار سخت را انجام ندهند و تغییر نکنند افراد معمولا الگوهای اشتباه رفتاری که از گذشته دارند و ایجاد رابطه سالم را برایشان دشوار می کند ولی باید به آن ها رسیدگی شود. برای افرا بسیار ساده است که از تغییرهای سخت و ناراحت کننده اجتناب کنند و تمام تقصیر ها را سر طرف نقابل بیندازند و او را سرزنش کنند ولی سهل انگاری هرگز رابطه ای دلخواه ما را برایمان فراهم نمی کند . در ابتدا باید بفهمیم که خودمان چه سهمی از مشکل داریم تا سپس بتوانیم عامل بهبود زندگی کس دیگری بشویم. وقتی هنوز به رفتارهای کسی واکنش منفی نشان می دهیم، نمی دانیم که آیا او می تواند و می خواهد که تغییر کند یا خیر. یعنی ما هنوز بدی را بدی جواب می دهیم و بخشی از یک الگوی رفتار مخرب هستیم. برای ارتباط داشتن با افراد سالم، ابتدا باید خودمان به فردی سالم تبدیل شویم.

 

نا آگاهی خودآگاهی و نا خود آگاهی:

مشاور ازدواج تاکید می کند خود آگاهی شامل تمام محتوای روانی است که از آن ها با خبریم و می توانیم به اراده خودمان کنترل و هدایتشان کنیم. ما موقعی آگاهانه رفتار می کنیم که بتوانیم خودمان را با شرایط در حال تغییر وفق دهیم و رویداد هایی که در گذشته رخ داده اند، رویدادهایی که در حال حاضر رخ می دهند و آن هایی که ممکن است در آینده رخ دهند، تشخیص دهیم و از هم متمایز کنیم. مشاور ازدواج در این زمینه می گوید ما رویداد ها را به صورت طیف های متفاتی می بینیم نه صرفه به صورت سیاه و سفید. ما می توانیم روی گذشته تعمق کنیم در زمان حال عمل کنیم و یا آینده را پیش بینی کنیم و برنامه ریزی کنیم و در عین حال از روابط بین حال و گذشته و اینده باخبر شویم.

انعطاف نا پذیری:

انعطاف ناپذیری می تواند از دو راه مهم متجلی شود. از طریق عباراتی نظیر همیشه، هرگز و همچنین هیچ چیز و به جز. زمانی که ما از اصطلاح همیشه یا هرگز استفاده می کنیم، بخش نا خودآگاه وجودمان در حال حرف زدن است. مانند ((تو همیشه دروغ می گویی)) به جای(( تو اغلب دروغ میگویی)) در این عبارت هیچ اشاره ای به همیشه و هرگز نشده است وقتی که ما دقیقا می دانیم که چه می خواهیم بگوییم و آگاهانه رفتار می کنیم، گفته هایمان حاوی احتمالات هستند و ما به طور واضح از کلمات مختلفی مانند گاهی، اغلب و ... استفاده می کنیم.ولی این ها دردسر ساز هستند و به همین دلیل باید نسبت به این گونه خطاهای شناختی آگاه باشی که اغراق و بزرگنمایی و تعمیم دادن و .. را کنار بگذارید. برای کسب مهارت های لازم در این زمینه با مرکز مشاوره در ارتباط باشید.