سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا همه به مشاوره و روان درمانی احتیاج دارند؟

 

مشاوره فردی فرایندی است که بر رشد و تغییر تمرکز دارد. صحبت کردن در مورد مسائل و درک احساسات راهی برای آگاهی بیشتر از منبع احساسات دردناک است. این آگاهی فرد را قادر می سازد تا در زندگی گزینه هایی را درک کنیم . دکتر مشاور به فرد کمک میکند تااو  با یافتن راه هایی برای مقابله با احساسات، رفتارها، روابط و چالش های زندگی تلاش کند .

گاهی اوقات افراد به دلیل ناتوانی درمراجعه به مرکز روانشناسی می توانند از امکانات مرکز مشاوره استفاده کنند و مشکلات خود را مطرح کرده و به حل مسائل بپردازند.

اهداف مشاوره فردی

به طور کلی، هدف مشاور روانشناس در مرکز مشاوره خانواده این است  که به بهداشت روان افراد تمرکز می کند. و به مراجعان کمک می کند که درمان شوند، رشد کنند و به سوی زندگی سالم تر حرکت کنند. مشاوره خوب اهداف خاصی برای درمان افراد تعیین میکند . مشاوره روانشناسی می تواند الهام بخش تغییر یا بهبود کیفیت زندگی باشد. افراد ممکن است برای کمک به مسائلی که سخت به نظر می رسند به دنبال درمان باشند . فراوانی و مدت درمان بستگی به میزان پیشرفت افراد در درمان  و نیاز های افراد و اهداف مورد نظر دارد.   

به افراد اجازه می دهد تا باور ها ، احساسات و رفتار های خود را بیان کنند و جنبه هایی از زندگی خود را که می خواهند تغییر دهند ، اهداف شخصی خود را تعیین کنندو به تغییر دلخواه بپردازند. مشاوره به چندین عامل مثل ماهیت مشکل و نوع نگرانی های فرد بستگی دارد. و ارتباط روانشناس با فرد پیوندی است که باعث رشد شخصی و اعتماد می شود.

بعضی از علل رایج که روانشناس خانواده و روانشناس قبل از ازدواج مطرح کرده است:

اضطراب ، حالت افسردگی، مدیریت استرس ، قادر به دستیابی به عملکرد مطلوب در دانشگاه ها، ورزش، و یا سایر فعالیت ها نیست، مشکلات دوستی/ روابط ، نگرانی های حرفه ای/ علم ، مساِل خانوادگی درک خود و.

مراکز روانشناسی و روانپزشکی در تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات مانند

اختلال افسردگی

اختلالات اضطرابی

اختلال وسواسی جبری و اختلالات مرتبط

و همچنین مدیریت خشم و استرس و ... نقش دارند

آیا به مشاور روانشناس نیاز دارید یا خیر ؟

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده قواعد دقیق و مشخصی نداریم که نشان بدهند مردم چه موقع باید نزد روان درمانگر بروند . ولی برای اینکه تا حدودی بفهمید آیا باید نزد دکتر روانشناس در مرکز  مشاوره خوب بروید یا خیر ، ببینید آیا حالات زیر را دارید.

نارا حت و دمغ بودن ، کم بودن عزت نفس ، احساس اینکه دیگران شما را درک نمی کنند. ، داشتن اضطراب به حدی که کار کردن برایتان دشوار باشد ، تمرکز نداشتن روی تکالیف درسی ، تنهایی و نداشتن زندگی اجتماعی و اوقات فراغت ، ترسیدن از چیز هایی که می دانید نباید بترسید ، شنیدن صداهایی که به شما می گویند کاری انجام دهید ، می دانید که مشکل دارید و نمی توانید با کسی در میان بگذارید. اگر که هر کدام از حالات بالا را دارید باید به فکر انتخاب روانشناس در مرکز مشاوره باشید که صلاحیت کافی برای حل مشکل شما را داشته باشد.

روان درمان چیست؟

یکی از اهداف مهم روان درمانی از بین بردن و کمتر کردن رنجی است که بیمار می کشد ، برخی از محدودیت ها وجود دارد که باعث ایجاد این درد و رنج در فرد شده است و در نتیجه ی آن با بر طرف کردن آن ها می توان شرایط بهتری را برای فرد رقم زد . اما در این میان برخی از شرایط وجود دارد که جلوی رسیدن به این هدف را می گیرد . روان درمانی می تواند الگو های غلط بین فردی و اجتماعی را تشخیص داده و راه صحیح آن را نیز بیان کند . و در اخر این که روان درمانی می تواند در تقویت رشد و تکامل جنبه های سالم و مثبت شخصیت نقش بسیار بارزی داشته باشد . به عبارتی کمک می کند تا استعداد های خود را بشناسد و از آن ها موثرترین استفاده را نماید و طرز فکر خوبی نسبت به زندگی داشته باشد و همچنین بتواند ارتباط بهتری را با اطرافیان و نزدیکان خود داشته باشد. در این میان برخی از اختلال ها قابل درمان نیستند ولی می توان با کنترل علائم با روان درمانی یا دارو درمانی آن ها را به وضعیت بهتری هدایت کرد تا عملکرد آن ها به میزان زیادی افت نکند. در هر حالت استفاده از امکانات روانشناسی امروزه و در جامعه و فشار ها الزامی است و بهبودشرایط زندگی افراد را به همراه خواهد داشت.