سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه خشم را در خانواده مان کنترل کنیم تا آسیب نبینیم؟ راهنمایی

 

 خشم از احساس های جهانی می باشد که به طریق مختلف بر زندگی ما تاثیر می گذارد . اما همیشه گفته می شود که خانواده باید محل آسایش و آرامش باشد ، محل آرامش مکانی است که بتوانیم از استرس ها و فشار ها که در محیط وجود دارد به آن پناه ببریم اما ما عوض این کار نسبت به نزدیک ترین افراد خانواده مان خشمگین می شویم و سبب کشمکش های بسیار میان افراد می شود. 

مسائلی از بد رفتاری در خانواده ها اتفاق می افتد شامل خشونت خانگی ، بد رفتاری با کودکان که مورد سوء استفاده ی عاطفی ، جسمی و یا جنسی قار می گیرد و خشونت مقرر نوجوانان می باشد موارد گفته شده ماهیتی تکرار شونده دارند و الگویی ویژه وجود دارد که رفتار نا مناسب ، دوره های آرامش نسبی ، و دوره های پشیمانی و تعهد به متوقف شدن سوء استفاده را شامل می شود و در اکثر اوقات دوباره تکرار می شود و باز می گردد.

جرا عصبانی می شویم؟

در بحث مشاوره ازدواج خشم و عصبانیت هدفش تغییر رفتار دیگری است و معمولا نتیجه ی عکس می دهد . طرف مقابل مقاومت می کند و به خاطر رفتار عصبانی شما سرکش می شود . عصبانیت مداوم والدین از یکدیگر یا از بچه ها ، ان ها را بسیار دلسرد می کند.   

اما برای کنترل این خشمتان چه کارهایی می توانید بکنید تا به خودتان و دیگری آسیبی نزنید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که می تواند مفید باشد.

دفعه ی بعدی که از دست کسی عصبانی شدید از خود بپرسید که چرا این مسئله مرا عصبانی میکند؟ زیر احساس خشم چه احساسس پیدا می کنم؟ آیا احساس رنجش دارم؟ ترس یا گناه؟ آیا یادآور چیزی از گذشته ام است؟ و چه باوری باعث بروز خشم در شما می شود؟ 

شناخت و پذیرش خشم:

نسبت به حضور خشم در درونتان باید آگاه باشید . اگر خشم را نمی شناسید یا آن را تشخیص نمی دهید ، هرگز متوجه نخواهید شد که خشم چگونه به وجود می آید . زمانی که احساس کردید خشمتان برون ریزی حرکت می کند و به عبارتی خشمتان فعال شده است ، به خودتان یاد آوری کنید که این همان خشم است.

.به یاد داشته باشید که ذهن به خوبی می داند چگونه خشم تولید کند اما مهم این است که یاد بگیرید چه زمانی در حال انفجار هستید ، گفته های ذهنتان را باور نکنید و کورکورانه کاری را انجام ندهید . اگر افکار و احساساتتان را همانگونه که هستند شناسایی کنید ، می توانید بین خود و آن ها فاصله خوبی را ایجاد کنید این نوع برخورد کمک می کند افکار را به شکل افکار و احساسات را به شکل احساسات شناسایی کنید.

اصلاح کردن باورها:

در بحث مشاوران روانشناس مدل شناختی در روانشناسی خشم نا سالم را اغلب برخاسته از انتظارات غیر واقع بینانه ، خود پسندانه و غیر منطقی ما از دیگر افراد ، دنیا و خودمان معرفی می کند. چنین باورهایی شامل: من باید هر کاری را به خوبی انجام دهم و دیگران تاییدم کنند. افرادی که با آن ها در ارتباط هستم باید با ملاحظه و مهربانی و احترام با من رفتار کنند. و یا باید همه ی کار ها انطور که من دلم می خواهد پیش برود. با به چالش کشیدن یا تغییر دادن باور های ندرستی که عامل به وجود آورنده ی خشم هستند، خواهید دید که به میزان کمتری خشمگین می شوید.

نوشتن در مقابل گفتن:

بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج سعی کنید درباره آن چه که در مسیر عادی خود نیست و شما را اذیت می کند و آن چه که در دل دارید بنویسید و این کار را روزانه انجان دهید این کار باعث می شود تا آن چه مه شما را اذیت می کند روی کاغد به صورت نوشتاری خالی کنید و انجام دادن روزانه آن ها موجب خواهد شد تا احساس بهتری داشته باشید و بعد آن ها را در زباله بیندازید.

تمرکزتان را حفظ کنید.

زمانی که با خشم و عصبانیت حرف می زنید موضوع یا اتفاق اصلی که باعث عصبانیت شما شده است را ممکن است فراموش کنید. زیرا که هر فردی در ناراحتی تمام ناراحتی های حل نشده دیگری را به یاد می آورد. و هر چقدر این خشم بیشتر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که از موضوع اصلی فاصله بگیرید. یکی از راه های اصلی کنترل خشم توانایی شما بر تمرکز کردن روی موضوع ناراحت کننده و حل کردن آن است.

داد نزنید.