سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 سوال که درباره رفتار بد دیگران باید بپرسیم چیست؟

 

یکی از نیاز های مهم ما این است که دیگران به احساسات ما توجه داشته باشند و نسبت به آن ها بی اعتنا نباشند. و در لحظه های حساس می خواهیم دیگران رنج هایمان را درک کنند، به اضطراب هایمان توجه نشان دهند و به ما حق بدهند که ناراحت باشیم و در واقع ما را درک کنند.

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره ما نمی خواهیم که همه ی احساسات ما را قبول داشته باشند ، اما انچه با تمام وجود از آن ها می خواهیم این است که دست کم برای احساساتمان ارزش قائل شوند. اگر که از همان کودکی والدین بتوانند به احساسات کودکان توجه داشته باشند و برای آن ها ارزش قائل باشند ، رفتار فرد در بزرگسالی بسیار بهتر خواهد بود و از سلامت روان بهتری برخوردار خواهد بود. این که به احسساسات دیگران اعتنایی نمی کنیم بی دلیل نیست و یکی از دلایلش می تواند ترس باشد. احساساتی که پسشان می زنیم همه و همه به نوعی از نظر عاطفی آزار دهنده و ناراحت کننده است. و آنقدر فرزندانمان را دوست داریم که نمی خواهیم تصور کنیم ممکن است او ناراحت، نگران و و سردرگم باشد. و یا بر اساس انچه که در ذهنمان است و به آن باور داریم رفتار می کنیم. مشکل بی اعتنایی به احساسات با تمام شدن کودکی پایان نمی یابد و زوج ها مدام یکدیگر را زیر چنین مشکلی قرار می دهند. برای بهتر شدن شرایط در زندگی بهتر است که چند دقیقه ای وقت بگذاریم و با استفاده از برخی عبارات احساسات طرف مقابل را برایش بازگو کنیم. برای مثال می توانم درکت کم، کاملا می فهمم و .... عباراتی از این قبیل می تواند روند زندگی را تغییر دهند.

5 سوال که درباره رفتار بد باید بپرسیم چیست؟

طبق نظر روانشناس خانواده برخی از مواقع است که ادم های اطرافمان رفتارهای بدی از خود نشان می دهند و زمانی که چنین شرایطی پیش می آید، دوست داریم با عجله به سراغ تبیین های بسیار بی رحمانه برویم . نکته ی مهم این است که در برابر رفتارهایی که از بچه ها و نه آدم های بزرگسال سر می زند، واکنشی متفاوت از خود نشان دهیم و آرامشمان را حفظ کنیم و 5 سوال را از خودمان بپرسیم که

آیا خسته است؟

آیا گرسنه است؟

آیا ناراحت است؟

آیا کسی اذیتش کرده است؟

آیا به ناز و نوازش نیاز دارد؟

اما وقتی که همین رفتار ها را از آئم های بزرگسال و به خصوص از شزیک زندگی مان می بینیم ، در برابر آن واکنشی بی اندازه متفاوت از خود نشان می دهیم . در این موارد نتیجه می گیریم که آن ها بد رفتاری می کنند چون آم های وحشتناکی هستند و یا ادم های نفرت انگیزی هستند. اما اگر برای تفسیر این رفتار ها از همان الگوی مربوط به بچه های کوچک استفاده می کردیم، اوضاع بسیار متفاوت تر خواهد بود. در این حالت همان 5 سوال را از خودمان می پرسیدیم که:

آیا خسته است؟

آیا گرسنه است؟

آیا ناراحت است؟

آیا کسی اذیتش کرده است؟

آیا به از و نوازش نیاز دارد؟

این خیلی خوب است که می توانیم با بچه ها مهربان باشیم اما خیلی بهتر می شد اگر یاد می گرفتیم کمی در حق بخش های کودکانه وجود بزرگسالان هم مهربان تر باشیم. منظورمان از مهربانی با کودک درو شخص دیگر این یست که او را بچه فرض کنیم . منظورمان این است که دیدگاه وسیعی داشته باشیم و به معنای عمیق تر حرف هایش پی ببریم. و به جای جر و بحث کردن با شریک زندگی مان فضای بیشتری برای تسکین او فراهم می کردیم. و به جای این که شریک زندگی مان را به خاطر حرف آزار دهنده اش توبیخ کنیم، می توانستیم او را درک کنیم.

    در واقع درک کردن و توجه کردن به نیازهای او می تواند به شما دیدی بسیار وسیعی از طرف مقابل بدهد. درک کردن زمانی اتفاق می افتد که شما به دنیای از دریچه ی چشم او نگاه کنید و آن را به طرف مقال شان دهید. یعنی خودتان را جای او بگذارید و ببینید که در آن موقعیت شما چه احساسی خواهید داشت و در این صورت می توانید ارتباط بهتری با او برقرار سازید و آرامش بیشتری را تجربه کنید. رفتار های بد دلیلی دارد که با فهمیدن آن ها می تواندی بهترین واکنش را داشته باشید و رابطه بهتری را تجربه کنید و از بسیاری بحث ها و بگو مگو ها جلوگیری کنید. زیرا زمانی که درک کنید طرف مقابلتان در شرایطی نیست که با او حرف بزنید آن را به زمان دگیری موکول می کنید و عاقلانه تر و بهتر صحبت می کنید و نتیجه بهتری نیز می گیرید. توجه کردن نیز این را می رساند که شما در هر شرایطی به طرف مقابل از لحاظ گفتاری، جسمانی و یا همان زبان بدن توجه لازم را نشان می دهید و طرف مقابل آن را می بینید. برای این که مهارت های لازم در زمینه زندگی مشترک را یاد بگیرید و ارتاط لذت بخش تری با طرف مقابلتان داشته باشید می توانید با در ارتباط باشید و به کمک متخصصان آن ها را یاد بگیرید و خودتان خواهید دید که بعد از تمرین و تکرار مهارت ها و ترک عادت های نادرست چقدر رابطه تان بهتر از گذشته می شود. برای کسب لطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاور ازدواج در ارتباط باشید.

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه