سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نکته طلایی برای مدیریت اضطراب اجتماعی!

برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، تعامل با دیگران در موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند ترس و اضطراب شدیدی را به همراه داشته باشد و می‌تواند منجر به اجتناب کامل از موقعیت شود.

برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، تعامل با دیگران در موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند ترس و اضطراب شدیدی را به همراه داشته باشد و می‌تواند منجر به اجتناب کامل از موقعیت شود. افرادی که به دکتر مشاور خانواده به خاطر موضوع اضطراب اجتماعی مراجعه داشته اند، می گویند: این ناراحتی می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و به طرق مختلف زندگی شما را مختل کند. در این مقاله، مروری بر اختلال اضطراب اجتماعی و علائم آن می‌دهیم و پنج نکته را برای مدیریت آن ارائه می‌کنیم .

درک اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) که فوبیای اجتماعی نیز نامیده می شود، فقط کمرویی نیست. این ترس شدید از موقعیت های اجتماعی و قضاوت شدن توسط دیگران است. همانطور که توسط انجمن روانشناسی آمریکا تعریف شده است، این یک اختلال اضطرابی است که با "اضطراب اجتماعی شدید و مداوم یا اضطراب عملکردی مشخص می شود و باعث ناراحتی قابل توجهی می شود یا از مشارکت در فعالیت های اجتماعی جلوگیری می کند." افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از موقعیت‌های اجتماعی که باعث این ترس می‌شوند اجتناب کنند یا شرایط را کنترل کنند، اما ناراحتی شدید را تحمل کنند.

شیوع اختلال اضطراب اجتماعی

اگر به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستید، تنها نیستید. بر اساس گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اختلال اضطراب اجتماعی حدود 15 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان، تخمین زده می شود که 12.1? از بزرگسالان ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود این اختلال را تجربه می کنند.

 

علائم اختلال اضطراب اجتماعی

برخی از علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی می تواند شامل موارد زیر باشد:

داشتن علائم فیزیکی مانند عرق کردن، سرخ شدن، حالت تهوع، لرزش، ضربان قلب سریع و سرگیجه هنگام تعامل با دیگران

داشتن حالت بدنی سفت و سخت و برقراری تماس چشمی در هنگام معاشرت دشوار است

ترس از قضاوت شدن

بیش از حد حساس بودن

تجزیه و تحلیل بیش از حد عملکرد خود پس از تعاملات اجتماعی

از اجتماعات اجتماعی، موقعیت‌هایی که منجر به درگیری می‌شود یا موقعیت‌هایی که در مرکز توجه قرار دارید اجتناب می کنند.

در شروع مکالمه لحظات سختی را دارند و از صحبت با غریبه ها بسیار می ترسند.

اگرچه برخی علائم ممکن است متفاوت باشد، ویژگی اصلی آن ترس مداوم از تعاملات اجتماعی است.

نکاتی برای مدیریت اختلال اضطراب اجتماعی

زندگی با اختلال اضطراب اجتماعی گاهی اوقات می تواند بسیار چالش برانگیز و منزوی باشد، اما راه هایی برای مدیریت آن و یافتن تسکین وجود دارد. در زیر چند نکته برای در نظر گرفتن وجود دارد.

یک) به افرادی که به آنها اعتماد دارید تکیه کنید:

اگر به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستید، لازم نیست همه آن را به تنهایی مدیریت کنید. در حالی که درخواست کمک می‌تواند به شجاعت نیاز داشته باشد، ممکن است تفاوت زیادی ایجاد کند. یک مشاور سکس و درمانگر می گوید که در نظر بگیرید که به کسی که به او اعتماد دارید اعتماد کنید و در موقعیت های اجتماعی از او کمک بخواهید.

 

اگر افرادی در زندگی خود دارید که با آنها احساس راحتی می کنید، ممکن است کمک کند که زمان بیشتری را با آنها بگذرانید و به آنها بگویید که ممکن است گاهی اوقات به حمایت کمی نیاز داشته باشید. گذراندن زمان بیشتر با افرادی که به آنها اعتماد دارید ممکن است به شما کمک کند در موقعیت های اجتماعی دیگر احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

دو) در یک گروه درمانی شرکت کنید:

برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از پیوستن به یک گروه حمایتی سود ببرند. اغلب می تواند چیزی آرامش بخش و مفید در ارتباط با سایر افرادی که چالش های مشابهی را تجربه می کنند وجود داشته باشد. گاهی اوقات، این ممکن است به شما کمک کند که دیگر احساس تنهایی نکنید. و کار کردن در کنار آنها در حین پیشرفت ممکن است به شما کمک کند تا در سفر خود به شما امید و انگیزه دهد. همچنین می‌تواند مکانی امن برای ابراز نگرانی‌ها و درخواست کمک باشد، زیرا دیگران در موقعیت مشابهی هستند.

در حالی که قرار گرفتن در اتاقی پر از غریبه ها ممکن است در ابتدا بسیار اضطراب آور باشد، ممکن است به یاد داشته باشید که بسیاری از آنها احتمالاً همین احساس را دارند. داشتن شهامت برای رفتن به یک جلسه یا بیشتر می تواند گام مثبتی در مسیر درست باشد.

سه) کوچک شروع کنید و پیروزی های خود را جشن بگیرید

پیمایش در موقعیت‌های اجتماعی با اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، اما لازم نیست یک‌باره با اضطراب خود مقابله کنید. ممکن است مفید باشد که از کوچک شروع کنید و سپس موفقیت های خود را به طور مداوم تشخیص دهید.

به عنوان مثال، می توانید با تلاش برای صحبت کمی بیشتر در جلسات کاری، صحبت های کوچک با صندوقدار هنگام برداشتن قهوه یا سلام کردن به همسایه جدید شروع کنید. سپس، هر چقدر هم که این برد کوچک یا بزرگ باشد، حتماً خودتان را به خاطر تلاشی که انجام داده اید تحسین کنید و از خودتان تجلیل کنید. این ممکن است به شما در ایجاد اعتماد به نفس در طول زمان و تشخیص پیشرفت شما کمک کند.

چهار) با خودت مهربان باش

زمانی که موقعیت‌ها سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسند می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید. پیشرفت نیاز به زمان دارد و اختلال اضطراب اجتماعی فقط خجالتی نیست، بلکه یک اختلال اضطرابی است که می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. سعی کنید مهربانی و شفقت را به خود نشان دهید و سعی کنید خود را در برابر انتظارات غیرواقعی نگه ندارید یا خود را تحت فشار ناعادلانه قرار ندهید. به‌علاوه، اگر در موقعیت‌های اجتماعی «اشتباهی» کنید، به‌طور ناعادلانه نسبت به خودتان سخت‌گیری می‌کنید، ممکن است اضطراب شما را بدتر کند. در حالی که سعی می کنید به سمت جلو حرکت کنید کمی لطف و صبر به خود بدهید.

پنج) به دنبال درمان باشید

اگر اختلال اضطراب اجتماعی دارید، ممکن است به دنبال درمان حرفه ای باشید. درمان های رایج برای اختلال اضطراب اجتماعی شامل درمان، دارو یا ترکیبی از هر دو است. درمان شناختی رفتاری (CBT) اغلب به عنوان یک درمان موثر برای اضطراب استفاده می شود. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از رفتن به مکان جدید و تعامل با افراد غریبه در مطب برای انجام درمان احساس ترس یا ترس داشته باشند. در این موارد، درمان آنلاین می تواند به ویژه مفید باشد. اگر نیاز به درمان دارد یکی از مراکز روانشناسی تهران که میتواند بسیار کمک کننده باشد، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی متخصص آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. تحقیقات نشان داده است که درمان آنلاین یک گزینه موثر برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.

سخن پایانی:

اختلال اضطراب اجتماعی که به آن فوبیای اجتماعی نیز گفته می شود، با ترس و اضطراب شدید در اطراف موقعیت های اجتماعی و قضاوت شدن توسط دیگران مشخص می شود. اگر این چیزی است که شما تجربه می کنید، تنها نیستید. ممکن است برخی از استراتژی های بالا را برای مقابله با اختلال اضطراب اجتماعی در نظر بگیرید و برای حمایت بیشتر، یک درمانگر آنلاین می تواند کمک کند.

نویسنده : محدثه بیاتی 

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3