سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه مشکل خواب خود را رفع کنیم؟

خواب یکی از مهم ترین نیازهای بدن هر انسانی است که باید حتما به آن توجه شود چرا که خواب تنها خاموشی بدن نیست، بلکه روندی است که بدن را ترمیم می کند و برای شروع روز جدید بدن انسان را آماده می کند. 

خواب یکی از مهم ترین نیازهای بدن هر انسانی است که باید حتما به آن توجه شود چرا که خواب تنها خاموشی بدن نیست، بلکه روندی است که بدن را ترمیم می کند و برای شروع روز جدید بدن انسان را آماده می کند. براساس نظر مشاور خانواده و مطالعات اینکه فکر کنیم، اگر خواب کمتری داشته باشیم، اینگونه می توانیم ساعات بیداری و کاری خود را افزایش دهیم و شاهد رشد بیشتری در زندگی مان باشیم، این یک اشتباه بزرگ است، چرا که مانند یک ماشین که برای حرکت نیاز به بنزین دارد، بدن آدمی نیز، نیاز به سلامت و انرژی دارد.

فکر می کنید شش ساعت خواب کافی است؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو کشف کردند که برخی از افراد دارای ژنی هستند که آنها را قادر می سازد در شش ساعت خواب شبانه عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال، این ژن بسیار نادر است و در کمتر از 3? از جمعیت ظاهر می شود. برای 97 درصد دیگر ما، 6 ساعت به قطع کردن آن نزدیک نیست.

اهمیت خواب عمیق و خواب REM

فقط تعداد ساعاتی که در خواب می گذرانید مهم نیست، بلکه کیفیت آن ساعت ها نیز مهم است. اگر زمان زیادی را برای خواب به خود اختصاص می دهید، اما همچنان در صبح بیدار شدن یا هوشیاری در تمام روز مشکل دارید، ممکن است زمان کافی را در مراحل مختلف خواب سپری نکنید.

هر مرحله از خواب در چرخه خواب شما مزایای متفاوتی دارد. با این حال، خواب عمیق (زمانی که بدن خود را ترمیم می کند و انرژی را برای روز پیش رو می سازد) و خواب REM تقویت کننده ذهن و خلق و خو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با پرهیز از الکل، نیکوتین و بیدار شدن در طول شب با سر و صدا یا نور، می توانید مطمئن شوید که خواب عمیق تری خواهید داشت. در حالی که بهبود خواب کلی شما خواب REM را افزایش می دهد، همچنین می توانید سعی کنید 30 دقیقه تا یک ساعت بیشتر در صبح بخوابید، زمانی که مراحل خواب REM طولانی تر است.

علائمی که نشان می دهد به اندازه کافی نمی خوابید

اگر هر شب کمتر از هشت ساعت می‌خوابید، به احتمال زیاد دچار کمبود خواب هستید. علاوه بر این، احتمالاً نمی دانید که کمبود خواب چقدر روی شما تأثیر می گذارد.

چگونه ممکن است بدون اینکه بدانیم کم خواب باشیم؟ بیشتر نشانه های کم خوابی بسیار ظریف تر از افتادن با صورت در بشقاب شام است. شاید زمانی که در یک جلسه خسته کننده هستید، در حال تلاش برای رفع کسادی بعد از ظهر، یا چرت زدن بعد از شام هستید، خواب آلود شدن به نظر طبیعی باشد، اما حقیقت این است که تنها زمانی که کم خواب باشید، «طبیعی» است.

ممکن است دچار کم خوابی شوید اگر

برای بیدار شدن به موقع به ساعت زنگ دار نیاز دارید.

صبح‌ها برای بلند شدن از رختخواب مشکل داشته باشید.

بعد از ظهر احساس تنبلی کنید.

در جلسات، سخنرانی ها یا اتاق های گرم خواب آلود شوید.

بعد از وعده های غذایی سنگین یا هنگام رانندگی خواب آلود شوید.

برای گذراندن روز نیاز به چرت زدن دارید.

هنگام تماشای تلویزیون یا استراحت در عصر به خواب بروید.

نیاز به خوابیدن در تعطیلات آخر هفته را احساس کنید.

پنج دقیقه بعد از رفتن به رختخواب به خواب بروید.

چگونه خواب مورد نیاز خود را بدست آوریم؟

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج خواه به دنبال حل یک مشکل خواب خاص هستید، یا فقط می خواهید در طول روز احساس بهره وری، ذهنی تیزتر و تعادل عاطفی بیشتری داشته باشید، نکات خواب زیر را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است:

دلایل پزشکی برای مشکلات خواب خود را رد کنید. اختلال خواب ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامت جسمی یا روانی یا یک عارضه جانبی برخی داروها باشد.

 

به یک برنامه خواب منظم پایبند باشید. با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعت معین هر روز، از جمله آخر هفته ها، از ساعت بیولوژیکی خود حمایت کنید.

ورزش منظم داشته باشید. ورزش منظم می تواند علائم بسیاری از اختلالات و مشکلات خواب را بهبود بخشد. در بیشتر روزها 30 دقیقه یا بیشتر فعالیت داشته باشید، اما نه خیلی نزدیک به زمان خواب.

در مورد آنچه می خورید و می نوشید هوشمند باشید. کافئین، الکل و غذاهای شیرین همگی می توانند خواب شما را مختل کنند، مانند خوردن وعده های غذایی سنگین یا نوشیدن مایعات زیاد نزدیک به زمان خواب.

برای مدیریت استرس کمک بگیرید. اگر استرس ناشی از مدیریت کار، خانواده یا مدرسه شما را در شب بیدار نگه می‌دارد، یادگیری نحوه مدیریت استرس به روشی سازنده می‌تواند به شما کمک کند شب بهتر بخوابید.

محیط خواب خود را بهبود بخشید. اتاق خواب خود را تاریک، ساکت و خنک نگه دارید و تخت خود را فقط برای خواب استفاده کنید.

یک روتین آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید. از نمایشگرها، محل کار و مکالمات استرس زا در اواخر شب خودداری کنید. در عوض، با حمام آب گرم، مطالعه در نور کم، یا تمرین یک تکنیک آرامش بخش برای آماده شدن برای خواب، ذهن خود را آرام کرده و آرام کنید.

نگرانی را به تعویق بیندازید اگر در طول شب از خواب بیدار می شوید و در مورد چیزی مضطرب هستید، آن را به طور مختصر روی کاغذ یادداشت کنید و نگرانی در مورد آن را به روز بعد موکول کنید، زمانی که حل آن آسان تر است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسی  است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. خواب را جدی بگیرید و به ان به چشم یک فعالیت بی معنی نگاه نکنید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3