سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوران پیری واقعا چگونه تعریف می شود؟

سالم ماندن و حس خوب بودن در هر سنی مهم است. همانطور که بزرگتر می شویم، تعداد فزاینده ای از تغییرات عمده در زندگی، از جمله تغییر شغل و بازنشستگی، خروج فرزندان از خانه، از دست دادن عزیزان، چالش های جسمی و سلامتی و حتی از دست دادن استقلال را تجربه می کنیم.

 

سالم ماندن و حس خوب بودن در هر سنی مهم است. همانطور که بزرگتر می شویم، تعداد فزاینده ای از تغییرات عمده در زندگی، از جمله تغییر شغل و بازنشستگی، خروج فرزندان از خانه، از دست دادن عزیزان، چالش های جسمی و سلامتی و حتی از دست دادن استقلال را تجربه می کنیم. براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناس سکس تراپی و مطالعات، نحوه مدیریت و رشد ما از این تغییرات اغلب کلید پیری سالم است. کنار آمدن با تغییرات در هر سنی دشوار است و طبیعی است که ضررهایی را که تجربه می کنید را احساس کنید. با این حال، با متعادل کردن احساس از دست دادن خود با عوامل مثبت، می توانید سالم بمانید و همچنان که از سنین شاخص 60، 70، 80 و بالاتر از آن عبور می کنید، به ساختن مجدد خود ادامه دهید. علاوه بر یادگیری سازگاری با تغییرات، پیری سالم همچنین به معنای یافتن چیزهای جدیدی است که از آن لذت می برید، از نظر جسمی و اجتماعی فعال بمانید و احساس کنید با جامعه و عزیزان خود ارتباط برقرار می کنید. متأسفانه، برای بسیاری از ما پیری با اضطراب و ترس نیز همراه است. چگونه در اواخر زندگی از خودم مراقبت کنم؟ اگر همسرم را از دست بدهم چه؟ قرار است چه اتفاقی برای ذهن من بیفتد؟

ترسها و باورهای اشتباه در مورد پیری

بسیاری از این ترس‌ها از باورهای غلط رایج در مورد پیری ناشی می‌شوند. اما حقیقت این است که شما قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی هستید که ممکن است تصور کنید. این نکات می تواند به شما کمک کند تا سلامت جسمی و عاطفی خود را حفظ کنید و به رشد خود، صرف نظر از سن و شرایطتان، ادامه دهید.

افسانه و واقعیت هایی در مورد پیری سالم

افسانه: پیری به معنای کاهش سلامت و/یا ناتوانی است.

واقعیت: برخی از بیماری ها وجود دارند که با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کنند. با این حال، بالا رفتن سن به طور خودکار به معنای عدم سلامتی یا محدود شدن شما به واکر یا ویلچر نیست. بسیاری از افراد مسن از سلامتی قوی برخوردارند، اغلب بهتر از بسیاری از افراد جوان. اقدامات پیشگیرانه مانند تغذیه سالم، ورزش و مدیریت استرس می تواند به کاهش خطر بیماری مزمن یا صدمات بعدی در زندگی کمک کند.

افسانه: از دست دادن حافظه بخشی اجتناب ناپذیر از پیری است.

واقعیت: با افزایش سن، ممکن است در نهایت متوجه شوید که چیزها را به راحتی گذشته به خاطر نمی آورید، یا ممکن است بازیابی خاطرات کمی بیشتر طول بکشد. با این حال، از دست دادن قابل توجه حافظه نتیجه اجتناب ناپذیر پیری نیست. آموزش مغز و یادگیری مهارت های جدید را می توان در هر سنی انجام داد و کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تیز نگه داشتن حافظه خود انجام دهید. هر چه زودتر شروع کنید، زودتر از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

افسانه: شما نمی توانید ترفندهای جدید را به یک فرد پیر آموزش دهید.

واقعیت: یکی از اسطوره های مخرب پیری این است که پس از یک سن خاص، دیگر نمی توانید چیز جدیدی را امتحان کنید یا در کارها سهیم باشید. برعکس این قضیه صادق است. بزرگسالان میانسال و مسن به همان اندازه قادر به یادگیری چیزهای جدید و شکوفایی در محیط های جدید هستند، بعلاوه آنها خردی دارند که با تجربه زندگی همراه است. اگر به خود ایمان داشته باشید و به خود اطمینان داشته باشید، بدون توجه به سن شما، محیطی مثبت برای تغییر ایجاد می کنید.

یاد بگیرید که با تغییرات کنار بیایید

 براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره غیرحضوری با افزایش سن، دوره هایی از شادی و استرس وجود خواهد داشت. ایجاد انعطاف پذیری و یافتن راه های سالم برای مقابله با چالش ها بسیار مهم است. این توانایی به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از اوقات خوب ببرید و دیدگاه خود را در مواقع سخت حفظ کنید.

روی چیزهایی تمرکز کنید که برای آنها سپاسگزار هستید. هر چه بیشتر عمر کنید، بیشتر ضرر می کنید. اما با از دست دادن افراد و چیزها، زندگی حتی با ارزش تر می شود. وقتی چیزها را بدیهی نگیرید، قدر چیزهایی را که دارید بیشتر می دانید و از آن لذت می برید.

احساسات خود را بپذیرید و بیان کنید. ممکن است در نشان دادن احساسات مشکل داشته باشید، شاید احساس کنید که چنین نمایشی نامناسب و ضعیف است. اما دفن کردن احساسات می تواند منجر به خشم، رنجش و افسردگی شود. آنچه را که از سر می گذرانید انکار نکنید. راه های سالمی برای پردازش احساسات خود پیدا کنید، شاید با صحبت کردن با یک دوست نزدیک یا نوشتن در یک دفتر.

چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید. بسیاری از چیزها در زندگی خارج از کنترل ما هستند. به جای اینکه روی آنها استرس داشته باشید، روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید، مانند روشی که برای واکنش به مشکلات انتخاب می کنید. با محدودیت های خود با وقار و با طنز سالم روبرو شوید.

 

به سختی ها به چشم فرصت نگاه کنید: همانطور که گفته می شود، "آنچه ما را نکشد، ما را قوی تر می کند." هنگام مواجهه با چالش های بزرگ، سعی کنید به آنها به عنوان فرصت هایی برای رشد شخصی نگاه کنید. اگر انتخاب های ضعیف شما باعث ایجاد یک موقعیت استرس زا شده است، در مورد آنها فکر کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

برای مقابله با چالش های زندگی روزانه اقدام کنید. وقتی چالشی برای مقابله با آن خیلی بزرگ به نظر می رسد، جارو کردن آن زیر فرش اغلب ساده ترین گزینه به نظر می رسد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب تخصصی روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3