سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توان احساس شاد بودن کرد؟

حس شادی یکی از احساسات مهم و یکی از نیازهایی است که هر انسان سالمی، به آن احتیاج دارد. شادی امری درونی است و انسان باید تلاش کند تا شادی خود را به اتفاقات و حوادث بیرونی گره نزند.

حس شادی یکی از احساسات مهم و یکی از نیازهایی است که هر انسان سالمی، به آن احتیاج دارد. شادی امری درونی است و انسان باید تلاش کند تا شادی خود را به اتفاقات و حوادث بیرونی گره نزند. براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی خانواده با انجام چندین راهکار می توانئ حس شادی را تمرین کرد و آن را در خود ایجاد کند. اگر شما نیز دغدغه حس شاد بودن را دارید، این مقاله می تواند برای شما مفید باشد، پس لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ابراز قدردانی کنید:

اینکه به خودتان بیاموزید که بیشتر سپاسگزار باشید، می تواند تفاوت بزرگی در شادی کلی شما ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که قدردانی به شما کمک می کند تا احساسات مثبت بیشتری را تجربه کنید، افسردگی را کاهش دهید، احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید، روابط خود را بهبود بخشید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. یک مطالعه اخیر نشان داد که قدردانی حتی شما را در مورد نحوه خرج کردن پولتان باهوش تر می کند.

تعدادی تمرین ساده وجود دارد که می توانید برای افزایش و پرورش نگرش سپاسگزاری انجام دهید.

از دیگران صمیمانه تشکر کنید. وقتی کسی فراتر می رود یا کاری انجام می دهد که روز شما را آسان تر کند، سریع تشکر و قدردانی خود را به زبان بیاورید. نه تنها احساس خوبی در فرد ایجاد می کند، بلکه به شما شادی را نیز می بخشد. این یک پاداش فوری است که ببینید چگونه ابراز قدردانی باعث ایجاد تفاوت مثبت در روز دیگران می شود. این باعث می شود متوجه شوید که همه ما به هم متصل هستیم و کاری که انجام می دهید مهم است.

یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید. ممکن است بد به نظر برسد، اما نوشتن اتفاقات خوبی که در طول روز برای شما افتاده است، واقعا کارساز است. تحقیقات نشان می‌دهد که نگه‌داشتن یک دفترچه قدردانی تکنیکی قدرتمند است که بلافاصله باعث می‌شود احساس شادی بیشتری کنید، با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنید و واقعاً قدردان باشید.

نعمت هایت را بشمار. عادت کنید که به طور منظم در مورد چیزهایی که باید شکرگزار باشید فکر کنید. همه افراد، تجربیات و چیزهای خوب زندگی خود را چه در حال حاضر و چه در گذشته به خاطر بیاورید. بر نعمت های بزرگ و کوچک تمرکز کنید، از افرادی که شما را دوست دارند، تا سقف بالای سرتان و غذای روی میزتان. به زودی خواهید دید که یک لیست بسیار طولانی است.

 

نامه تشکر بنویسید. به کسی فکر کنید که کاری انجام داد که زندگی شما را به سمت بهتر شدن تغییر داد و شما هرگز به درستی از او تشکر نکردید. یک نامه قدردانی متفکرانه بنویسید و بیان کنید که آن شخص چه کار کرده است، چگونه بر شما تأثیر گذاشته است و هنوز برای شما چه معنایی دارد. سپس نامه را تحویل دهید. مارتین سلیگمن، کارشناس روانشناسی مثبت گرا، خواندن این نامه را شخصاً برای افزایش چشمگیر شادی توصیه می کند.

موارد مثبت را در یک رویداد منفی از گذشته خود بیابید. حتی دردناک ترین شرایط هم می تواند درس های مثبتی به ما بدهد. یک رویداد منفی از گذشته خود را با توجه به آنچه آموخته اید یا اینکه چگونه قوی تر، عاقل تر یا دلسوزتر شده اید، دوباره ارزیابی کنید. وقتی بتوانید حتی در چیزهای بدی که تجربه کرده اید معنی پیدا کنید، شادتر و سپاسگزارتر خواهید بود.

روابط خود را پرورش دهید و از آن لذت ببرید

براساس اطلاعات بدست آمده از دکتر مشاوره ازدواج روابط یکی از بزرگترین منابع شادی در زندگی ما هستند. مطالعاتی که در مورد افراد شاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، این موضوع را تایید می‌کند. هرچه فرد شادتر باشد، محفل بزرگ و حمایتی از خانواده و دوستان، ازدواج رضایت بخش و زندگی اجتماعی پر رونق بیشتری دارد. به همین دلیل است که تقویت روابط خود یکی از بهترین سرمایه گذاری های عاطفی است که می توانید انجام دهید. اگر برای پرورش و ایجاد ارتباطات خود با دیگران تلاش کنید، به زودی از پاداش احساسات مثبت بیشتری بهره مند خواهید شد. و همانطور که شادتر می شوید، افراد بیشتری را جذب خواهید کرد و روابط با کیفیت بالاتری را جذب خواهید کرد که منجر به مثبت و لذت بیشتر می شود. این هدیه شادی است که به دادن ادامه می دهد.

تلاش آگاهانه ای برای حفظ ارتباط داشته باشید. در جامعه پرمشغله ما، به راحتی درگیر مسئولیت هایمان می شویم و از روابطمان غافل می شویم. اما از دست دادن ارتباط با دوستان یکی از رایج ترین پشیمانی های پایان زندگی است. اجازه نده برای شما اتفاق بیفتد. سعی کنید با افرادی که زندگی شما را روشن تر می کنند ارتباط برقرار کنید. برای تماس، نوشتن، یا ملاقات حضوری با یکدیگر وقت بگذارید. شما برای آن خوشحال تر خواهید بود.

روی زمان با کیفیت با افرادی که به آنها اهمیت می دهید سرمایه گذاری کنید. فقط زمان صرف شده با دوستان و خانواده مهم نیست. چگونه آن را خرج می کنید سبزه خواری بی حوصله با هم جلوی تلویزیون شما را به هم نزدیکتر نمی کند. افرادی که در روابط شاد هستند زیاد صحبت می کنند. آنها آنچه را که در زندگی شان می گذرد و احساسشان را به اشتراک می گذارند. از آنها الگو بگیرید و زمانی را برای صحبت کردن و لذت بردن از همراهی یکدیگر اختصاص دهید.

تعارف صمیمانه ارائه دهید. به چیزهایی که در مورد طرف مقابل تحسین و قدردانی می کنید فکر کنید و سپس به آنها بگویید. این نه تنها طرف مقابل را خوشحال تر می کند، بلکه او را تشویق می کند تا دوست یا شریک بهتری باشد. به عنوان تمرین قدردانی، همچنین باعث می شود برای رابطه ارزش بیشتری قائل شوید و احساس شادی بیشتری داشته باشید.

به دنبال افراد شاد باشید. تحقیقات نشان می دهد که شادی مسری است. شما به معنای واقعی کلمه می توانید حال خوب را بگیرید (می توانید حال بد را نیز بگیرید، اما خوشبختانه، غم کمتر از شادی مسری است). بنابراین، سعی کنید به دنبال افراد شاد باشید و وقت خود را با آنها بگذرانید. قبل از اینکه متوجه شوید، شادی را نیز احساس خواهید کرد.

از خوش شانسی دیگران لذت ببرید. یکی از چیزهایی که واقعاً روابط سالم و رضایت بخش را از بقیه جدا می کند این است که چگونه شرکا به خوش شانسی و موفقیت یکدیگر پاسخ می دهند. آیا وقتی دوست یا یکی از اعضای خانواده تان تجربه می کنند، اشتیاق و علاقه واقعی نشان می دهید؟

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناس است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3