سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه زمانی به دنبال درمان حرفه ای برای تروما باشیم؟

بهبودی از تروما زمان می برد و هرکس با سرعت خودش بهبود می یابد. اما اگر ماه ها گذشته باشد و علائم شما از بین نرود، ممکن است به کمک حرفه ای از متخصص تروما نیاز داشته باشید.

بهبودی از تروما زمان می برد و هرکس با سرعت خودش بهبود می یابد. اما اگر ماه ها گذشته باشد و علائم شما از بین نرود، ممکن است به کمک حرفه ای از متخصص تروما نیاز داشته باشید. تروما اتفاقی نیست که بتوان بسادگی از آن عبور کرد و براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی خانواده موضوعی نیست که با سرکوب از آن گذشت و اجازه داد تا خود به خود ترمیم شود. اگر نمیدانید که چه زمانی باید از یک درمانگر کمک بگیرید، مطالب این مقاله می تواند به شما کمک کند.

برای تروما کمک بگیرید اگر:

داشتن مشکل عملکرد در خانه یا محل کار

از ترس شدید، اضطراب یا افسردگی رنج می برند

قادر به ایجاد روابط نزدیک و رضایت بخش نیست

تجربه خاطرات وحشتناک، کابوس ها، یا فلش بک ها

از هر چیزی که شما را به یاد تروما می اندازد بیشتر و بیشتر اجتناب می کنید

از نظر عاطفی بی حس و از دیگران جدا شده اید

استفاده از الکل یا مواد مخدر برای احساس بهتر

کار بر روی تروما می تواند ترسناک، دردناک و بالقوه دوباره آسیب زا باشد، بنابراین این کار درمانی بهتر است با کمک یک متخصص تروما با تجربه انجام شود. پیدا کردن درمانگر مناسب ممکن است کمی طول بکشد. بسیار مهم است که درمانی که انتخاب می‌کنید تجربه درمان تروما را داشته باشد. اما کیفیت رابطه با درمانگر شما به همان اندازه مهم است. یک متخصص تروما را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می کنید. اگر احساس امنیت، احترام یا درک نمی کنید، درمانگر دیگری پیدا کنید.

از خودت بپرس:

آیا در بحث مشکلات خود با درمانگر احساس راحتی کردید؟

آیا احساس کردید که درمانگر متوجه صحبت شما شده است؟

آیا نگرانی های شما جدی گرفته شد یا به حداقل رسید یا کنار گذاشته شد؟

آیا با شما با شفقت و احترام برخورد شد؟

آیا باور دارید که می توانید رشد کنید تا به درمانگر اعتماد کنید؟

درمان تروما

برای بهبودی از آسیب های روانی و عاطفی، باید احساسات و خاطرات ناخوشایندی را که مدت ها از آن اجتناب کرده اید، حل کنید، انرژی فروخورده «جنگ یا گریز» را تخلیه کنید، یاد بگیرید که احساسات قوی را تنظیم کنید و توانایی خود را بازسازی کنید. برای اعتماد به افراد دیگر متخصص تروما ممکن است از انواع رویکردهای درمانی مختلف در درمان شما استفاده کند.

تجربه جسمانی به جای افکار و خاطرات مربوط به رویداد آسیب زا، بر احساسات بدنی متمرکز است. با تمرکز بر آنچه در بدن شما اتفاق می‌افتد، می‌توانید از طریق تکان دادن، گریه کردن و سایر اشکال آزادسازی فیزیکی، انرژی فروخورده مرتبط با تروما را آزاد کنید.

درمان شناختی-رفتاری به شما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را در مورد یک تروما پردازش و ارزیابی کنید.

کمک به یک عزیز برای مقابله با تروما

هنگامی که یکی از عزیزان آسیب دیده است، حمایت شما می تواند نقش مهمی در بهبودی او داشته باشد.

صبور باشید و درک کنید. بهبودی از ضربه به زمان نیاز دارد. در مورد سرعت بهبودی صبور باشید و به یاد داشته باشید که واکنش همه افراد به تروما متفاوت است. واکنش عزیزتان را بر اساس پاسخ خودتان یا دیگران قضاوت نکنید.

برای کمک به فرد مورد علاقه خود برای بازگشت به روال عادی، پشتیبانی عملی ارائه دهید. این ممکن است به معنای کمک به جمع آوری مواد غذایی یا انجام کارهای خانه باشد، یا به سادگی در دسترس بودن برای صحبت یا گوش دادن.

کسی را که دوستش دارید تحت فشار قرار ندهید تا صحبت کند، اما اگر می خواهد صحبت کند در دسترس باشید. براساس اطلاعات بدست امده از دکتر مشاوره ازدواج برخی از بازماندگان تروما به سختی می توانند در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنند. کسی را که دوستش دارید مجبور نکنید حرفش را باز کند، اما به او بگویید که اگر می‌خواهد حرف بزند، آنجا هستید تا به او گوش دهید، یا اگر نمی‌خواهد فقط در کنار هم باشید.

به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا اجتماعی شود و آرام شود. آنها را تشویق کنید تا در تمرینات بدنی شرکت کنند، به دنبال دوستان بگردند و سرگرمی‌ها و سایر فعالیت‌هایی را دنبال کنند که برایشان لذت‌بخش است. با هم در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید یا یک قرار ناهار منظم با دوستان خود تعیین کنید.

علائم تروما را شخصا نگیرید. فرد مورد علاقه شما ممکن است عصبانی، تحریک پذیر، گوشه گیر یا از نظر عاطفی دور شود. به یاد داشته باشید که این نتیجه ضربه روحی است و ممکن است ربطی به شما یا رابطه شما نداشته باشد.

برای کمک به بهبودی کودک از تروما، مهم است که صریح صحبت کنید. بگذارید بدانند که احساس ترس یا ناراحتی طبیعی است. همچنین ممکن است کودک شما به دنبال نشانه هایی در مورد نحوه واکنش آنها به تروما باشد، بنابراین اجازه دهید شما را ببیند که با علائم خود به شیوه ای مثبت برخورد می کنید.

نحوه واکنش کودکان به آسیب های عاطفی و روانی

برخی از واکنش‌های رایج به تروما و راه‌هایی برای کمک به فرزندتان برای مقابله با آن‌ها:

پسرفت. بسیاری از کودکان نیاز به بازگشت به مرحله قبلی دارند که در آن احساس امنیت بیشتری می کنند. بچه های کوچکتر ممکن است رختخواب را خیس کنند یا شیشه شیر بخواهند. بچه های بزرگتر ممکن است از تنهایی بترسند. اگر فرزندتان به این شکل پاسخ می دهد، درک، صبور بودن و آرامش داشتن اهمیت دارد.

فکر می کنند این رویداد تقصیر آنهاست. کودکان زیر 8 سال معمولا فکر می کنند که اگر مشکلی پیش بیاید، باید تقصیر آنها باشد. مطمئن شوید که فرزند شما متوجه شده است که او باعث این رویداد نشده است.

اختلالات خواب. برخی از کودکان در به خواب رفتن مشکل دارند. دیگران به طور مکرر از خواب بیدار می شوند یا خواب های نگران کننده ای می بینند. به کودکتان یک حیوان عروسکی، پتوی نرم یا چراغ قوه بدهید تا به رختخواب ببرد. سعی کنید عصرها وقت بیشتری را با هم بگذرانید، فعالیت های آرام انجام دهید یا مطالعه کنید. صبور باش. ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک شما بتواند بخوابد

.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3