سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوگ هایی که برای انسان بسیار آزاردهنده و سخت هستند!

سوگواری، تجربه اندوه و سوگواری پس از مرگ شخصی مهم، تجربه ای است که برای شماست. در حالی که این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، چیزی که تقریباً همه ما در مقطعی از آن عبور می کنیم، از دست دادن کسی که دوستش دارید می تواند یکی از دردناک ترین تجربیاتی باشد که باید تحمل کنید.

سوگواری، تجربه اندوه و سوگواری پس از مرگ شخصی مهم، تجربه ای است که برای شماست. در حالی که این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، چیزی که تقریباً همه ما در مقطعی از آن عبور می کنیم، از دست دادن کسی که دوستش دارید می تواند یکی از دردناک ترین تجربیاتی باشد که باید تحمل کنید. براساس نظر مشاور روانشناسو مطالعات، خواه دوست صمیمی، همسر، شریک زندگی، والدین، فرزند یا سایر اقوام باشد، مرگ یکی از عزیزان ممکن است طاقت فرسا باشد. ممکن است امواجی از احساسات شدید و بسیار دشوار را تجربه کنید، از غم و اندوه عمیق، پوچی و ناامیدی گرفته تا شوک، بی حسی، احساس گناه یا پشیمانی. ممکن است از شرایط مرگ عزیزتان عصبانی شوید. عصبانیت شما روی خودتان، پزشکان، سایر عزیزان یا خدا متمرکز شده است. حتی ممکن است برای شما سخت باشد که بپذیرید آن شخص واقعاً رفته است، یا در تلاش باشید تا ببینید چگونه می توانید بهبود پیدا کنید و از دست دادن خود ادامه دهید.

سوگ به پاسخ های عاطفی نیز محدود نمی شود

 غم و اندوه در هنگام مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند باعث واکنش های فیزیکی شود، از جمله تغییرات وزن و اشتها، مشکل در خواب، درد و درد، و اختلال در سیستم ایمنی که منجر به بیماری و سایر مشکلات سلامتی می شود. سطح حمایتی که در اطراف خود دارید، شخصیت شما، و سطح سلامتی و رفاه شما، همگی می توانند در تأثیر غم و اندوه پس از سوگ شما نقش داشته باشند. اما مهم نیست که در حال حاضر چقدر درد دارید، مهم است که بدانید راه های سالمی برای کنار آمدن با ناراحتی و کنار آمدن با اندوه وجود دارد. در حالی که ممکن است زندگی هرگز دوباره مثل قبل نشود، با گذشت زمان می توانید غم خود را کاهش دهید، با امید و خوش بینی به آینده نگاه کنید و در نهایت با زندگی خود به جلو بروید.

غم از دست دادن حیوان خانگی

سوگواری محدود به مرگ یک فرد نیست. برای بسیاری از ما، حیوانات خانگی  نیز همراهان نزدیک یا اعضای خانواده هستند. بنابراین، وقتی حیوان خانگی می میرد، می توانید احساسات مشابهی از غم، درد و از دست دادن را تجربه کنید.

درک غم از دست دادن یک عزیز

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده و تحقیقات، شدت احساسات شما اغلب به شرایط مرگ عزیزتان، مدت زمانی که برای پیش‌بینی از دست دادن او صرف کرده‌اید، رابطه‌تان با آن‌ها و تجربیات قبلی‌تان از سوگ بستگی دارد. البته، همانطور که هیچ دو رابطه ای یکسان نیستند، هیچ دو باختی نیز هرگز یکسان نیستند. به طور خلاصه، هرچه آن شخص در زندگی شما اهمیت بیشتری داشته باشد و احساسات بیشتری نسبت به او داشته باشید - صرف نظر از رابطه او با شما - احتمال از دست دادن او تأثیر بیشتری خواهد داشت.

از دست دادن همسر یا شریک زندگی

علاوه بر تأثیر عاطفی غم و اندوه، هنگامی که همسر یا شریک عاشقانه خود را از دست می دهید، اغلب باید با استرس ملاحظات عملی مانند ترتیبات مراسم خاکسپاری و مسائل مالی نیز مقابله کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید مرگ همسرتان را برای فرزندانتان توضیح دهید و راهی برای دلداری آنها بیابید و همزمان با درد دل خود دست و پنجه نرم کنید. از دست دادن یک شریک عاشقانه همچنین به معنای غم از دست دادن سبک زندگی روزمره، از دست دادن یک تاریخ مشترک و از دست دادن آینده ای است که با هم برنامه ریزی کرده اید. ممکن است احساس تنهایی، ناامیدی و نگرانی در مورد آینده کنید. شما حتی می توانید احساس گناه کنید که به نحوی نتوانسته اید از شریک زندگی خود محافظت کنید، یا از دست محبوب خود به خاطر ترک شما عصبانی باشید.

از دست دادن پدر و مادر

برای کودکان کوچکتر، از دست دادن مادر یا پدر می تواند یکی از آسیب زاترین اتفاقاتی باشد که در دوران کودکی می تواند رخ دهد. مرگ شخصی که به او تکیه کردید، شخصی که شما را بی قید و شرط دوست داشت، می تواند پایه های شما را متزلزل کند و خلأ بزرگ و ترسناکی را در دنیای شما به جا بگذارد. همچنین برای کودکان خردسال معمول است که خود را به خاطر مرگ والدین سرزنش کنند و درد غم و اندوه را طولانی تر کنند. حتی به عنوان یک کودک بالغ، از دست دادن والدین می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. احساس گم شدن و بازگشت ناگهانی همه آن ناامنی های قدیمی دوران کودکی آسان است. اگر والدینتان زندگی طولانی و پرباری داشته باشند، ممکن است کمی آرامش به دست آورید، اما مرگ آنها نیز می‌تواند باعث شود که به فانی بودن خود فکر کنید. اگر هر دو والدین خود را از دست داده اید، ناگهان بخشی از نسل بزرگتر هستید، نسلی بدون پدر و مادر، و همچنین مانده اید که جوانی خود را نیز غمگین کنید. و اگر رابطه شما با والدینتان آسان نبود، مرگ آنها می تواند شما را با احساسات متناقض دست و پنجه نرم کند.

از دست دادن بچه

از دست دادن یک کودک همیشه ویرانگر است. شما نه تنها شخصی که آنها بودند را از دست می دهید، بلکه سال های وعده، امیدها و رویاهایی را که در راه بودند نیز از دست می دهید. غم و اندوه می تواند شدیدتر باشد، روند سوگ سخت تر باشد، و آسیب شدیدتر باشد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید..

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3