سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا در ازدواج شما رابطه جنسی وجود ندارد؟

صمیمیت فیزیکی معمولا چیزی است که یک رابطه عاشقانه را به بیش از یک دوستی تبدیل می سازد. برخی از زوج‌ها به الگو یا عادتی دچار می‌شوند که اجازه می‌دهند بخش فیزیکی ازدواجشان به حاشیه برود. صمیمیت فیزیکی معمولا چیزی است که یک رابطه عاشقانه را به بیش از یک دوستی تبدیل می سازد. برخی از زوج‌ها به الگو یا عادتی دچار می‌شوند که اجازه می‌دهند بخش فیزیکی ازدواجشان به حاشیه برود. برخی هم از همان ابتدا رابطه جنسی کمی داشتند یا اصلاً نداشتند. بسیاری از زوج‌ها براساس نظر سکس تراپی در چند سال اول ازدواج دچار افت رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی می‌شوند، به‌ویژه اگر بچه‌ها وارد این صحنه شوند. با این حال، از دست دادن کامل صمیمیت فیزیکی که زمانی بخشی از رابطه بود، اغلب نشان‌دهنده مشکلی است که نیاز به رسیدگی دارد. بدون صمیمیت فیزیکی زوج های متاهل می توانند کم و بیش هم اتاقی شوند. اگر هر دو طرف با این نوع رابطه اوکی باشند، جای نگرانی نیست اما اغلب، یک یا هر دو شریک زندگی به دلیل از دست دادن صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی ناامید یا آسیب می بینند.

دلایل رایج عدم رابطه جنسی در ازدواج

دلایل زیادی وجود دارد که ازدواج ممکن است بدون رابطه جنسی شود و به همین دلیل، در ادامه به بررسی چند علل، خواهیم پرداخت:

مسائل مربوط به سلامت

سلامت جسمی و روانی کلی یک فرد می تواند تأثیر عمده ای بر میل جنسی و تمایل او به صمیمیت فیزیکی داشته باشد. نگرانی های سلامتی و ناتوانی نیز می تواند روند فیزیولوژیکی برانگیختگی را در هر دو جنس مختل کند. تجربه برخی از مشکلات در عملکرد جنسی رایج است، اما اگر بیش از چند ماه طول بکشد یا برای شما یا شریک زندگیتان مشکل ایجاد کند، بهتر است با یک پزشک، حتما صحبت کنید.

میل جنسی ناسازگار

همه افراد به میزان یکسانی تمایل به رابطه جنسی ندارند و میل جنسی یک روند طبیعی دارد.

زایمان

با توجه به مطالعات صورت گرفته، زمان مشخصی وجود ندارد که فرد بتواند دوباره بعد از زایمان رابطه جنسی داشته باشد، اما بسیاری از پزشکان، توصیه می کنند که  حداقل چهار تا شش هفته (هرچند گاهی بیشتر) برای بهبودی فیزیکی صبر کنید.  این بازه زمانی بدون رابطه جنسی معمولاً به اندازه کافی طولانی نیست که بتوان آن را یک "ازدواج بدون رابطه جنسی" واقعی در نظر گرفت، اما اینکه آیا کسی که زایمان کرده است از نظر ذهنی و عاطفی آماده برای داشتن رابطه جنسی پس از این مرحله است، بستگی به خود فرد دارد. استرس اضافی مراقبت از نوزاد، تغییرات بدن، خستگی و عوامل هورمونی نیز می تواند بر میل جنسی فرد پس از بچه دار شدن تأثیر بگذارد.

فشار

استرس بیش از حد؛ براساس مطالعات مشاور طلاق می تواند بر سلامتی شما، از جمله میل جنسی شما آسیب وارد کند. هورمون استرس کورتیزول نیز می تواند در کاهش میل جنسی شما نقش داشته باشد. علاوه بر دلایل فیزیکی که استرس میل جنسی را کاهش می دهد، تأثیرات روانی استرس می تواند شما را چنان خسته، شکننده و مضطرب کند که به سادگی میل یا انرژی برای رابطه جنسی نداشته باشید.

مسائل ارتباطی

وقتی با شریک زندگی خود درگیری و بحث دارید، حفظ صمیمیت فیزیکی ممکن است دشوار باشد. ممکن است حوصله صحبت کردن با شریک زندگی خود را نداشته باشید، چه رسد به اینکه درگیر فعالیت جنسی باشید.

 

عوامل دیگری که موجب از بین رفتن ارتباط جنسی می شود:

درگیری ها و مشاجرات

احساسات منفی

رفتارهای تنبیهی یا منفعل-تهاجمی

خیانت

جنگ قدرت

اعتیاد به پورنوگرافی

اختلال در نعوظ

میل جنسی کم

سوء استفاده جنسی

سوء استفاده جنسی در گذشته می تواند اثرات طولانی مدتی داشته باشد که می تواند بر روابط فعلی و آینده تأثیر بگذارد. واکنش های عاطفی مانند ترس و شرم، استرس پس از سانحه، و تحریف در ادراک از خود می تواند تأثیر جدی بر زندگی جنسی فرد داشته باشد.

مسائل زندگی

تعدادی از عوامل مختلف زندگی نیز وجود دارد که می تواند در میزان مکرر رابطه جنسی با شریک زندگی خود نقش داشته باشد، از جمله:

سالخوردگی

مشکلات تصویر بدن

کسالت

مشکلات مالی

اندوه

از دست دادن شغل

خستگی

نحوه رسیدگی به مسئله چگونه باید باشد؟

اولین قدم براساس اطلاعات بدست آمده از خانواده درمانی و مطالعات این است که تشخیص دهید ازدواج کم یا بدون رابطه جنسی دارید و تعیین کنید که آیا فقدان رابطه جنسی مشکلی برای ازدواج شما است یا خیر. در ازدواج میزان مناسبی از رابطه جنسی وجود ندارد و این موضوع، کاملا نسبی است. آنچه مهمتر است، در بسیاری از موارد، این است که آیا هنوز با شریک زندگی خود صمیمیت فیزیکی و عاطفی دارید و آیا هم شما و هم همسرتان از ازدواج خود راضی هستید یا خیر. از مقایسه ازدواج خود با دیگران خودداری کنید زیرا هر رابطه ای منحصر به فرد است. در حالی که ممکن است با آمارهایی روبرو شوید که باعث می شود احساس کنید شما و شریک زندگی تان به اندازه کافی رابطه جنسی ندارید، تحقیقات نشان داده است که بدون رابطه جنسی بیش از آنچه فکر می کنید رایج است.

انجام کارهای زیر می تواند به شما کمک کند:

یک فعالیت جدید را با هم امتحان کنید.

یک کار فیزیکی با هم انجام دهید مانند پیاده روی.

برای یک تعطیلات برنامه ریزی کنید.

برای اقامت در یک هتل برنامه ریزی کنید.بروید.

سخن پایانی:

امید داریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. اگر با توجه به مطالب بالا، احساس می کنید که آنقدر که باید و شاید دارای سلامت روان نیستید و با مسائلی درگیر هستید که سلامت روان رابطه شما را خدشه دار کرده است. بهترین و امن ترین کار، مراجعه به مراکز روانشناسی و صحبت با یک روانشناس حاذق می توانید مشکلات را بهبود دهید و شرایط را بهبود دهید. اگر بدنبال شروع درمان هستید، یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق، آماده کمک به شما عزیزان می باشد. اگر این روزها درگیر مسائل ذهنی هستید و زندگی برای شما سخت شده است، بدانید که هر انسانی در زندگی با سختی هایی روبرو هست که می تواند شرایط سختی را روبروی او قرار دهد. صبور باشید و اجازه دهید تا این سختی ها، شما را تبدیل به فردی کند که بسیار قوی و محکم هست. حضور یک درمانگر در سختی های زندگی همچون نوری است که سیاهی ها را تبدیل به نور می کند و موجب می شود تا شما با انگیزه و تلاش بیشتری به مسیر ادامه داد.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3