سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه یک کودک شاد پرورش دهیم؟

داشتن فرزند شاد یکی از مهم ترین خواسته هایی است که هر والد سالمی خواهان آن است. داشتن فرزند شاد یکی از مهم ترین خواسته هایی است که هر والد سالمی خواهان آن است. والدین سالم به دنبال آرامش و آینده خوب برای کودکان شان هستند. اما جدا از آرزو کردن یک آینده خوب، برای شاد بودن فرزندان، باید چه کار کرد؟ شاید فکر کنید آیا امکان داره کودک من همیشه شاد باشد؟ در پاسخ باید گفت خیر! اینکه از کودک تان توقع داشته باشید همیشه شاد باشید از دید مشاوران خانواده نه تنها در حق او لطف نکرده اید بلکه ظلم هم کرده اید. هر کودکی هیجانات خاص خود را دارد، می تواند گاهی شاد باشد، گاهی غمگین وگاهی خشمگین و تجربه هیچ یک از این عواطف اشتباه نیست بلکه جزئی از انسان بودن است. منظور از این مقاله این است که چه کار کنیم تا فرزند ما با وجود لحظات سخت، امیدی را پیدا کند و به سمت نور حرکت کند. اگر صاحب فرزند هستید و سلامت و خوشحالی او برای شما مهم است لطفا به خواندن ادامه دهید.

به بازی کردن او اهمیت دهید.

بازی کردن از مهم ترین فعالیت هایی است که می تواند تاثیری شگفت، بر رشد و پرورش کودک بگذارد. برخی فکر می کنند بازی تنها یک سرگرمی است که کودک را برای مدتی مشغول نگه می دارد اما تحقیقات نشان داده است که بازی کردن بسیار بر شخصیت کودک اثر گذار است. از جمله اثرات آن می توان به تقویت هوش، تحریک مغز، رشد همدلی و بلوغ عاطفی، رشد جسمی ،روانی و ارتباط برقرار کردن با همسالان نام برد. نتایج تحقیقات نشان داده است، کودکانی که در طبیعت بیشتر بازی کرده اند آینده شادتری را تجربه می کنند. به همین دلیل با وجود مشغله های روزمره، به عنوان پدر و مادر سعی کنید تا کودکتان با طبیعت ارتباط بیشتری برقرار کند و برای بازی او خارج از خانه برنامه بچینید.

برای بازی های کامپیوتری وقت معینی اختصاص دهید.

پرورش یک کودک کار بسیار سختی است و از انسان انرژی بسیاری می گیرد. طبیعی است  که گاهی خسته شوید و کودک را با بازی کردن با تبلت و گوشی آرام کنید اما باید بدانید استفاده مستمر از گوشی او را تنبل می کند. نشستن ساعات طولانی پای موبایل و تحرک نداشتن میل به فعالیت های جسمی را در کودک کم می کند و به تبع یک جا نشستن و ارتباط کم با محیط برقرار کردن، باعث می شود تا کودک از منحنی رشد سالم خود فاصله بگیرد. با یک جا نشستن شادابی و تحرک از فرزند شما دور و طبق تحقیقات کودک را درگیر اختلال خواب می کند.

با خودتان به عنوان والد مهربان باشید.

درست است که شما مسئول سلامت روانی و جسمی کودکتان هستید و طبیعی است که بخواهید او در ایده آل ترین حالت ممکن رشد کند اما حواستان باشد به خودتان خیلی هم سخت نگیرید. شما قرار است یک پدر یا مادر خوشحال باشید نه یک والد خسته و افسرده! طبق گفته وینیکات روانشناس مشهور والدین باید سعی کنند به قدر کافی خوب باشند. اگر شما والدینی شاد باشید و به خود سخت نگیرید بهترین الگو برای او خواهید بود. تنها باید به او این پیام را بدهید که شما هم گاهی خسته می شوید یا حتی گاهی شکست می خورید و این حق شماست. اما با وجود تمام سختی ها او را دوست دارید و تلاش می کنید تا او در صحت و سلامت باشد. این موضوع را بدانید که هر گاه خسته شدید می توانید با یک مشاوره تلفنی مسیر درست را پیدا کنید و آرامش را به خود برگردانید.

به دیگران کمک کنید و الگوی فرزند خود باشید.

والدین از مهم ترین و تاثیر گذار ترین الگوهای زندگی فرزندان شان هستند. کودکان به تک تک رفتارهای والدین خود نگاه می کنند و بر اساس نظر یک مشاور قبل ازدواج، آنها ملاک درست و غلط بودن را والدین خویش می دانند. بر اساس دیدگاه آدلر روانشناس مشهور، بالاترین درجه برای یک انسان، علاقه اجتماعی است. فردی که دارای علاقه اجتماعی است برای برتری و رشد تنها خود، تلاش نمی کند بلکه دیدی جمعی به مسائل دارد. آدم ها به صورت فطری موجودات اجتماعی هستند و تلاش برای بهتر کردن حال یکدیگر بسیار برایشان انرژی بخش و شادی آور است. سعی کنید با رفتار خود، به او نشان دهید که چقدر کمک کردن به دیگران می تواند برای حس شادی و نشاط به او کمک کند.

به او اجازه مشارکت در کار های خانه را بدهید.

بر اساس هرم مازلو یکی از نیاز های مهم انسان حس تعلق و مفید بودن است. سعی کنید به از فرزند تان در کارهای خانه کمک بگیرید و به او بازخورد دهید. با این کار می توانید احساس مفید بودن را می توانید به او هدیه دهید و شادی اش را چندین برابر کنید. فرقی ندارد کودک شما چند ساله است توانایی های او را در نظر بگیرید و با توجه به آن، نقش هایی متناسب به او بدهید. برای مثال اگر کودکتان به آشپزی علاقه دارد از او بخواهید تا دردرست کردن وعده های غذایی به شما کمک کند. با این کار نه تنها اعتماد بنفس او را افزایش داده اید بلکه حس تعلق و مفید بودن او را هم تقویت کرده اید و موجب نشاط در او شده اید.

سخن نهایی

اگر صاحب فرزندی هستید و دغدغه آینده او را دارید از راهکار های بالا استفاده کنید و اگر می توانید حتما به یک کلینیک روانشناسی مانند مرکز مشاوره انتخاب نو مراجعه کنید و برای تربیت و پرورش بهتر فرزندتان مشاوره روانشناسی بگیرید تا بتوانید با آرامش بیشتری این مسیر را طی کنید.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3