سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکلات روانی ناباروری در زنان

ناباروری در زنان در هر سن و موقعیتی تاثیرات روانی و عاطفی زیادی به همراه دارد .  ناباروری در زنان در هر سن و موقعیتی تاثیرات روانی و عاطفی زیادی به همراه دارد . نا باروری یکی از مهمترین مشکلات فردی و خانوادگی از نظر مشاورین خانواده ایران می باشد که صرفه نظر از هزینه های بالایی که برای درمان نیاز دارد ، می توانند باعث از هم گسستگی یک خانواده نیز بشود . زمانی یک زن نابارور تلقی می شود که طی یک سال بدون پیشگیری از بارداری ، بارداری حاصل نشود . حدود 5 میلیون زوج در سراسر دنیا از مشکل ناباروری رنج می برند . این زوج ها یا تمام تلاش خود را برای فرزند دار شدن به کمک دارو ها و روش های پزشکی گذاشته یا زندگی زناشویی خود را پایان می بخشند و یا تعداد محدودی از آنها به سراغ تحت سر پرستی گرفتن فرزندان بی سرپرست می روند و زندگی خود را این گونه باز سازی می کنند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا به بخشی از آسیب های روجی و روانی زنانی که تاباروری را تجربه می کنند بپردازیم .

آسیب های ناباروری

-        کاهش میل به روابط زناشویی : برخی از زوجین در اثر مصرف هورموت ها و کنترل کردن روابط جنسی خود دچار عدم تمایل به روابط جنسی شوند . این زوجین احساس می کنند پس از هر بار بر قراری رابطه زناشویی و شکست رو به رو خواهند شد و کم کم این مسئله باعث ایجاد ترس ، احساس شکست ، بی کفایتی و از دست دادن روابط بین فردی شان می شوند . روابط زناشویی در بین این زوجین حالت اجبار پیدا کرده و احساسات عاطفی در روابط آنها از بین خواهد رفت .

-        کاهش اعتماد به نفس : زمانی که یک زن متوجه مشکل ناباروری خود می شود ، احساس کمبود ، کاهش اعتماد به نفس و بی کفایتی و نقص فیزیکی در وی رشد می کند و این مسئله از نظر مشاور روان شناس بر روابط وی با همسر و دیگران تاثیر می گذارد تا جایی که حتی نسبت به واکش اطرافیان حساسیت نشان می دهد .

-        احساس طرد شدن :  بیش از 15 درصد از زنانی که مشکل ناباروری را تجربه می کنند احساس تنهایی و طرد شدن را تجربه می کنند . این زنان ممکن است این طرد شدگی را در روابط حقیقی خود با همسر و یا خانواده تجربه نکنند ، اما احساس آنها روز به روز آنها را تنها تر می کند .

-        احساس افسردگی : یکی دیگر از احساساتی که در بین زنان نابارور بسیار دیده می شود احساس افسردگی می باشد . نا امیدی ، ناتوانی ، خستگی از درمان های پی در پی و شکست های پی در پی باعث می شد تا زنی که دچار ناباروری می باشد از پا در آمده و در هم شکسته باشد .

-        وسواس : انتظار و صبر کردن برای بارداری به مرور زمان زنی را که منتظر بارداری می باشد را دچار وسواس ذهنی و فکری می کند و حساسایت های وی را به همه مسائل فیزیکی اش دو برابر می نماید .

راه کار های مقابله ای

برای آن که راه حل مناسب برای مشکلات روانی ناشی از ناباروری رو به رو شویم ابتدا باید انگیزه یک زوج از بچه دار شدن مشخص شود . البته مشاوران قبل ازدواج به این مسئله قبل از ازدواج اشاره می کنند اما زمانی که یک زوج با مسئله ناباروری رو به رو می شوند این مسئله به شکل کامل تر و وسیع تر مورد بررسی قرار می گیرد .  معمولا هیج کسی از هیچ زوجی سوال نمی کنند که چرا می خواهید بچه دار شوید اما زوج هایی که دچار ناباروی هستند مکرارا باید پاسخ اعضاء خانواده ، دوستان و جامعه را بدهند که چرا نمی توانند بچه دار شوند . نتیجه تحقیقات نشان می دهد که از نظر عموم انسانها ، فردی کامل است که ازدواج کرده و سپس فرزند دار شده . به همین دلیل این مسئله عجیب نیست که از نظر جامعه خانواده ای کامل است که شامل زوجین و فرزند باشد . بنا بر مسائل عنوان شده یکی از راه کار های مقابله ای قوی درک زوجین از بچه دار شدن و نیاز به فرزند است .

همسر یک زن نابارور چه کمکی برای رسیدن به آرامش همسرش می تواند بکند ؟

1-    ارتباطی صمیمی تر : رابط صمیمی و راحت تر با همسر می تواند کمک زیادی به آسودگی زنی باشد که توانایی باروری ندارد ، این زنان نیاز شدیدی دارند تا همچنان از طرف همسر خود دوست داشته شوند و مورد محبت قرار گیرند و باور داشته باشند که هنوز از نظر همسر خود یک زن کامل هستند .

2-    مشارکت در فرایند درمان : در طی تحقیقاتی که در بهترین مراکز مشاوره ایرانی انجام شده زنان ناباروری که همسرانشان در طی روند درمان کنار آنها بوده و به آنها احترام می گذاشته اند از سلامت روانی بیشتری برخوردار بوده اند . همسر یک زن نابارور باید بتواند به همسرش این احساس را بدهد که تلاشی که برای درمان انجام می شود از سوی هر دو طرف است و طرف سختی ها و مشکلات درمان برای هر دو نفر آنها می باشد و زن تنها مسئول درمان این مسئله نیست .

3-      تقویت اعتماد به نفس : یکی دیگر از کار هایی که همسران زنان نابارور می توانند انجام دهند تقویت اعتماد به نفس همسر شان به عنوان یک زن توانمند و  قدرتمند می باشد . این زنان نیاز دارند تا باور خود را نسبت به خود از دست نداده و به تلاش برای بارداری و درمان بارداری ادامه دهند . بسیاری از زنان با حمایت های بی دریق همسر می توانند شادابی را حتی بدون داشتن فرزند در زندگی خود حفظ نمایند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3